Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Basso

franzferdinand
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:53

franzferdinand 01 jun 2010 22:56

@Leenpol, ik zou nog even wachten met in te korten, je kan immers niet terug eraan zagen ... ik heb na één maand m'n stuur 2cm hoger laten plaatsen, en heb nu veel minder last van mijn nek (was niet te harden), gelukkig dus nog niet afgekort, oef.
Je overleeft de Limburgse bultjes wel met je compact, ze duren gelukkig niet zo lang, hoewel,zoals Freakish Dank aangeeft, er zitten enkele kuitenbijters tussen ... enfin, succes en plezier, het weer heb je in alle geval al mee !

leenpol
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 sep 2009 22:10

leenpol 02 jun 2010 16:17

@Franz Ferdinand, de zaag blijft voorlopig in de schuur. Eerst maar eens wennen aan de nieuwe zit. Tot nu toe heb ik al langer naar de fiets zitten kijken dan dat ik erop heb gereden (beetje vreemd maar wel lekker).
En jij 2 cm omhoog, maar je was dan ook helemaal onderaan begonnen ;-) Ik heb nu al 3 cm aan spacers eronder. Mag ook niet meer zijn volgens de kenners op het forum (geen gezicht, minder stevig, ...)
Na zaterdag weet ik wat meer.
Inderdaad werkt het weer goed mee. Hoef ik niet zoveel kleding mee te nemen ;-) Ik laat nog wel horen hoe ik e.e.a verteerd heb.
P.s. gisteren het witte gedeelte van de banden schoon zitten poetsen, ben ik aan het doorslaan? ;-)
Basso Astra - Campagnolo Chorus - compact na een Jan Janssen - Nemo - Shimano 105 - triple

freakish
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 01 mei 2010 23:50

freakish 03 jun 2010 12:31

leenpol schreef: P.s. gisteren het witte gedeelte van de banden schoon zitten poetsen, ben ik aan het doorslaan? ;-)


Dat "probleem" duurt waarschijnlijk nog maar een maandje.

leenpol
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 sep 2009 22:10

leenpol 06 jun 2010 23:02

Franz Ferdinand schreef:Je overleeft de Limburgse bultjes wel met je compact

Heb de 150 km inderdaad overleeft. Het afdalen was nog wat onwennig op deze voor mij nieuwe fiets. Vooral de afdalingen met slecht wegdek. Heb dan maar rustig aan gedaan. Daar was het weer ook naar ;-))
En de fiets, die glimt al weer....
Basso Astra - Campagnolo Chorus - compact na een Jan Janssen - Nemo - Shimano 105 - triple

roy1975
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 jul 2004 15:11

roy1975 28 jun 2010 15:07

andromeda schreef:De fiets van Franz Ferdinand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hoi mag ik vragen hoe deze fiets rijd, en waar vergelijk je het dan mee.
En is het echt zo licht frame volgens site rond de 900 gr.
En wat is het precieze verschil tussen de laguna en deze want que gewicht niet veel vandaar.

Bedankt

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 jun 2010 21:34

Roy1975 schreef: En wat is het precieze verschil tussen de laguna en deze want que gewicht niet veel vandaar.


Volgens mij is de geometrie anders; de Astra is een racer waar je diep kunt zitten (laag balhoofd) en de Laguna meer op comfort gericht (hoger balhoofd).

roy1975
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 jul 2004 15:11

roy1975 28 jun 2010 22:09

Is deze vergelijkbaar met bv de willier cento uno.
En klopt het echt dat deze zo licht zijn.

bedankt

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 28 jun 2010 22:22

buddo schreef:
Roy1975 schreef: En wat is het precieze verschil tussen de laguna en deze want que gewicht niet veel vandaar.


Volgens mij is de geometrie anders; de Astra is een racer waar je diep kunt zitten (laag balhoofd) en de Laguna meer op comfort gericht (hoger balhoofd).


Volgens mij zit er behalve het gewichtsverschil,het uiterlijk en de prijs geen verschil in de beide frames.

De geometrie is ook exact gelijk!

(zie daarvoor de site vanBasso
Opgeven is geen optie!

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 29 jun 2010 23:20

Belangrijkste verschillen tussen Laguna en Astra zijn:

- Laguna heeft een 1 1/8" balhoofd, Astra is tapered met aan de onderzijde 1 1/5"
- Bij de Astra is de schuine buis unidirectionaal carbon om wat lichter te zijn, ipv 3K carbon overal op de Laguna
- Vorm van de buizen is bij de Astra wat verder verfijnd voor grotere stijfheid
- Het grootste verschil is dat de Astra compleet monocoque is en de Laguna gaat in verschillende vormgevormde delen in de mal die dan aaneen worden geperst door hitte en luchtdruk.
"Try not. Do or do not......there is no try"

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jun 2010 01:05

kappa-man schreef:
buddo schreef:
Roy1975 schreef: En wat is het precieze verschil tussen de laguna en deze want que gewicht niet veel vandaar.


Volgens mij is de geometrie anders; de Astra is een racer waar je diep kunt zitten (laag balhoofd) en de Laguna meer op comfort gericht (hoger balhoofd).


Volgens mij zit er behalve het gewichtsverschil,het uiterlijk en de prijs geen verschil in de beide frames.

De geometrie is ook exact gelijk!

(zie daarvoor de site vanBasso


Dank voor deze correctie. Ik was zo lui om het niet op te zoeken maar dacht aan de foto's genoeg te hebben gezien. Sorry!

hvwieren
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mei 2010 13:31

hvwieren 14 jul 2010 12:08

enkele weken terug heb ik een basso fiets in de winkel zien staan. sinds die tijd wil ik er ook 1.
Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar een fiets, maar, omdat ik student ben, is mijn budget niet extreem groot.

Ik twijfel tussen de basso devil en de basso reef. Beide leuke frames, en met de juiste afmontage zijn er denk ik leuke fietsen van te maken.
Mijn budget is echter 'maar' rond de 1200 euro.
Mijn vraag is eigenlijk, waar kan ik op besparen, en waar moet ik niet het goedkoopste nemen?
En zijn er veel verschillen tussen de frames die ik noem?

Ik ben van plan de fiets aan te gaan schaffen bij mijn eigen fietsenmaker (indien mogelijk), anders in zeist bij epbike. Natuurlijk zal ik een keer bij de FM overleggen, wat de mogelijkheden etc zijn.

Wat zijn jullie ideeën na lezen van dit verhaal?

jeroen_r
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 aug 2005 12:20

jeroen_r 08 mei 2011 15:01

buddo schreef:
Volgens mij is de geometrie anders; de Astra is een racer waar je diep kunt zitten (laag balhoofd) en de Laguna meer op comfort gericht (hoger balhoofd).


Op de web site is van de grootste maat (61) juist het balhoofd van de Astra hoger dan die van de Laguna.

Verder zie ik dat de seatstays wat gebogen zijn bij de Astra ten opzichte van de Lagune, dat verhoogd toch ook de comfort?

Ik twijfel zeer sterk tussen een van beide frames, de Astra is duurder en zal dan wat meer geld over houden voor een set extra wielen oid. Persoonlijk vind ik de Astra mooier qua gevoel en de verkrijgbare kleurstelingen.

Ik maak mij meeste kilometers (50-150 km) in de polder en wil met de zomervakantie wel eens de bergen (middel) in gaan, verder kan ik zelf ook nog een paar kilogrammen kwijt dus gewicht van het frame telt niet zwaar.

De campagnolo chorus groep van mijn huidige fiets gaat over en heb daarbij een setje handgespaakte wielen (cpx33).

Pfffff, het is moeilijk.

Plaats reactie