Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shallow Drop stuurtje

pp_mm
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 mar 2007 23:35

pp_mm 30 sep 2008 23:45

beste lezers,

Afgelopen stond er een test in fiets van shallow drop stuurtjes. dat zijn de korte italiaanse stuurtjes waar oa di luca ook mee rijdt. deze zouden als voordeel hebben dat je wat betere controle over je fiets (vooral voor de kleine mens onder ons).

mijn vraag: wie heeft er zo'n stuurtje?
zo ja, wat voor stuurtje heb je? en bevalt het?

ik zit namelijk zeer aan te denken om er zo een te kopen, maar wil eerst nog even wat ervaringen er over horen. had zelf ook al beetje rond gekeken en kwam tot nu toe alleen op de stuurtjes van 3T uit (vooral de Ergonova sprak mij aan). het lijkt mij in ieder geval heel prettig fietsen, maar als er nadelen bij zijn hoor ik deze ook graag!!

alvast bedankt,
Peter
C'est le moustache qui fait la musique

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 30 sep 2008 23:51

Deda Fluida, Ritchey WCS classic (iets minder klein, drop 135) en Oval concepts R701 (ook 135 mm).

Ik heb zelf met de Ritchey en de Oval gereden en ga binnenkort de baan op met de Deda. De klassieke bocht vindt ik zelf erg prettig en het feit dat hij laag is houd voor mij in dat ik makkelijker onder in de bocht kan zitten zonder heel erg laag te moeten.
"Try not. Do or do not......there is no try"

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 30 sep 2008 23:52

Was het niet de hoofdredacteur van Fiets die met dit stuurtje reed???
Heb gezien dat ze op de fietsen van Red Bull vaak dit stuurtje monteren. Maar dan wel van FSA en niet van 3T.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 01 okt 2008 02:40

andromeda schreef:Deda Fluida, Ritchey WCS classic (iets minder klein, drop 135) en Oval concepts R701 (ook 135 mm).

Ik heb zelf met de Ritchey en de Oval gereden en ga binnenkort de baan op met de Deda. De klassieke bocht vindt ik zelf erg prettig en het feit dat hij laag is houd voor mij in dat ik makkelijker onder in de bocht kan zitten zonder heel erg laag te moeten.

Is de Fluida al leverbaar eigenlijk? Ik zit er nog op te wachten :)

@TS: er zijn behoorlijk wat sturen met geringe drop, de vorm van de bocht is echter nog wel variabel. Het duidelijkste onderscheid zit 'm in 'klassiek' (Oval R701, Deda Newton/215 shallow, Ritchey WCS classic) en 'compact' (3T ergosum/ergonova, FSA Wing pro compact / Omega compact, Pro PLT compact, Deda Fluida/Zero100).

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 01 okt 2008 02:42

Fluida is al leverbaar, ik heb hem hier liggen in wit. Matzwart is ook op voorraad inmiddels.
"Try not. Do or do not......there is no try"

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 01 okt 2008 09:47

op mijn nieuwe cervelo zit zo'n shllow drop fsa, bevalt super wil niet anders meer. kan voor het eerst fatsoenlijk bij de remgreep als ik in de beugel hang.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 01 okt 2008 13:33

luna schreef:op mijn nieuwe cervelo zit zo'n shllow drop fsa, bevalt super wil niet anders meer. kan voor het eerst fatsoenlijk bij de remgreep als ik in de beugel hang.

Is inderdaad handig als je wat kleinere handen hebt. De platte wingsectie is daar dan weer minder geschikt voor denk ik? Heeft in elk geval een behoorlijke omtrek, zeker met stuurlint eromheen. Naar mijn smaak staat dit winggedeelte ook nét onder een verkeerde hoek en ik vind de bocht wel érg krap, maar daar staat tegenover dat de overgang naar de shifters vlak is en dat in de beugels rijden gemakkelijk is. Meer mogelijke handposities levert meer comfort op, dus ik ervaar dit stuur zeker als comfortabel, met name ook op langere ritten.

pp_mm
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 mar 2007 23:35

pp_mm 01 okt 2008 15:59

@LVGH: Ik rij nu met een Pro PLT anatomic OS en die bevalt ook wel redelijk. Het nadeel van de meeste stuurtjes die daar staan is dat ze eigenlijk allemaal nog "gewone" stuurtjes zijn, maar dan wat minder diep. Behalve dan die FSA wing pro die ziet er erg goed uit en heeft ook niet die hele ergo bovenkant die de 3T heeft want dat vind ik ook vrij zinloos....Beetje raar dat je een stuur maakt voor mensen met kleinere handen en dan wel zo'n dikke wingsectie plaatst....
C'est le moustache qui fait la musique

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 01 okt 2008 16:14

FSA heeft ook de Omega, zonder die afgeplatte bovenkant. Is wel vrij zwaar (gewichtsopgave 300gram) maar erg goedkoop (ca 22 euro). Kun je je in elk geval geen buil aan vallen als je die vorm eens wilt uitproberen.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 01 okt 2008 23:15

Ik heb op mijn beide racefietsen de FSA shallow drop en het bevalt mij uitstekend. Ik kan nu moeiteloos kilometers achter elkaar in de beugels zonder rugproblemen te krijgen. Persoonlijk wil ik niets anders meer.
Real men wear blûk!!! Marcel

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 02 okt 2008 11:02

LVGH schreef:
luna schreef:op mijn nieuwe cervelo zit zo'n shllow drop fsa, bevalt super wil niet anders meer. kan voor het eerst fatsoenlijk bij de remgreep als ik in de beugel hang.

Is inderdaad handig als je wat kleinere handen hebt. De platte wingsectie is daar dan weer minder geschikt voor denk ik? Heeft in elk geval een behoorlijke omtrek, zeker met stuurlint eromheen. Naar mijn smaak staat dit winggedeelte ook nét onder een verkeerde hoek en ik vind de bocht wel érg krap, maar daar staat tegenover dat de overgang naar de shifters vlak is en dat in de beugels rijden gemakkelijk is. Meer mogelijke handposities levert meer comfort op, dus ik ervaar dit stuur zeker als comfortabel, met name ook op langere ritten.




hmmm ik heb niet de wing pro met een platte bovenkant, maar een gewone ronde, heb even gekeken hoe die heet, fsa omega shallow drop.

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 02 okt 2008 18:33

Ik rijd met een PRO PLT Compact OS. Licht (245g), goedkoop (nog geen 35 euro) en ik vind hem persoonlijk erg fijn in de hand liggen. Voordeel is dat je aardig ontspannen in de beugels kunt rijden en met je handen dicht bij de grepen zit (zeker met 10-speed Shimano grepen). Heb er nu de nodige koersen mee gereden en wil zeker geen ander stuur meer.

Op www.bikestuff.nl kun je hem voor een prikkie op de kop tikken!
Canyon Ultimate CF SL 2016

Plaats reactie