Ik zou graag in de hersft/winter periode willen blijven fietsen op mijn racefiets. Helaas vinden mijn bandjes de afgevallen bladeren etc. niet erg fijn.
Welke aanpassingen kan ik aan mijn fiets doen zodat ik deze periode lekker kan gaan fietsen.
Graag advies over wielen/remmen/banden/verlichting etc. etc.
Aanpassingen ivm herfst winter periode
Spatborden plaatsen en goede verlichting en je kunt prima fietsen.
Ik heb hiervoor een standaard (slechtweer)fiets.
Uitkijken met zout op de weg, na het fietsen gelijk schoonmaken.
Fiets ze!!
http://img169.imageshack.us/my.php?imag ... 674tj9.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 672cr0.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 673xk1.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 671qi8.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 670qi8.jpg
Ik heb hiervoor een standaard (slechtweer)fiets.
Uitkijken met zout op de weg, na het fietsen gelijk schoonmaken.
Fiets ze!!
http://img169.imageshack.us/my.php?imag ... 674tj9.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 672cr0.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 673xk1.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 671qi8.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 670qi8.jpg
Ik gebruik Continental 4 Season banden en Koolstop Salmon remblokjes.
Een spatbord zou nog wel handig zijn, SKS heeft een heel mooi setje..
Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel. En het schijnt dat het rubber meer geschikt is voor kouder weer. In ieder geval vorige winter, niet gevallen of lek gereden.
Een spatbord zou nog wel handig zijn, SKS heeft een heel mooi setje..
Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel. En het schijnt dat het rubber meer geschikt is voor kouder weer. In ieder geval vorige winter, niet gevallen of lek gereden.
Grip (in de regen) krijg je niet van profiel, wel van breedte van de band en zeker ook de rubber compound. Waarmee ik niet wil zeggen dat de 4 season geen goede band is, want dat is ie wel. Heb ermee gereden op Gran Canaria en vond het prima bandjes, zit een beetje tussen de gewone GP en de 4000s is in qua grip.Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel.
Rufio schreef:Ik gebruik Continental 4 Season banden en Koolstop Salmon remblokjes.
Een spatbord zou nog wel handig zijn, SKS heeft een heel mooi setje..
Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel. En het schijnt dat het rubber meer geschikt is voor kouder weer. In ieder geval vorige winter, niet gevallen of lek gereden.
Helaas zijn die 4 Seasons wel hartstikke duur..
havana schreef:Grip (in de regen) krijg je niet van profiel, wel van breedte van de band en zeker ook de rubber compound. Waarmee ik niet wil zeggen dat de 4 season geen goede band is, want dat is ie wel. Heb ermee gereden op Gran Canaria en vond het prima bandjes, zit een beetje tussen de gewone GP en de 4000s is in qua grip.Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel.
Klopt mijn conclusie dan dat de GP 4000S voldoende grip heeft om de herfst/winter mee door te komen?
Betere grip dan die van de GP4000s is er practisch niet, dus wat dat betreft zit het wel goed. Maar de meeste bandjes hebben grip genoeg, en tegen natte bladeren op klinkers is geen enkele band bestand. In mijn ervaring is lekbestendigheid veel belangrijker!
Ik weet niet of het tussen de oren zit, maar 's zomers rij ik met GP4000's en als het dan toch regent en er takken en steentjes op de weg liggen, durf ik een stuk minder hard te gaan.
Misschien omdat de 4 Seasons breder zijn en Continental zegt dat ze een van de beste drukbestendigheid hebben
@Havana, denk je dat het extra profiel t.o.v. van GP4000s niet beter tegen aquaplanning is?
Misschien omdat de 4 Seasons breder zijn en Continental zegt dat ze een van de beste drukbestendigheid hebben
@Havana, denk je dat het extra profiel t.o.v. van GP4000s niet beter tegen aquaplanning is?
Wielrenbandjes hebben geen last van aquaplanning, daar is de druk / cm2 veel te hoog voor. Wel is het zo dat je minder grip hebt in een bocht als het nat is, maar dit komt volgens mij doordat olie op het wegdek door het water weer komt bovendrijven.
Groet
Groet
Dogestyle schreef:Wielrenbandjes hebben geen last van aquaplanning, daar is de druk / cm2 veel te hoog voor. Wel is het zo dat je minder grip hebt in een bocht als het nat is, maar dit komt volgens mij doordat olie op het wegdek door het water weer komt bovendrijven.
Groet
De druk heeft in principe niets met aquaplanning te maken. Het gaat om het contactoppervlak, die is bij een fietsband van zo'n geringe breedte dat aquaplanning niet kan plaatsvinden.
Banden met profiel hebben op een hard wegoppervlak minder contactoppervlak, lees minder grip, dan een profiellozeband. Profiel op fitsbanden is alleen relevant bij zachtere ondergronden, doch moet het profiel een bepaalde diepte hebben om z'n werk te kunnen doen. Een profiel op een racebandje is 1 mm diep dat heeft een te verwaasrlozen grip op een zachtere ondergrond. Het verschil in dat profiel moet veel groter zijn om effect te hebben.
Profiel op racefietsbanden is optisch/cosmetisch en mensen laten zich foppen. Als dat 1 mm profiel weggesleten is is de band meestal nog niet voor de helft op, maar velen rennen dan naar de winkel want och hee het profiel is weg . . . .
De rubbersamenstelling bepaald de grip zoals je dat optimaal kunt waarnemen in de Formule 1 bij slicks. De profiellozeband met de meeste grip. De duurdere racefietsbandjes hebben dan ook vaak geen profiel.
De druk verlagen zorgt in de regel voor iets meer contactopervlak, lees meer grip. Dat is dus een goed idee bij nattere weersomstandigheden.
Natte omstandigheden maken dat een band veel sneller gepenetreerd kan worden door scherpe rotzooi op de weg. Het natte zorgt voor voor minder weerstandwrijving. Daarom zijn winterbanden meestal voorzien van zwaardere uitgevoerde antilek systemen.
Verder zou ik juist m'n fiets goed inspuiten met siliconen of zoiets. Als ik de foto's hierboven zie van dat kurkdroge gecorroseerde aluminium en superdroge ketting dan kan ik die materialen hier bijna horen kermen en janken . . . geef me vet geef me vet auaaauw auw, geef me vet . . .
Rufio schreef: Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel. En het schijnt dat het rubber meer geschikt is voor kouder weer. In ieder geval vorige winter, niet gevallen of lek gereden.
Ff een vraagje.....waar koop je conti 4 Season 25 mm?? Volgens mijn FM wordt die band alleen in 23 mm gemaakt.
staal.....what else.....??