Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tip voor Mavic (FTS-L) body probleem

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 nov 2008 19:51

Hoi,

Vele met mavic wielen hebben een probleem met de FTS-L body die zowel op de road als XC mtb wielen wordt gebruikt.

Het probleem is dan vaak het resoneren (ratelen) van de body. dit is zeer irritant en de ketting gaat ervan tussen het wiel hangen.

Dit probleem onstaat doordat het nylon lager slijt en ook de naaf het stukje waar het nylonlager overheen glijd.

Dit probleem heb ik zowel bij de crossmax XL 03 en SLR 07 ondervonden.

Een nieuwe body help eventjes, maar ook een nieuwe body heeft direct speling en dus loopt de olie eruit en slijt het nog sneller. daarnaast kost deze 40 euro en onderstaande oplossing is goedkoper en binnen een kwartiertje uitgevoerd. Door de speleing kan het grootste krasje soms wel een tot twee milimeter verschuiven.

Op de mtb rijd je nog wel eens door water ook en bij speling op de body is dan meteen de olie eruit en werkt het slecht. Daarnaast loopt de olie door de speling naar de andere kant van de naaf en komt het bij de mtb op de schijven (daar heb je bij een racefiets geen last van) en dat remt niet echt goed.

Voor 2009 heeft mavic de nieuwe FTS-X body deze heeft een ander seal bij het nylon lager wat beter zou moeten werken (ik betwijfel dit, want daar zit het probleem niet).

Wat ik heb gedaan is het volgende. Dunne secondelijn op het nylon lager aangebracht (opletten dat het niet verder in de body komt. breng een paar druppels aan en draai de body rond zodat het goed verdeelt wordt. (let wel aan de binnekant van het lager!! niet aan de zijkant!)

Als de lijn hard is de body twee uurtjes laten (uit)drogen. Nu kan de body waarschijnlijk net niet op de naaf pak fijn schuurpapier en schuur totdat de body krap over het eerste deel van de naaf gaat, als de body er helemaal opzit zit ie dan precies goed. (het laaste stukje doe ik met korel 2000, het eerste met 240)

Wat ik wel aanraad is om wel de mavic minerale olie te kopen (euro 6 ofzo) voor in de body, ketting olie werkt niet echt fantastisch.

Ik heb dit in juli bij mijn wielen gedaan en sinds kort een keer de body opengemaakt om te smeren (na 2k km) nu na ruim 4k zou ik het eigenlijk weer opnieuw moeten doen om de speling te verhelpen, maar de body ratelt nog niet.

Mocht je dit doen met de wat oudere mavic wielen zou ik wel aanraden de palletjes de vervangen door de 2009 palletjes deze zitten in een rood plasticje en zijn veel harder! Dat scheelt wel iets

De bovenstaande oplossing is beter en duurzamer dan een nieuwe body. Mocht er nog iemand vragen hebben stel maar.

Let wel op dat na 20k de tandjes waarover de palletjes lopen versleten kunnen zijn, dan moet je wel een body vervangen!

pinaridsco
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2009 00:06

pinaridsco 26 okt 2009 21:48

Bij mij is de naaf ook uitgesleten, kun je dit ook oplossen met seconden lijm of gaat dit niet. een nieuwe body helpt maar enkele honderden km.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 okt 2009 23:24

Je heb de nylon glijlagers eventueel ook in een iets dikkere variant speciaal voor de gevallen waar ook de naaf zelf wat uitgesleten is. Blijft ook een tijdelijke oplossing, maar hier kun je wel weer even wat langer mee vooruit dan enkele honderden km en is goedkoper dan een nieuwe body.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 27 okt 2009 02:56

Nog een tip: laat Mavic wielen links liggen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 okt 2009 13:31

Die tip is goed! zeker voor het achterwiel.

Seconde lijm op je naaf werkt niet. een groter nylonlager ook niet, want die gaat dan niet over het eerste deel van je naaf. dat is overigens ook het probleem met secondelijm op den duur.

Je kunt nog proberen te smeren met iets dikkere olie of dun vet, maar das ook uitsltel!!!!

Er was hier iemand die het ook had over een lager erin zetten dat zou een oplossing zijn alleen wel als ze redelijk nieuw zijn en dan gaat de tip weer op!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 27 okt 2009 23:43

Die grotere nylon lager is zo gemaakt dat die wel past en juist specifiek ontworpen om enige slijtage van de naaf zelf op te vangen. Moet zeggen dat ik zelf alleen ervaring heb met mavic wielen op de racefiets en daar valt het probleem echt mee.

Maar ja, mooiweerfietser hè dat zal schelen in de slijtage.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 okt 2009 12:10

Oke. Ik had er nog niet van gehoord! maar dat zou langer een oplossing kunnen bieden.

Nou in NL heb je er wat minder last van. In de alpen landen bij lange afdalingen gebruik je het vrijwiel natuurlijk veel intenziever dan hier. Zeg dat je hier op een ritje van 100km hooguit 10 km gebruikt bij een lage snelheid. Bij 100km alpen gebruik je hem al gauw 30/35km op zeer hoge snelheid!

Als je in NL met goed weer fiets zal je er niet snel last van hebben.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 27 mar 2010 18:47

Het spelingsprobleem komt mij bekend voor. Echter ratelde mijn body niet, maar merkte ik dat het schakelen op de grootste 4 kransjes erg achteruit ging. Ik heb het eens gewaagd en secondelijm gehaald (standaard spul van Bison). Erop gedaan, goed gedraaid, uit laten harden, en bijgeschuurd. De body was spelingsvrij, en het schakelen verliep weer zoals het moest. Na een wedstrijd van anderhalf uur is de speling helaas weer zo goed als helemaal terug... Dit heb ik twee keer geprobeerd, en beide keren is de speling na de wedstrijd terug.

Ik smeer wel nog met gewone dunne olie, dus ik wil binnenkort eens een flesje Mavic spul halen om te kijken of dat helpt. Toch zegt iets in mij dat als zo'n laag secondelijm na één rit weg is, Mavic olie er ook niet aan gaat baten.

Volgende optie waar ik aan zat te denken was dus om er i.p.v. het standaard glijlager een naald- of kogellager in te zetten. Echter, ik heb een lager nodig met een binnendiameter van rond de 25 mm, en een buitendiameter van ongeveer 35 mm. Googlen leverde tot nog toe niks op.

Heeft er iemand zin om mee te denken over een eventuele oplossing ;)?
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 mar 2010 18:00

Heb ik ook aan zitten denken. Volgens mij staat het wel op Ebay incl de body.

Een belg heb ik er overgehoord op MTB.be Maar die reageert al een jaar niet meer op berichten, die deed het kon je je body opsturen en voor 25 euro zat er een lager in.

Met de buitendiameter heb je wel wat speling met de binnendiameter niet, die zal redelijk exact moeten zijn.

Ik zal ook nog een zoeken!

Nogmaals ik ga ervan uit dat mavic dit systeem snel gaat verlaten gezien ze mijn inziens de oplossing in huis hebben met de enduro wielen en het ITS4 systeem.

Dit kan ook:
http://www.dhbc.org.au/forum/viewtopic. ... 3bd328ac1c

http://www.diymtb.com.au/displayItems.asp?cid=43

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 30 mar 2010 15:20

Dank voor de tips!

Jammer is alleen dat een nieuwe nylon ring kopen het probleem maar tijdelijk verhelpt, en daarna gewoon weer lekker inslijt... Maar je kunt natuurlijk wel weer een tijd vooruit met je body.

Op Ebay kwam ik dit tegen. Klinkt als een goede oplossing, ik ga hem eens een bericht sturen om wat meer informatie in te winnen over de compatibiliteit etc.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mar 2010 15:26

Dat ziet er goed uit zeg! Houd ons op de hoogte.

Ik heb het belgische forum nog een afgestruind maar niets meer van de beste man te vinden.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 30 mar 2010 19:46

De verkoper heeft al gereageerd!

Blijkt een in Amerika wonende Nederlander te zijn :p. Het systeem lijkt vrij simpel. Je trekt de oude nylon bus eruit, en stopt dan de lagercartridge in de body. Zit een handleiding etc. bij hoe alles precies in zijn werk gaat.

Helaas is de versie voor SLR wielen nog niet gereed. Die moest iets anders gemaakt worden dan de overige versies, omdat de SLR wielen van die uitgefreesde gaten hebben waardoor je met de seal in de knoei kwam. Zodoende dat deze nog in de testfase zit.

Ik opteer nu denk ik voor een nieuwe nylon bus, rijd die op, en hoop dat de Hubdoctor voor SLR wielen tegen die tijd klaar is. Ik kan er alleen met mijn hoofd niet bij waarom de ingenieurs bij Mavic hier in godesnaam zelf niet op zijn gekomen, het huidige design van die body is ronduit slecht :rolleye:.

Ohhja, iemand een webshop die Mavic olie verkoopt?
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie