Tip voor Mavic (FTS-L) body probleem
Geplaatst: 09 nov 2008 19:51
Hoi,
Vele met mavic wielen hebben een probleem met de FTS-L body die zowel op de road als XC mtb wielen wordt gebruikt.
Het probleem is dan vaak het resoneren (ratelen) van de body. dit is zeer irritant en de ketting gaat ervan tussen het wiel hangen.
Dit probleem onstaat doordat het nylon lager slijt en ook de naaf het stukje waar het nylonlager overheen glijd.
Dit probleem heb ik zowel bij de crossmax XL 03 en SLR 07 ondervonden.
Een nieuwe body help eventjes, maar ook een nieuwe body heeft direct speling en dus loopt de olie eruit en slijt het nog sneller. daarnaast kost deze 40 euro en onderstaande oplossing is goedkoper en binnen een kwartiertje uitgevoerd. Door de speleing kan het grootste krasje soms wel een tot twee milimeter verschuiven.
Op de mtb rijd je nog wel eens door water ook en bij speling op de body is dan meteen de olie eruit en werkt het slecht. Daarnaast loopt de olie door de speling naar de andere kant van de naaf en komt het bij de mtb op de schijven (daar heb je bij een racefiets geen last van) en dat remt niet echt goed.
Voor 2009 heeft mavic de nieuwe FTS-X body deze heeft een ander seal bij het nylon lager wat beter zou moeten werken (ik betwijfel dit, want daar zit het probleem niet).
Wat ik heb gedaan is het volgende. Dunne secondelijn op het nylon lager aangebracht (opletten dat het niet verder in de body komt. breng een paar druppels aan en draai de body rond zodat het goed verdeelt wordt. (let wel aan de binnekant van het lager!! niet aan de zijkant!)
Als de lijn hard is de body twee uurtjes laten (uit)drogen. Nu kan de body waarschijnlijk net niet op de naaf pak fijn schuurpapier en schuur totdat de body krap over het eerste deel van de naaf gaat, als de body er helemaal opzit zit ie dan precies goed. (het laaste stukje doe ik met korel 2000, het eerste met 240)
Wat ik wel aanraad is om wel de mavic minerale olie te kopen (euro 6 ofzo) voor in de body, ketting olie werkt niet echt fantastisch.
Ik heb dit in juli bij mijn wielen gedaan en sinds kort een keer de body opengemaakt om te smeren (na 2k km) nu na ruim 4k zou ik het eigenlijk weer opnieuw moeten doen om de speling te verhelpen, maar de body ratelt nog niet.
Mocht je dit doen met de wat oudere mavic wielen zou ik wel aanraden de palletjes de vervangen door de 2009 palletjes deze zitten in een rood plasticje en zijn veel harder! Dat scheelt wel iets
De bovenstaande oplossing is beter en duurzamer dan een nieuwe body. Mocht er nog iemand vragen hebben stel maar.
Let wel op dat na 20k de tandjes waarover de palletjes lopen versleten kunnen zijn, dan moet je wel een body vervangen!
Vele met mavic wielen hebben een probleem met de FTS-L body die zowel op de road als XC mtb wielen wordt gebruikt.
Het probleem is dan vaak het resoneren (ratelen) van de body. dit is zeer irritant en de ketting gaat ervan tussen het wiel hangen.
Dit probleem onstaat doordat het nylon lager slijt en ook de naaf het stukje waar het nylonlager overheen glijd.
Dit probleem heb ik zowel bij de crossmax XL 03 en SLR 07 ondervonden.
Een nieuwe body help eventjes, maar ook een nieuwe body heeft direct speling en dus loopt de olie eruit en slijt het nog sneller. daarnaast kost deze 40 euro en onderstaande oplossing is goedkoper en binnen een kwartiertje uitgevoerd. Door de speleing kan het grootste krasje soms wel een tot twee milimeter verschuiven.
Op de mtb rijd je nog wel eens door water ook en bij speling op de body is dan meteen de olie eruit en werkt het slecht. Daarnaast loopt de olie door de speling naar de andere kant van de naaf en komt het bij de mtb op de schijven (daar heb je bij een racefiets geen last van) en dat remt niet echt goed.
Voor 2009 heeft mavic de nieuwe FTS-X body deze heeft een ander seal bij het nylon lager wat beter zou moeten werken (ik betwijfel dit, want daar zit het probleem niet).
Wat ik heb gedaan is het volgende. Dunne secondelijn op het nylon lager aangebracht (opletten dat het niet verder in de body komt. breng een paar druppels aan en draai de body rond zodat het goed verdeelt wordt. (let wel aan de binnekant van het lager!! niet aan de zijkant!)
Als de lijn hard is de body twee uurtjes laten (uit)drogen. Nu kan de body waarschijnlijk net niet op de naaf pak fijn schuurpapier en schuur totdat de body krap over het eerste deel van de naaf gaat, als de body er helemaal opzit zit ie dan precies goed. (het laaste stukje doe ik met korel 2000, het eerste met 240)
Wat ik wel aanraad is om wel de mavic minerale olie te kopen (euro 6 ofzo) voor in de body, ketting olie werkt niet echt fantastisch.
Ik heb dit in juli bij mijn wielen gedaan en sinds kort een keer de body opengemaakt om te smeren (na 2k km) nu na ruim 4k zou ik het eigenlijk weer opnieuw moeten doen om de speling te verhelpen, maar de body ratelt nog niet.
Mocht je dit doen met de wat oudere mavic wielen zou ik wel aanraden de palletjes de vervangen door de 2009 palletjes deze zitten in een rood plasticje en zijn veel harder! Dat scheelt wel iets
De bovenstaande oplossing is beter en duurzamer dan een nieuwe body. Mocht er nog iemand vragen hebben stel maar.
Let wel op dat na 20k de tandjes waarover de palletjes lopen versleten kunnen zijn, dan moet je wel een body vervangen!