Pagina 1 van 3

bianchi SLX toch Mod ! Foto-update pag. 3

Geplaatst: 15 sep 2008 16:42
door frigo
Ik heb onlangs via marktplaats een Bianchi SLX-aero racefiets gekocht. De fiets is van eind jaren '80/begin '90. De afmontage is een allegaatje van Campa en Shimano-onderdelen. Onderstaand de huidige opbouw:

- frame: Bianchi (colubus) SLX Aero (rem- en achterder.kabel door het frame)
- voorvork: Columbus verchroomd 1"
- balhoofdstel: stronglight
- crankstel: campa record jaren '80 (52/42)
- voorderailleur: campa record jaren '80
- achterderailleur: campa super record (jaren '70/'80)
- remhoeven: campa record kobalto eind jaren '80
- remgrepen: shimano 600 aero
- wielen: mavic MA 40 zwart met shimano naven, pignon 7V
- zadelpen: campa record/chorus aero
- zadel: selle italia turbo
- stuurbocht: cinelli champion du monde 66-44
- stuurpen: cinelli AX-130 mm
- commandeurs: mavic ? opgewerkt

Ik wil de fiets in principe helemaal demonteren en opnieuw opbouwen, waarbij ik twijfel tussen retro (campa periode-correcte onderdelen) of moderne afmontage (o.a. ergopowers, b.v. alu centaur of veloce). Wat zouden jullie doen?

Geplaatst: 15 sep 2008 16:53
door bottecchia
Voor een italiaan zou ik sowieso voor Campagnolo kiezen en met een oude fiets zou ik er voor gaan om hem zo origineel mogelijk te maken.

Kun je een foto plaatsen? Dan kunnen we misschien meedenken. Ik laat me niet hinderen door enige kennis van zaken maar er zitten hier genoeg mensen die veel fietsen hebben opgebouwd!

Geplaatst: 15 sep 2008 16:53
door 53x11
RETRO! En ondertussen van elke tussenstap foto's plaatsen in dit topic. Leuk!

Geplaatst: 15 sep 2008 17:06
door frigo
Zo, jullie zijn razendsnel met reageren! Ik zal nog foto's plaatsen, heb hier op m'n werk wel de fiets staan maar geen digitale camera bij de hand. De opbouw zal in ieder geval met campa zijn (heb ik ook op m'n andere fietsen, dus wel zo praktisch). Persoonlijk nijg ik naar moderniseren met ergopowers, dit rijdt toch wel lekkerder dan met ouderwetse commandeurs. Bovendien is de fiets uit een periode dat die dingen net op de markt kwamen, dus je doet de geschiedenis niet echt geweld aan. Het geeft echter wel veel meer gedoe, o.a. inbouwbreedte achteras is 126 mm i.p.v. 130 mm, wat nodig is voor b.v. 9-speed ergopowers.

Geplaatst: 15 sep 2008 21:06
door bianchisl3
Exact! Retro graag!

Geplaatst: 16 sep 2008 01:29
door anaszi2.0
Ga je er veel op rijden? Zo ja; semi-modern opbouwen.

Dus wel een ouderwetse voorbouw, zadelpen en wielen (lees: handgespaakt met lage velgen)

Maar dan wel een (aluminium!) ergopower groep, je moderne lekker zittende zadeltje en moderne klikpedalen.

Ga je er niet veel op fietsen? Dan natuurlijk periode correct opbouwen.

Geplaatst: 16 sep 2008 01:33
door scepticus
C-Record cranks!
Deltaremmen!
Ergopowers met spitse puntjes!

Geplaatst: 16 sep 2008 12:09
door frigo
Het thema blijft zowieso klassiek (voorbouw, crancks, zadelpen en remhoeven blijven dus), de vraag is meer om te kiezen tussen ergopowers of de bestaande commandeurs. Aangezien het m'n 3e fiets zal worden wat betreft regelmatig gebruik, nijg ik naar commandeurs. Dan wil ik er wel een paar campa's op en de super record achterderailleur vervangen voor een c-record (i.m.o. de mooiste ooit gemaakt!) en er natuurlijk een paar campa aero remgrepen ophebben. Dan wordt het uiteraard wel een minder spannend verhaal maar wel een uitdaging om de juiste onderdelen te vinden (want deze zijn best schaars aan 't worden):

- campa commandeurs (record, chorus of athena)
- c-record achterderailleur
- aero remgrepen
- en de wielen (heb nog mooie ambrosios met klassieke chorus-naven in m'n Gios maar ja dat zijn 10-sp, dus die zijn niet uitwisselbaar als het 7 of 8 sp. blijft)

Geplaatst: 17 sep 2008 02:46
door anaszi2.0
Je heb kobalto's!

Wauwzers. De eerste serie?

Geplaatst: 17 sep 2008 08:21
door frankvanboven