Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

eerder kramp met triple dan met compact?

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 20 sep 2008 22:14

Ik was al even bang. Het duurde wat lang voor deze op zich best interessante discussie zou verzanden in de even bekende als zinloze triple/compact onzin. Maar op pagina 2 is het dan toch zover....:(

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 sep 2008 23:26

[quote="Daniel1975"][quote="john1968"]De enige reden om voor compact te gaan i.p.v een triple is de looks.
[/quote]
Klinkt een beetje als "goedpraten" ;-)
[/quote]

Maar hij slaat met die 1e zin wel de spijker op de kop. Of was er een andere reden dat jij met een compact rijdt ipv een triple?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 22 sep 2008 00:13

[quote="Amclassic-fan"][quote="Daniel1975"][quote="john1968"]De enige reden om voor compact te gaan i.p.v een triple is de looks.
[/quote]
Klinkt een beetje als "goedpraten" ;-)
[/quote]

Maar hij slaat met die 1e zin wel de spijker op de kop. Of was er een andere reden dat jij met een compact rijdt ipv een triple?[/quote]
Je vergeet wel de rest mee te quoten waarin wordt gesteld dat een compact juist minder fraai is dan een triple. Dat klonk inderdaad een beetje als goedpraten, maar het staat eenieder uiteraard vrij zijn eigen esthetische voorkeuren te hebben.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 22 sep 2008 00:19

Tjonge zeg!
Hoe vaak is deze zinloze discussie al niet gevoerd op dit forum.
Het topic begon trouwens met de vraag of je bij een triple sneller kramp krijgt dan bij een compact. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat dat in ieder geval onzin is. Ik stel voor om de discussie over de triple of compact evt. verder te laten gaan bij het betreffende topic dat al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel pagina's kent. P.s. lees ze wel eerst even door voordat er weer een hoop geschreven wordt dat er al op staat.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 22 sep 2008 09:08

Dit topic ging over kramp, en niet over tripple of compact.
Maar als het topic uitgebreid moet worden met uitgekauwde onderwerpen wil ik wel stellen dat je met Shimano sneller kramp krijgt dan met Campagnolo, om over Sram maar helemaal niet te spreken -:)

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 22 sep 2008 09:30

[quote="Amclassic-fan"][quote="Daniel1975"][quote="john1968"]De enige reden om voor compact te gaan i.p.v een triple is de looks.
[/quote]
Klinkt een beetje als "goedpraten" ;-)
[/quote]

Maar hij slaat met die 1e zin wel de spijker op de kop. Of was er een andere reden dat jij met een compact rijdt ipv een triple?[/quote]
Aparte reactie van jouw kant, aangezien je de keuze voor een twee-bladig systeem op een ander, welbekend forum hartstochtelijk hebt verdedigd tegen 1 van de meest hardnekkige 'forum-pitbulls' aldaar...?

Looks spelen zeker een rol, net als het feit dat je met 2x10 versnellingen ruim voldoende hebt om je persoonlijke vermogensbereik te beslaan. En aan de triple kleven nog wat nadelen t.a.v. schakelkwaliteit, etc. Zoals je best weet...

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 22 sep 2008 11:22

[quote="lior63"]Maar als het topic uitgebreid moet worden met uitgekauwde onderwerpen wil ik wel stellen dat je met Shimano sneller kramp krijgt dan met Campagnolo (..)[/quote]
Nou dat ben ik niet met je eens hoor. Ik ben dit jaar overgestapt van Campagnolo naar Shimano, en heb ik dit jaar minder kramp gehad, dus dat zal dan wel aan mn groep liggen... ;)

p.s. en van SRAM wordt je stram. :)

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 22 sep 2008 14:27

[quote="Corniel"][quote="lior63"]Maar als het topic uitgebreid moet worden met uitgekauwde onderwerpen wil ik wel stellen dat je met Shimano sneller kramp krijgt dan met Campagnolo (..)[/quote]
Nou dat ben ik niet met je eens hoor. Ik ben dit jaar overgestapt van Campagnolo naar Shimano, en heb ik dit jaar minder kramp gehad, dus dat zal dan wel aan mn groep liggen... ;)

[/quote]

Even serieus, mijn zoontje (12) reed met Shimano en rijd nu met Campa. Hij heeft duidelijk veel minder moeite met schakelen met Campa dan met Shimano. Dat komt doordat met zijn kleine handen hij beter bij de Campashifters kan dan bij de Shimanoshifters, en bovendien heb je voor Campa minder kracht nodig.
Dus minder kramp met Campa???

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 sep 2008 17:33

[quote="litespeed"]
Aparte reactie van jouw kant, aangezien je de keuze voor een twee-bladig systeem op een ander, welbekend forum hartstochtelijk hebt verdedigd tegen 1 van de meest hardnekkige 'forum-pitbulls' aldaar...?

Looks spelen zeker een rol, net als het feit dat je met 2x10 versnellingen ruim voldoende hebt om je persoonlijke vermogensbereik te beslaan. En aan de triple kleven nog wat nadelen t.a.v. schakelkwaliteit, etc. Zoals je best weet...

[/quote]

Er is niet 1 crank die ideaal is voor iedereen. Voor de fabrikanten was dat een stuk makkelijk geweest, maar zo werkt 't nu eenmaal niet. Er zijn voor velen meerdere wegen die naar Rome leiden. Als iemand anders dan met alle geweld iedereen op een triple wilt laten rijden wil ik daar wel ff tegen in gaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 sep 2008 17:50

Gaat iedereen niet wat te snel conclusies trekken?
Het was een BELG en hij sprak over de schadelijke effecten van TRIPEL. Ik denk dat de TS het te ver gaat zoeken. Dus in het vervolg je Westmalle/Karmeliet/Ename/Chimay na de rit nuttigen!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 22 sep 2008 18:25

[quote="lior63"]Mijn zoontje (12) reed met Shimano en rijd nu met Campa. Hij heeft duidelijk veel minder moeite met schakelen met Campa dan met Shimano. (..)

Dus minder kramp met Campa???[/quote]

Ah, voorkom kramp, schakelijk niet met je benen. ;) En uiteraard: Tripels pas na de toch.

peterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 sep 2008 16:08

peterm 23 sep 2008 10:39

Broodje aap.
Ik heb deze zomer redelijk onvoorbereid de Col d'Izoard gedaan met een MTB, dus met een tripel met nog kleinere verzetten dan een racefiets-tripel. Op de terugweg door de vallei ben ik wel de man met de hamer tegengekomen, maar van kramp geen sprake. Gewoon leeg. Ik heb altijd het gevoel gehad soepel rond te draaien, en ik had altijd nog een paar verzetjes over, om even wat trager (= behoud van trapfrequentie, maar met minder kracht) te gaan als ik even op adem moest komen.
Aan mijn groep lag het dus zeker niet. Mijn conclusie: te weinig gedronken en vooral te weinig gegeten. Ik ben geen ervaren afstandsfietser, maar het lijkt mij interessant om wat te experimenteren met voedsel en drank voor en tijdens de rit. Joopi's zout-theorie lijkt me wel geloofwaardig...

Plaats reactie