Pagina 10 van 24

Geplaatst: 25 feb 2011 13:31
door remmiedepemmie
De UCI heeft een lange termijn visie, de ploegen een korte. Natuurlijk wil je als ploegleider controle houden over de koers, dat snap ik best. Maar als ik naar mijzelf kijk dan doen de oortjes het wielrennen als kijksport geen goed.

Zijn er 90 km voor de finish zo'n vijf man weg met 8 min voorsprong? De eerste twee uur gebeurt er dus geen bal. En niet alleen het peloton past de snelheid aan, maar ook de kopgroep. Tot 20 km voor de finish, dan gaat het gas open. Voorspelbaar.

Kijk, als de ploegen nu een oplossing hadden voorgesteld wat de veiligheid ten goede zou komen, dan waren ze voor mij geloofwaardig. Nu is het alleen eigenbelang onder het mom van veiligheid.

Ploegen gaan, het wielrennen blijft. En dat laatste is waar de UCI verantwoordelijk voor is.

Geplaatst: 25 feb 2011 13:50
door amclassic-fan
Wat is het eigen belang nu voor de meerheid van de ploegen? Die hebben namelijk geen topsprinter. Die zouden juist meer gebaat zijn bij minder controle.

En als jij denkt dat je rustig kunt rijden en 8 minuten dicht rijden?

Juist in deze tijd van technische vooruitgang moet je niet gaan proberen om de tijd 20 jaar terug te draaien. Wat is het volgende? Maximaal 6 kransjes achter, klikpedalen verbieden?

Geplaatst: 25 feb 2011 14:03
door remmiedepemmie
De regel is 1 minuut per 10 km. Dus voor 8 min voorsprong heeft een peloton 80 km nodig om het gat dicht te rijden. De sprinterploegleiders zullen er dus voor zorgen dat het gat nooit groter wordt, en dat weten de koplopers ook. Die gaan dus geen moeite doen om het gat toch groter te krijgen.

Zonder oortjes is er een vertraging. Of ze moeten wachten op de man/vrouw op de motor die de achterstand laat zien, of er moet een mannetje naar achteren om informatie te gaan halen bij de ploegleider. Dit verhoogt de kans van de ontsnappers EN het geeft kijkers meer inzicht wat er speelt.

Maar jij bent vast een voorstander van ligfietsen in het peloton. :)

Geplaatst: 25 feb 2011 14:04
door dirkjan
Daarnaast is het enkel een HULP middel. Oortjes doen niks of je ze nou in hebt of niet de benen moeten het doen. Mocht zo iets bij dragen aan de veiligheid, waarom dan afschaffen.

Het is ook niet dat als ze afgeschaft zijn, dat e.e.a. een stuk aantrekkelijker wordt. Er zijn toch gewoon ploegleiders. Daarmee kan de wedstrijd info heus wel door gespeeld worden. Net als dat kopgroepen nu echt geen 90 km en 8 min voorsprong vollebak gaan koersen(of een peleton vol gaat jagen).

Mocht het probleem zijn dat wedstrijden "saai" zijn, dan is er de mogelijkheid van een samenvatting, enkel het laaste uur kijken of een kleine rode knop meestal in het hoekje v.d. afstandsbediening en lekker zelf gaan toeren.

Het lijkt wel als of men denkt dat er door die oortjes computers worden aangestuurd, uiteindelijk moeten ze het zelf doen en in het geval van een grote ronde 3 weken lang, als e.e.a. niet lukt is daar geen oortje die daar wat aan veranderd.

Geplaatst: 25 feb 2011 14:05
door diogenes
Ik ben blij als er zonder oortjes gereden moet worden.

Geplaatst: 25 feb 2011 14:16
door lavsson
Zou niet alles opgelost zijn als de TV'tjes uit de ploegleiderswagens gaan?
Radio-info is ongeveer net zo uitgebreid als de motor met het schoolbord.

Geplaatst: 25 feb 2011 15:09
door bontempi056
Ik zeg weg met die oortjes,laat de heren renners zelf maar eens beslissen wat te doen
en zich niet alles laten voorkauwen door de heren ploegleiders.
En dat alles ondEr HET mom van veiligheid wat een goedkope smoes,ze willen gewoon
alles onder controle houden niet meer en niet minder.
WEG MET DE OORTJES.

Geplaatst: 25 feb 2011 15:18
door amclassic-fan
En Horrillo dan?

Geplaatst: 25 feb 2011 15:21
door dave73nl
En er dan achter komen dat de informatie op andere mannieren ook net zo snel bij de renners komt. We leven in 2011 maaaar het zou ook spannender worden als de heren en dames hun eigen banden moeten wisselen, ze allemaal op dezelfde fiets zouden rijden en er uberhaubt geen teams zijn maar iedereen voor zichzelf rijd?

Geplaatst: 25 feb 2011 15:21
door pinag
Is Horrillo niet een incident? Bovendien is het 'iffy-history': als er geen oortjes waren geweest, dan zou het zo geweest kunnen zijn dat [etc etc]. Ja, kan ook niet zo zijn. In dezelfde categorie: als er geen oortjes zouden zijn, zouden de renners elkaar beter en scherper in de gaten houden en was het eerder opgemerkt dat-ie over het randje was gegaan.

Geplaatst: 25 feb 2011 15:27
door stefan
Geval Horrillo komt niet elke maand voor he. De kans dat zoiets voorkomt is vrij klein.

Het is een beetje gemengd gevoel bij mij. Met die vluchtheuvels en andere verkeers remmende maatregelen kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ploegleiders zeggen: wij willen oortjes voor de veiligheid. Wagens die langs zo'n peloton afgaan in een wedstrijd is geen plezier. Ik heb het vaker zelf meegemaakt. Normaal mogen ze pas bij 1 minuut voorsprong voorbij maar als ze geen oortjes meer hebben gaan ze wel de gekste capriolen uithalen om maar zo dicht mogelijk bij de renners te komen. Desnoods de jury wagen achter het peloton vooruit duwen.

Maar aan de andere kant moeten ze zich er maar eens buiten houden en de renners het zelf maar eens laten uitzoeken. Heeft die man achterop de motor met zijn krijtbordje ook weer een job in de Tour.

Geplaatst: 25 feb 2011 16:22
door superrose
Ik wil heel even weten hoeveel van de mensen die hier reageren daadwerkelijk zelf gekoerst hebben en dan heb ik het niet over trainingskoersjes bij de club.