Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoog carbon voor <325 euro

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 03 mar 2011 18:02

De titel says it all: het is weer eens tijd voor een projectje!

Ik ben gefascineerd door alle spullen die momenteel uit China gehaald worden. Frames, sturen, bidonhouders, wielen en ga zo maar door. Voor prijzen waar je steil van achterover slaat. De een zegt dat het meuk is, de ander is er zeer content mee.

Met het Chinese carton in mijn achterhoofd, begon er een ideetje te borrelen:

Ik vind het heerlijk om zo veel mogelijk aan fietsen te klooien en hou wel van mooie spulletjes. Vriendinlief rijdt af en toe een tijdritje (op haar gewone racefiets) en wil het triathlonnen weer oppakken. Dat is natuurlijk het perfecte moment om een setje hoge carbon wieltjes aan te schaffen zonder dat de vrouw des huizes gaat zeuren! ;)

Er is echter wel een probleempje: aangezien ik nog studeer, de huren in Amsterdam hoger zijn dan de jaarlijkse bonus van een bankdirecteur en er dit jaar een paar buitenlandse (fiets)tripjes op het programma staan, is het budget nogal beperkt.

Na wat rondsnorren op het internet leek het me dat het mogelijk moet zijn om voor weinig geld een setje wielen in elkaar te klussen.

De eisen:
- zo goedkoop mogelijk
- voor tubes (ik vertrouw carbon clinchers niet, zeker niet die uit china.)
-zo licht mogelijk (omdat het kan)
- de boel moet aerodynamisch zijn.
- voor 20 spaken radiaal, achter 24 (waarschijnlijk 2x drive side en radiaal non-drive side)

Een voordeel van het lage budget: mocht het beroerd uitvallen, dan is er geen man overboord. Don't race what you can't replace, zeg maar.
Ik wil gewoon zelf testen of zoiets wel voldoende functioneert en meerwaarde heeft boven een standaard alu setje voor dezelfde prijs. Het is mijn roadrash, waar de rest zijn voordeel mee kan doen. ;)

Qua velgen zit ik aan het volgende te denken:

Via Ebay, voor 250 dollar incl verzenden. Dat is dus ongeveer 180 euro. Het gewicht komt op 410 gram per velg. Niet heel erg licht, maar wel heel erg goedkoop. Zijn er mensen die wel een wat aangeschaft hebben bij bikebicycle99?

Afbeelding

Dan de spaken:
Bij CNC-bike.de heb ik MAC aerospaken gevonden voor 1 euro/stuk. Dat komt dus op 44 euro voor de spaken. Qua nippels heb ik nog geen idee, als ze maar zwart zijn. Maximaal zal dat op ongeveer 10 euro uitkomen.

Opgeteld kom ik dan op: 180+44+10= 234 euries.

Dan kom ik bij het grote probleem: er blijft nog zo'n honderd euro over voor een setje naven. En da's niet zoveel...

Ook hier is ebay natuurlijk een uitkomst, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Je komt natuurlijk niet uit bij de Chris King's onder de naven, maar eerder bij novatec, chosen enz.

Dit is mijn shortlist:

Novatec, A291SB en F482SB. 321 gram voor $145.99 (tikje boven budget dus)

Afbeelding

Chosen, A1266BA en A7517BX, 315 gram voor 125 dollar

Afbeelding

Bovenstaande opties zijn van bekende fabrikanten die veel produceren voor andere merken. De afdichting zal minder zijn dan bij veel duurdere naven, maar ik wil de wielen alleen in mooi weer gebruiken. (regen en full carbon is toch een slechte combinatie)

Ik kan natuurlijk helemaal in het diepe springen en voor onbekende naven gaan:

Bij bikehubstore.com te krijgen voor maar 95 dollar en 12 dollar verzendkosten.
Afbeelding


Wat denken jullie? Gaan voor de dure no-name of de goedkope no-no-no-name? ;)

Ik ga volgende week een en ander bestellen, dus ik hoor graag of jullie nog alternatieven hebben! Alle input is welkom! (als het maar goedkoop blijft)

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 mar 2011 18:14

Zoek eens op Dati bij Ebay!
Loopt erg mooi soepel en is zeker niet zwaar.
Die heb ik ook liggen voor in mijn 38mm china velgen, dat setje gaat 1100 gram wegen. wellicht iets boven je budget maar ik zou ze toch eens bekijken!
Ben zelf 400 euro kwijt tot nu toe.
mijn Flickr

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 03 mar 2011 20:28

Had ze inderdaad al gezien. Dat tikt de prijs natuurlijk wel flink omhoog (maar de weegschaal ook omlaag) Toevallig ben ik volgende week jarig, dus als de familie een beetje gul is...

Wat ik me wel afvraag hoe zulke lichte en goedkope naven nog betrouwbaar kunnen zijn...

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 03 mar 2011 21:14

vergeet ook de btw en andere invoerheffingen niet....(ik schat min. 50 euro)
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 03 mar 2011 21:22

kan je zelf spaken? als je dat niet kan gaan daar ook nog wat kosten inzitten. Intussen zit je dan al bijna aan het budget van Full carbon Clinchers van Kuiper. Vaak is het niet echt heel lucratief om dat soort setjes bij elkaar te shoppen.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 03 mar 2011 21:49

Ik spaak gewoon zelf, tot nu toe alleen alu velgen gespaakt, dus weet niet hoe carbon reageert. Maar het is geen raketwetenschap. Met een spanningsmeter en wat extra voorzichtigheid is dat geen enkel probleem.

Voor het geld van 1 setje kuipers zou ik dan twee setjes kunnen bouwen. ;)
Mits de douane de velgen niet onderschept. De naven zullen er wel door komen. Maar ik heb de afgelopen tijd te veel mazzel gehad met de douane, dus het zal wel een keer mis gaan.

muttley
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 apr 2006 23:11

muttley 03 mar 2011 22:00

je hebt een PM!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 mar 2011 00:36

Stokie schreef: Intussen zit je dan al bijna aan het budget van Full carbon Clinchers van Kuiper.


Ik heb ook velgen uit china laten komen. En ik zit nog niet eens aan de 600 euro voor een set.
Dat is inclusief velgen(50mm clincher), invoerrechten, btw, spaken, nippels en Dtswiss 240s naven.

Zeker door de naven zal dit een betere set worden dan de kuipers.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 04 mar 2011 00:48

ja, dat is zeker zo.. als het een beetje goede kwaliteit is, is het natuurlijk prima om het zo te doen.. Op zich zou ik het ook wel eens een keer willen proberen op deze manier..

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 04 mar 2011 00:59

Goed blijven volgen dus. ;) JaapieO rijdt ook op chinees carbon. MackersV2.0 volgens mij ook. Dan zijn wij wel de proefkonijntjes:

Afbeelding

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 04 mar 2011 01:47

@Jaapieo
hoe is de kwaliteit van de dati naven en het geluid ?

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 04 mar 2011 08:12

Heb er nog niet mee gefietst maar als je aan de asjes draait begin je spontaan te kwijlen, dat loopt gewoon super!
Ook het geluid gaat icm. een paar 38mm klankkasten vast erg mooi zijn.
Binnenkort moet ik maar eens spaakjes in de set gaan bestellen, wordt vast erg mooi! :)
mijn Flickr

Plaats reactie