Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

29ers

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 28 sep 2008 16:43

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een nieuwe mountainbike voor volgend jaar [je kan er maar beter vroeg bij zijn, en rondkijken is natuurlijk genieten met al dat moois!] en kwam terecht bij de nieuwste soort mtb's: 29ers. Steeds meer merken hebben een 29er in het assortiment en ook onderdelen worden erop aangepast.
Zeker voor lange mensen zoals ik zou het voordelen als extra stabiliteit en betere verhoudingen moeten opleveren. Ik ben hier wel van gecharmeerd, en zeker ook omdat het weer eens wat anders is. Ik vroeg me af of iemand hier ervaringen heeft met 29ers. Ik hoor ze graag!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 28 sep 2008 17:27

Hey,

In dit forum op dirty-pages staan enorm veel ervaringen en info over 29'ers

http://www.dirty-pages.net/forum/viewforum.php?f=25

Ik wil zelf al heel lang een 29er maar heb er gewoon ff geen geld voor.
Die grote wielen lijken me supervet:)

Succes.

Ruben

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 28 sep 2008 18:14

Volgens mij heeft forumlid Scepticus er pas eentje opgebouwd
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2008 18:38

Nog steeds mee bezig ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 29 sep 2008 13:23

Schiet dan eens op en vertel me wat je ervan vindt ;). Die info op dirty-pages.net had ik ook al gevonden ja, maar ik was ook erg benieuwd wat de mensen hier, voor zover ze niet ook op dirty-pages zitten, ervan vinden. Maar ik heb het idee dat mountainbikes, laat staan 29ers, niet echt leven onder de Fiets-Forumleden...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

hergen
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2006 17:22

hergen 29 sep 2008 14:51

Rijd al ruim een jaar op een Gary Fisher paragon (sram x9)

Moet zeggen dat het in het trein heerlijk rijd.
Zowel singel track als meer open trein zijn goed te verslinden.
De grotere banden geven gewoon veel ruimte en je snelheid
kan daardoor er hoog liggen.

Word het parkoer echter zeer technisch dan zijn de grotere
wielen natuurlijk ook wel weer een nadeel. Verder ondervind
ik met mijn lengte (1.76 dus frame 17.5 inch) dat door de wielen
ervoor zorgen dat ik maar net bij de grond kan komen wanneer
mijn zadel op de juiste hoogte staat.

En als laatste 29inch: wanneer je een keer op de weg rijd en
je een beetje in vorm bent, zijn race fietser makkelijk te pesten!!


hergen
🚴

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 29 sep 2008 21:37

hergen schreef:.En als laatste 29inch: wanneer je een keer op de weg rijd en
je een beetje in vorm bent, zijn race fietser makkelijk te pesten!!


Verklaar je eens nader. Hoezo kun je met grotere wielen sneller fietsen op de weg?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 30 sep 2008 20:30

intersantos schreef:
hergen schreef:.En als laatste 29inch: wanneer je een keer op de weg rijd en
je een beetje in vorm bent, zijn race fietser makkelijk te pesten!!


Verklaar je eens nader. Hoezo kun je met grotere wielen sneller fietsen op de weg?


Rolt makkelijker. En 1 keer rond is natuurlijk meer afstand. het gaat echt veel makkelijker. Heb er een aantal keer op getest en het is echt DE uitvinding. Als alle conservatieve Hollanders het nu gewoon eens probeerde in plaats van te zeggen dat mtb 26" hoort te zijn dan zou de wereld er heel anders uit zien. VEEL meer controle. makkelijker door de bochten, voornamelijk de smallere en korte singletracks ook!. Echt heerlijk en 30km/h op de weg is ook geen probleem zonder al te vele inspanning.

DOEN!. had je al iets op het oog. Zit namelijk nogal wat verschil in de frames.

Voordeel is dat de laatste jaren veel onderdelen beter te verkrijgen zijn. Zoals Banden, vorken.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 30 sep 2008 21:26

TiesT schreef:DOEN!. had je al iets op het oog. Zit namelijk nogal wat verschil in de frames.


Ik zit er ook al wat langer naar te kijken, maar idd de hoeveelheid onderdelen die er op de markt verschijnen maakt het nog aantrekkelijker. Ik ben verliefd op de Niners, maar zijn een beetje boven het budget. De Felt Nine en Surly Karate Monkey vallen ook wel in de smaak. Van de Felt Nine heb ik echter nog geen nederlandse aanbieder of losse frames gevonden. Nog tips?
Daarnaast is ook de vraag of ik dan voor een vaste carbon voorvork ga of toch een geveerde. In principe zou vering minder nodig zijn bij een 29er omdat je meer volume in je banden hebt.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 30 sep 2008 21:35

TiesT schreef: Rolt makkelijker. En 1 keer rond is natuurlijk meer afstand. het gaat echt veel makkelijker. Heb er een aantal keer op getest en het is echt DE uitvinding. Als alle conservatieve Hollanders het nu gewoon eens probeerde in plaats van te zeggen dat mtb 26" hoort te zijn dan zou de wereld er heel anders uit zien. VEEL meer controle. makkelijker door de bochten, voornamelijk de smallere en korte singletracks ook!. Echt heerlijk en 30km/h op de weg is ook geen probleem zonder al te vele inspanning.

DOEN!. had je al iets op het oog. Zit namelijk nogal wat verschil in de frames.

Voordeel is dat de laatste jaren veel onderdelen beter te verkrijgen zijn. Zoals Banden, vorken.


Dus hoe groter het wiel, hoe sneller? Ik weet het niet...
Verder zijn er bij wedstrijden nog steeds nauwelijks 29'ers te zien, hoewel wel toegestaan. En het ziet er echt niet uit, maar da's smaak. Ik vind het nog steeds een kansloos hersenspinsel van een overjarige hippie (Gary Fisher)

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 30 sep 2008 21:47

Surly biedt de Karate monkey aan met vaste vork, Salsa doet hetzelfde met de El Mariachi. Beide stalen frames. Als je naar de geveerde modellen kijkt Salsa worden deze weer met geveerde vork gebracht.

Denk dat het ook een beetje afhangt van wat je er mee wil gaan doen?
"Try not. Do or do not......there is no try"

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 30 sep 2008 21:54

intersantos schreef:
TiesT schreef: Rolt makkelijker. En 1 keer rond is natuurlijk meer afstand.


Dus hoe groter het wiel, hoe sneller? Ik weet het niet...
(Gary Fisher)


Nee, zo werkt het dus niet. Wel als je in hetzelfde verzet rijdt, maar dan moet je zwaarder trappen, en als je zwaarder kan trappen kun je net zo goed op een 26-er rijden in dat zwaardere verzet.

Het verzet wordt altijd bepaalt door de combinatie van wielmaat, tandwiel voor, kransje achter en lengte crank. Op de site van Sheldon Brown kun je hier wel rekenmodules voor vinden.

Het rijdt wel stabieler en vangt oneffenheden gelijkmatiger op (wat ik begrepen heb, maar heb zelf geen ervaring).
Ik weet het zeker denk ik

Plaats reactie