Alles over vakanties op én met de fiets

Welke toertochten in 2009?

blue_rider
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2008 23:19

blue_rider 13 okt 2008 22:15

Hallo,

ik heb dit jaar voor het eerst een paar toertochten gereden (elfmerentocht en Limburgs mooiste) en dit is me goed bevallen. Alleen dit waren tochten tot zeg half juni en ik had daarna een gat in mijn agenda, waardoor de motivatie zakte.

Dit wil ik volgend jaar anders doen. Ik wil een planning maken voor het hele jaar van april t/m september. Nou vraag ik me af wat mooie tochten zijn, die ik gedurende het jaar kan plannen en rijden. Hebben jullie ervaring met mooie tochten, die ik in mijn jaarplanning kan opnemen?

NB Limburgs mooiste kan ik in 2009 helaas niet fietsen ivm andere verplichtingen. Ik vond het wel een hele mooie tocht.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten Blue_rider

_cas_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 jul 2006 13:03

_cas_ 13 okt 2008 22:55

Ik zit zelf te denken aan AGR (wil ik een keer gefietst hebben), RvNH (toch in de buurt), SRC, TBT, rondje IJsselmeer en in augustus een week naar de Alpen. Daar zal ik tzt nog wel wat in schuiven vanwege verplichtingen op werk en de Uni, maar je moet toch doelen stellen he...

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 13 okt 2008 23:06

Misschien kun je vertellen wat je voor een soort tochten zoekt? Er zijn zoveel verschillende tochten te doen. Moet het in Nederland zijn? mag België ook? Alleen heuvelwerk? Kasseien? Druk? Rustig?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 okt 2008 23:07

Kijk in februari op de NTFU-site daar staan pakweg 4000 toertochten vanaf begin maart t/m half oktober.

Er zijn genoeg mooie tochten zonder "grote" naam of bekendheid die zeker de moeite waard zijn!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 13 okt 2008 23:42

Misschien wel leuk om hier een beetje een 'vooruitkijk topic' van te maken. Zelf ben ik er nog niet helemaal uit waar ik allemaal wil gaan rijden. Maar dit is wat ik tot nu toe een beetje bij elkaar heb gedacht:

Toertochten: Geen overvolle commerciële tochten maar de nadruk op kleinschalige tochten voornamelijk in België. Voornamelijk heuvels met hier en daar een tochtje over de kasseien.

Klassiekers: De Le Champion klassiekerweek. Milaan San Remo, Ronde van Lombardije, Kampioenschap van Zurich en Rund um den Henningerturm in één week. Voor mijn klassiekerbrevet.

Ronde's: Een weekje Noorwegen voor deelname aan de Viking Tour.

Cyclo's: Ik overweeg nogmaals de Maratona te rijden óf te gaan voor de Oetztaler. Daarnaast misschien iets als La ventoux Beames de Venise omdat het tripje naar de Ventoux wat ik in gedachten had voor dit jaar niet door kon gaan.

Historie: L'Eroica! Waarom? Bekijk het verslag van de deelnemers van dit jaar maar!

Ik moet uiteraard nog kijken of ik het allemaal een beetje aan elkaar kan plannen maar terwijl ik dit zit te typen krijg ik er al zin in! :)

john1968
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jan 2008 17:31

john1968 13 okt 2008 23:46

Ik zie dat je uit drenthe komt, dus kun je daar in april lekker beginnen
met de tour versie van de ronde van drenthe.
De Albert Achterhes Tourversie. Leuke tourtocht over de keitjes en de VAM-berg
korte maar pittige klim 23%
De tocht start in Hoogeveen.

blue_rider
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2008 23:19

blue_rider 14 okt 2008 01:04

Tja, wat voor soort tochten zoek ik??
Heuvelwerk vond ik wel erg leuk om te doen. Kasseien.... mwah weet niet of ik dat wel leuk vind. Ik denk niet dat ik dat leuk vind. Ik vond LM niet overdreven druk, ik heb begrepen dat AGR dat wel is en dat de route minder leuk/ aansprekend is.
Ik zoek een paar mooie tochten, die niet perse in Drenthe hoeven te zijn (Limburg, Duitsland of België mag ook). Tussendoor kan ik altijd nog kleinere tochten in de buurt zoeken via ntfu.nl.
Ooit wil ik nog eens de marmotte fietsen, maar dan moet ik wel (veel) tijd vrij kunnen maken om te trainen. Voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 14 okt 2008 01:17

Mijn favorieten van het afgelopen jaar waren Tilff-Bastogne-Tilff (mei) en de Sean Kelly classic (augustus). Dit zijn beide tochten in de Ardennen met behoorlijk wat deelnemers en een leuke sfeer.
Verder nog leuk in Nederland: Gerrie Kneteman classic (door noord-holland), Veenendaal-Veendendaal (april) en Jan Janssen classic (juni) die beide over de veluwe gaan. In Drenthe heb je bijvoorbeeld nog de Erik Dekker classic, misschien leuk als het bij je in de buurt is. En er is nog heel wat meer te beleven! Blader eens door het "Toertochten, evenementen en vakanties" onderdeel van het forum en je komt vanalles tegen.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 14 okt 2008 01:52

De Grenslandklassieker vanuit Geleen vooraan in Mei, is ook een erg mooie en leuke tocht,
hier kun je volgend jaar nog uit 2 afstanden meer kiezen.
En bij de Jan Janssen Classic is het ook altijd gezellig
en ook nog eens een hele mooie tocht (200 km).
Luik- Bastenaken- Luik van Le Champion is ook mooi en pittig (zowel de 170 en 235 km).
Zelf wil ik volgend jaar ook een keer de Waalse pijl (160 km ) gaan fietsen.
En Diekirch- Valkenswaard (250 km) staat ook op het mogelijke programma.
Kortom zoals al eerder geschreven, er zijn tal van mogelijkheden, wel goed dat je nu al wat plannen voor je eigen gaat maken voor volgend jaar, ergens naar toe werken is altijd goed.
Zelf vermijden wij de echte grote fietsevenementen zoals bijv. de AGR, niet dat dit slechte tochten zijn, maar gewoon vanwege het massaal aantal deelnemers.
Normaal fiets je bijv. de Eyserbosweg zo op, dan moet je al slingerend geluk hebben dat je je weg naar boven kunt volgen. Er zijn in die regio genoeg vergelijkbare kleinere tochten die vaak over ongeveer dezelfde heuvels gaan. Maar ja, de AGR heeft wel die bekende naam, dat dan weer wel.


Bikers are not alone

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 14 okt 2008 20:43

Misschien is het wat om het klimmersbrevet te gaan halen, bij iedere tocht is er een portie klimwerk te doen en alle tochten starten in Nederland.
http://www.cbfb.nl/
Voor het Klimmersbrevet dient men tenminste 8 van onderstaande tochten volbracht te hebben (in een tijdsbestek van 3 jr.) om voor het brevet in aanmerking te komen.

Nr. Naam tocht Startplaats Afstand
1. Rabo Bergtoer Ochten 175
2. Ermelose Klimtocht Ermelo 185
3. Klepper(klim)tocht Hardenberg 200
4. Grenslandklassieker Geleen 200
5. Limburgs Mooiste Heerlen 200-250
6. Valkenswaard-Valkenburg v.v. Valkenswaard 205
7. 13- Heuvelentocht Ravenstein 215
8. Heuvelrugtocht Driebergen 200
9. Hans Daams Classic Valkenswaard 215
10 Jan Janssen Classic Wageningen 200
11 Omloop Math Salden Limbricht 210
12 Baumbergetocht Winterswijk 175
13 Ardennentrip Heerlen 180
14 Mechelen-Francorchamps v.v. Mechelen 180
15 Huchiestocht Veenendaal 200
16 Pukkeltocht Bemmel 180


Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

onejk
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2006 20:52

onejk 14 okt 2008 20:53

Zit ook een beetje van wat moet ik gaan doen volgend jaar.
Heb dit jaar de tourversie van de ronde van Drenthe gedaan, de Erik dekker classieker, en de mergel heuvelland 2 dgs, 1 dag op de race en 1 dag op MTB

Volgend jaar wil ik meer! De limburg mooiste heb ik aleens op de MTB gereden maar die wil ik ook nog eens op de race doen. De elfmerentocht lijkt me ook wel wat.

Moet de zaak nog maar eens goed op een rijtje zetten.

Plaats reactie