Pagina 1 van 1
solderen spaken baanfiets
Geplaatst: 08 okt 2008 11:19
door bennybubble
Ls,
Is er op dit forum iemand die ervaring heeft met het solderen van de spaken van een baanfiets ?
Ik zou dit graag willen doen bij mijn wielen om wat meer stugheid te krijgen maar heb geen idee hoe men dit doet (solderen / lassen) ?
Gr. Ben
Geplaatst: 08 okt 2008 11:55
door hamebe
Ik heb het laten doen bij Ger in Amsterdam. Ik heb gehoord dat Balk in Nw-Vennep dit ook goed kan.
Geplaatst: 08 okt 2008 12:06
door scepticus
Geplaatst: 08 okt 2008 12:59
door bennybubble
Bedankt voor dit verhaal !
Ik ben geen ervaringsdeskundige (daarom wilde ik het proberen) maar als je het logisch bekijkt dan zal het effect minimaal zijn (alhoewel andere het daar zeer zeker niet mee eens zullen zijn).
Het solderen vindt plaats vlakbij de naaf; daar kruisen de spaken elkaar maar gevoelsmatig denk ik dat ze daar minimaal langs elkaar heen schuiven. Als dit 'kruispunt' halverwege de spaak zou zitten zou de beweging tov elkaar veel groter zijn en heeft solderen meer zin.
Uiteraard sta ik open voor andere meningen !
-ben
Geplaatst: 08 okt 2008 13:12
door 53x11
Volgens mij maakt het ook niet veel uit.
(Heb de mijne trouwens wel laten solderen, door Ger)
Geplaatst: 08 okt 2008 20:43
door sharkman113
je soldeerd niet de spaken zelf maar wikkelt koperdraad om het spaakkruis en soldeerd het gewikkelde kruis. Niet heel moeilijk maar of het helpt? Kevlar draad met epoxy doet hetzelfde en als je het al doet zou het enkel voor de aandrijfzijde van het wiel nuttig zijn.
Geplaatst: 08 okt 2008 21:13
door speric
dit zijn technieken, net als het befaamde 36 spaaks wiel, uit oudere tijden. Velgen met name waren bijzonder veel slapper.
Een ksyrium velg los bijvoorbeeld, krijg je niet dubbel gedrukt. Of een open pro.
Probeer dat maar eens met zo'n velg uit de jaren 80.
Toen, kan ik me voorstellen, droeg het nog enigzins bij..
Geplaatst: 08 okt 2008 22:11
door bennybubble
Bedankt allemaal !
Na hier en daar wat gelezen te hebben en bovenstaande reacties ben ik van mening dat een en ander weinig nut heeft, gaat niet gebeuren dus.
gr. Ben
Geplaatst: 08 okt 2008 22:22
door sprintbom
SpEric schreef:dit zijn technieken, net als het befaamde 36 spaaks wiel, uit oudere tijden. Velgen met name waren bijzonder veel slapper.
Een ksyrium velg los bijvoorbeeld, krijg je niet dubbel gedrukt. Of een open pro.
Probeer dat maar eens met zo'n velg uit de jaren 80.
Toen, kan ik me voorstellen, droeg het nog enigzins bij..
36 spaaks oudere tijden, daar mag ik toch met lachen. Ik rij nu nog altijd met 36 spaakswielen en nog steeds het stevigtste dat er bestaat. Zie maar eens waar de profs Parijs - Roubaix en de Ronde van Vlaanderen met rijden. Idd!
In ieder geval kan ik onderweg een spaak breken, ik geraak nog thuis.
Btw ik heb zelfs in de Ronde van Frankrijk wielen zien breken die minstens 2500 euro kosten.
Geplaatst: 09 okt 2008 20:49
door sharkman113
Er zitten wel degelijk voordelen aan kruiseling verbinden van spaken (lightweight doet het ook) en een een GP40 velg uit de jaren 80 is echt niet slapper dan een open pro velg nu (spaken zijn wel veel sterker geworden en de flenzen van de navan ook).
Voor een toerist zal deze techniek absoluut niet nodig zijn en naar iemand die en goed kan spaken en solderen kun je ook heel lang zoeken.
Geplaatst: 09 okt 2008 22:19
door speric
Sprintbom schreef:SpEric schreef:dit zijn technieken, net als het befaamde 36 spaaks wiel, uit oudere tijden. Velgen met name waren bijzonder veel slapper.
Een ksyrium velg los bijvoorbeeld, krijg je niet dubbel gedrukt. Of een open pro.
Probeer dat maar eens met zo'n velg uit de jaren 80.
Toen, kan ik me voorstellen, droeg het nog enigzins bij..
36 spaaks oudere tijden, daar mag ik toch met lachen. Ik rij nu nog altijd met 36 spaakswielen en nog steeds het stevigtste dat er bestaat. Zie maar eens waar de profs Parijs - Roubaix en de Ronde van Vlaanderen met rijden. Idd!
In ieder geval kan ik onderweg een spaak breken, ik geraak nog thuis.
Btw ik heb zelfs in de Ronde van Frankrijk wielen zien breken die minstens 2500 euro kosten.
En of het nu de 80-er jaren zijn of de 60-er, er is een hoop verandert en de velgen van toen zijn die niet meer van nu.
Ik bedoel niet dan een 36 spaaks niet meer kan, uiteindelijk is het o.a. zo, hoe meer spaken, hoe stijver het wiel.
Het is alleen niet een noodzaak om met de huidige materialen en techniek 36 spaken te moeten gebruiken voor een sterk en stevig wiel.

Geplaatst: 10 okt 2008 05:04
door fdegrove
Hoi,
Klopt als je bedenkt wat ze gemeten hebben en wat niet.
Zoals Sharkman al liet doorschemeren is het best nuttig aan de aandrijfkant van je wiel op voorwaarde dat je hele operatie echt solide is en geen speling toelaat op de kruising van je spaken.
Immers, wat er gebeurt is het volgende je maakt in wezen een hogere naafflans en daardoor een meer directe koppeling waardoor je een verbeterde transmissie overdracht krijgt.
M.a.w. je spaken lijken korter je wiel reageert nerveuzer.
Zijdelingse stijfheid verandert niks en horizontaal zal het ook geen moer uitmaken.
Des te hoger het kruis des te groter het effect.
Heeft iemand ooit al LeightWeight hier over aangesproken?
Ciao,
