Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Aanpassingen ivm herfst winter periode

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 07 okt 2008 12:28

Ik zou graag in de hersft/winter periode willen blijven fietsen op mijn racefiets. Helaas vinden mijn bandjes de afgevallen bladeren etc. niet erg fijn.
Welke aanpassingen kan ik aan mijn fiets doen zodat ik deze periode lekker kan gaan fietsen.
Graag advies over wielen/remmen/banden/verlichting etc. etc.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

campo
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 aug 2006 23:11

campo 07 okt 2008 14:55

Spatborden plaatsen en goede verlichting en je kunt prima fietsen.
Ik heb hiervoor een standaard (slechtweer)fiets.
Uitkijken met zout op de weg, na het fietsen gelijk schoonmaken.

Fiets ze!!

http://img169.imageshack.us/my.php?imag ... 674tj9.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 672cr0.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 673xk1.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 671qi8.jpg
http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... 670qi8.jpg

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 07 okt 2008 19:57

Ik gebruik Continental 4 Season banden en Koolstop Salmon remblokjes.
Een spatbord zou nog wel handig zijn, SKS heeft een heel mooi setje..

Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel. En het schijnt dat het rubber meer geschikt is voor kouder weer. In ieder geval vorige winter, niet gevallen of lek gereden.

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 07 okt 2008 21:45

@campo:

Welk verzet draai jij daar op je fiets?
Ben net met hetzelfde project bezig: een oude colnago master. Wil hier ook een enkel blad vooraan en kroontje achteraan... vandaar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 okt 2008 22:19

Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel.
Grip (in de regen) krijg je niet van profiel, wel van breedte van de band en zeker ook de rubber compound. Waarmee ik niet wil zeggen dat de 4 season geen goede band is, want dat is ie wel. Heb ermee gereden op Gran Canaria en vond het prima bandjes, zit een beetje tussen de gewone GP en de 4000s is in qua grip.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 07 okt 2008 23:32

Rufio schreef:Ik gebruik Continental 4 Season banden en Koolstop Salmon remblokjes.
Een spatbord zou nog wel handig zijn, SKS heeft een heel mooi setje..

Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel. En het schijnt dat het rubber meer geschikt is voor kouder weer. In ieder geval vorige winter, niet gevallen of lek gereden.

Helaas zijn die 4 Seasons wel hartstikke duur..

sluit
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 apr 2008 15:20

sluit 08 okt 2008 01:22

havana schreef:
Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel.
Grip (in de regen) krijg je niet van profiel, wel van breedte van de band en zeker ook de rubber compound. Waarmee ik niet wil zeggen dat de 4 season geen goede band is, want dat is ie wel. Heb ermee gereden op Gran Canaria en vond het prima bandjes, zit een beetje tussen de gewone GP en de 4000s is in qua grip.


Klopt mijn conclusie dan dat de GP 4000S voldoende grip heeft om de herfst/winter mee door te komen?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 08 okt 2008 01:27

Betere grip dan die van de GP4000s is er practisch niet, dus wat dat betreft zit het wel goed. Maar de meeste bandjes hebben grip genoeg, en tegen natte bladeren op klinkers is geen enkele band bestand. In mijn ervaring is lekbestendigheid veel belangrijker!

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 08 okt 2008 11:29

Ik weet niet of het tussen de oren zit, maar 's zomers rij ik met GP4000's en als het dan toch regent en er takken en steentjes op de weg liggen, durf ik een stuk minder hard te gaan.
Misschien omdat de 4 Seasons breder zijn en Continental zegt dat ze een van de beste drukbestendigheid hebben ;)

@Havana, denk je dat het extra profiel t.o.v. van GP4000s niet beter tegen aquaplanning is?

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 08 okt 2008 11:48

Wielrenbandjes hebben geen last van aquaplanning, daar is de druk / cm2 veel te hoog voor. Wel is het zo dat je minder grip hebt in een bocht als het nat is, maar dit komt volgens mij doordat olie op het wegdek door het water weer komt bovendrijven.

Groet

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 08 okt 2008 19:07

Dogestyle schreef:Wielrenbandjes hebben geen last van aquaplanning, daar is de druk / cm2 veel te hoog voor. Wel is het zo dat je minder grip hebt in een bocht als het nat is, maar dit komt volgens mij doordat olie op het wegdek door het water weer komt bovendrijven.

Groet


De druk heeft in principe niets met aquaplanning te maken. Het gaat om het contactoppervlak, die is bij een fietsband van zo'n geringe breedte dat aquaplanning niet kan plaatsvinden.

Banden met profiel hebben op een hard wegoppervlak minder contactoppervlak, lees minder grip, dan een profiellozeband. Profiel op fitsbanden is alleen relevant bij zachtere ondergronden, doch moet het profiel een bepaalde diepte hebben om z'n werk te kunnen doen. Een profiel op een racebandje is 1 mm diep dat heeft een te verwaasrlozen grip op een zachtere ondergrond. Het verschil in dat profiel moet veel groter zijn om effect te hebben.

Profiel op racefietsbanden is optisch/cosmetisch en mensen laten zich foppen. Als dat 1 mm profiel weggesleten is is de band meestal nog niet voor de helft op, maar velen rennen dan naar de winkel want och hee het profiel is weg . . . .

De rubbersamenstelling bepaald de grip zoals je dat optimaal kunt waarnemen in de Formule 1 bij slicks. De profiellozeband met de meeste grip. De duurdere racefietsbandjes hebben dan ook vaak geen profiel.

De druk verlagen zorgt in de regel voor iets meer contactopervlak, lees meer grip. Dat is dus een goed idee bij nattere weersomstandigheden.

Natte omstandigheden maken dat een band veel sneller gepenetreerd kan worden door scherpe rotzooi op de weg. Het natte zorgt voor voor minder weerstandwrijving. Daarom zijn winterbanden meestal voorzien van zwaardere uitgevoerde antilek systemen.

Verder zou ik juist m'n fiets goed inspuiten met siliconen of zoiets. Als ik de foto's hierboven zie van dat kurkdroge gecorroseerde aluminium en superdroge ketting dan kan ik die materialen hier bijna horen kermen en janken . . . geef me vet geef me vet auaaauw auw, geef me vet . . . :(

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 08 okt 2008 20:18

Rufio schreef: Veel vinden die 4 Season een marketing truc. Maar ik voel me er een stuk veiliger ermee, 25mm (kan ook 28) en een beetje profiel. En het schijnt dat het rubber meer geschikt is voor kouder weer. In ieder geval vorige winter, niet gevallen of lek gereden.


Ff een vraagje.....waar koop je conti 4 Season 25 mm?? Volgens mijn FM wordt die band alleen in 23 mm gemaakt.
staal.....what else.....??

Plaats reactie