Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wat voor groep voor mijn racefiets

fgg
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2008 11:10

fgg 25 sep 2008 11:17

Hallo,

Ik ben nieuw hier op 't forum en zit met een dilemma. Reden voor mij om te registreren.

Ik sta op het punt een racefiets te kopen en heb mijn keuze kunnen beperken tot twee stuks.

Gossini
De eerste is een Gossini-frame (Ritchey) afgemonteerd met een Shimano 105-groep. Gewoon een goede fiets, geen toeters en bellen. Hij is blauw met zwart en witte letters.

Afbeelding

De kleurstelling is hetzelfde als mijn MTB dus hij is goed te combineren met mijn huidige kleding (vind ik ook belangrijk).


Ridley
De andere fiets is een Ridley Tour Edition 08. Deze is afgemonteerd met een Campagnolo Mirage-groep. De fiets zelf is wat flitsender, uitgevoerd in zwart met geel:

Afbeelding

Hiervoor zal ik dus wat kleding bij moeten kopen. Aan de andere kant is deze fiets 100 euro goedkoper, daar kan ik wel wat kleding voor halen.

Aangezien ik geen ervaring heb met racefietsen, alleen met MTB's, twijfel ik dus nog. De Ridley is idd flitsend, maar is de Campa-groep gelijkwaardig aan de Shimano-groep?

Doel: ca. 3x in de week ca. 60km fietsen op Neerlands vlakke wegen.

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 25 sep 2008 11:48

Ja, dan zal je toch goed moeten kijken of je schoenen wel goed bij de groep passen qua kleurstelling en dan hebben we het nog niet over de sokken gehad. Als je dan ook nog een verkeerde kleur helm zou hebben dan zit je wel in de problemen. Tenzij je zo hard rijdt dat de buitenwereld je niet herkent.

tips voor de eerste racefiets:
* niet te duur (liefst een aanbieding aan het eind van het jaar) want je gaat later pas weten wat je wilt en wat je nodig hebt (eerst ervaring opdoen).
* de fiets moet vooral goed passen, daarvoor heb je advies/kennis nodig
* een fietsenmaker om de hoek is wel handig, evenals een proefrit
* gebruik de zoekfunctie op het forum, alle info is hier te vinden
* volg je eigen smaak/gevoel, als je pisgeel flitsend vindt dan koop je dat
* campagnolo en shimano is allebei goed, en de genoemde groepen zijn prima om te beginnen
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 25 sep 2008 11:52

De 105 groep zou ongeveer gelijkwaardig moeten zijn aan een campa veloce groep. De mirage groep is hier weer een stapje onder. De gossini heeft dus de betere groep. Daarentegen heeft de Ridley weer de betere wielen, shimano wielen staan niet zo goed bekend wat betreft de stijheid en duurzaamheid. Wat de betere fiets is hangt af van een hoop factoren; hoe groot/ zwaar ben je, welke geometrie past je beter? En zo zijn er nog een aantal factoren waar je rekening mee kunt houden alvorens tot aanschaf over te gaan.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 25 sep 2008 11:56

De Mirage zit net een trapje lager in het gamma dan de 105, maar blijft een goede groep.
De standaard Shimano-wielen hebben echter niet zo'n beste reputatie; die Khamsins van Campa daarentegen zijn niet van de lichtste maar verder wel degelijk.
En een Ridley-kader is alvast OK (Gossini is mij onbekend) - maar hoeveel kosten beide fietsen nu eigenlijk? Misschien valt er wel wat te regelen? (betere wielen in de ene, of andere derailleur op de andere - of is alles te nemen of te laten?)

Hoedanook, blauw met geel is als combinatie ook wel mooi, dus daar zou ik me niet door laten leiden... ;)

Maar om op je eigenlijke vraag te antwoorden: 105 is dus de betere groep.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

venga_
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 sep 2008 12:05

venga_ 25 sep 2008 12:15

Mijn -sinds vorige week- slechtweer fiets heeft in de 8 jaar dat het mijn enige was enthousiast zijn kilometers gedraaid met een Mirage-groep, naar volle tevredenheid. Werkt nog steeds prima, schakelt goed, weinig slijtage.

Ik denk niet dat er veel kwaliteitsverschil tussen de twee groepen zit. Voor een groot deel komt het dan aan op persoonlijke voorkeur (bijvoorbeeld Campa of Shimano-vorm van de grepen) en of je de triple op de Gossini verkiest boven de compact. Ook dit laatste onderwerp is erg veel geschreven op het forum.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 25 sep 2008 12:28

Die 105 groep is 9 speed zo te zien? Of is dit plaatje niet van de fiets waar het om gaat?

fgg
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2008 11:10

fgg 25 sep 2008 15:18

Beide groepen zijn 10-speed. De foto van de Gossini is een plaatje wat optisch het best overeenkomt met de werkelijkheid.

Gossini frames is een eigen merk van de fa. Goossens (http://www.gossini.nl/) en naar mijn weten zijn dat van oorsprong Ridley frames.

V.w.b. de kleur van de fiets. Als ik uiteindelijk de keus heb tussen twee gelijkwaardige fietsen kan de kleur voor mij doorslaggevend zijn, zeker als 't past bij de kleding die ik heb. Klinkt stom maar met auto's zijn we toch precies zo? Gewoon een kwestie van smaak. Ik neem toch niet aan dat iedereen hier een zwarte broek en een zwart shirt heeft. Dus onbewust heeft de kleur toch invloed.

De prijzen van de twee fietsen: de Gossini moet 999,- kosten, de Ridley 899,-.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 25 sep 2008 15:25

Ik was laatst bij Goossens en vind die Gossini's er toch wel erg netjes uitzien. Daarnaast is Mirage bij mijn weten in 2009 de goedkoopste Campa groep, terwijl 105 meer een middenklassegroep is. Qua werking en afwerking is 105 echt wel een stapje mooier dan Mirage en meer vergelijkbaar met Veloce/Centaur. Om deze redenen zou ik zelf voor de Gossini gaan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 sep 2008 15:30

In 2009 bestaat Mirage niet meer. Veloce is dan de goedkoopste groep, maar wordt Veloce daar dan slechter van?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 25 sep 2008 15:39

FGG schreef:
Gossini frames is een eigen merk van de fa. Goossens (http://www.gossini.nl/) en naar mijn weten zijn dat van oorsprong Ridley frames.


Ik heb op dit forum gelezen dat de Gossini's bij Intersens vandaan komen. Hier wordt de Sensa ook samengebouwd. De Gossini van het de foto lijkt overigens verdacht veel op een Sensa Umbria welke voor €679 (tiagra) de deur verlaat. (heb je mooi een paar centen over om bijkleurende kleding aan te schaffen)
Ik zal persoonlijk de Ridley kiezen gezien de naamsbekendheid bij een eventuele verkoop.

Laat nog even weten wat het is geworden.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

peterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 sep 2008 16:08

peterm 25 sep 2008 15:49

Nog iets om in overweging te nemen:
- kwaliteit van de kader (gewicht en stijfheid) en de vork (hebben beide carbon vorken?)
- Merknaam, Ridley is bekender en daar betaal je dus ook voor

Wat kleding betreft: kleding verslijt, de fiets niet, dus ik zou dat toch niet al te veel laten meespelen. Je kunt beginnen met je huidige kleding en volgend jaar iets zoeken dat bij je fiets past. De Ridley is toch ook overwegend zwart (Zeker als je de gele banden vervangt door zwarte), en dat gaat toch bij elke kleur.

Wat betreft de wielen: iedereen zit hier op het forum te kankeren op die Shimano wielen, maar de meesten hebben het toch alleen maar van horen zeggen. Ik heb het eens aan mijn fietsenmaker gevraagd, en die merkt er in zijn werkplaats niks van. Het zijn natuurlijk echt goedkope wielen, al schelen ze niet zoveel met die campagnolo's. Maar wielen zijn naderhand vrij makkelijke te vervangen/upgraden. Voor een groep is dat al veel moeilijker en duurder.

Ik ken het merk Gossini helemaal niet, maar ik zou toch die kiezen.

henrimarkelo
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mei 2005 14:52

henrimarkelo 25 sep 2008 17:08

Een maat van mij rijd ook op de Gossini (Arkadia, met Carbon voorvork) en het is een prima staaltje vakwerk, hij is er dan ook zeer tevreden mee. Voor een volledig Ultegra betaalde hij slechts 1399. De service bij Goosens is echt super met vriendelijk personeel, mijn ervaring dan. Ik zou zeker voor de Gossini gaan, ook omdat de groep gewoon goed is om mee te beginnen. Suc6 met de keuze

Plaats reactie