Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hoeveel km's???

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 12 nov 2008 16:42

Hoeveel km's rijden jullie als jullie een rondje op de MTB gaan trainen? Ik rij tussen de 30 en 50 km waarvan 98% onverhard. Op de racefiets train ik altijd tussen de 50 en 150 km. Sinds een paar weken heb ik een mountainbike aangeschaft om de conditie op peil te houden. Hiervoor deed ik dit 's winters op de Tacx.

Ben best gesloopt als ik terugkom van het mtb-en en ben benieuwd of dit aan gebrek aan vaardigheid ligt of dat dit normaal is na 30-50 km. En hoeveel rijden jullie dan gemiddeld?

Oh ja, ik rij zo'n 5000 km per jaar...

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 12 nov 2008 16:49

Ligt een beetje aan de zwaarte van het parcours en de beschikbare tijd. Zelf rij ik regelmatig Amerongseberg / Leersum is ca 24 km. Dit rondje doe ik dan meestal 2 keer. Uit en thuis dan 52km. Dan ben aardig gesloopt. Maar ik rij ook wel op de mtb over de Veluwe en dit is dan incl wat meer verhard zo'n 67/70 km. Ben ik meestal minder moe. In het algemeen is MTB een stuk intensiever ook qua spier gebruik in je boven lichaam en daar moet je lichaam aanwennen.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 12 nov 2008 17:01

Merk inderdaad dat mijn bovenlichaam veel meer vermoeid is na een rit. Parcours ligt er wel zwaar bij. Nat, blubber, los zand, technische passages... Merk wel dat het veel anders is voor je spieren, hoop dat ik hier veel voordeel mee ga op doen voor de racefiets... Hoe is dat bij jullie? Merken jullie na een winter in de prut dat je sterker bent geworden?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 nov 2008 17:10

Ik moet altijd eerst een stuk over asfalt voor ik bij het bos ben (8 km naar 't Soesterhoogt en bijna 20 km naar t Zuylensteinsebos bij Leersum) dus ik rijd zelden meer dan 20 a 30 km daadwerkelijk offroad.

Mtb'en is ook best intensief natuurlijk, dus na 1 a anderhalf uur heb ik t ook wel weer gezien.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 12 nov 2008 23:29

Fiets het hele jaar door afwisselen op de mountainbike en racefiets. Fiets op beide fietsen dezelfde afstanden. Fiets eigenlijk nooit minder dan 50 km en niet vaak verder dan 150 kilometer. Vindt niet per definitie het fietsen op de mountainbike of racefiets zwaarder.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 13 nov 2008 08:03

Rondje Holterberg (vlak bij mijn werk) is 48 km. Dat doe ik dan ook. Is een kleine twee uur.
Rondje Lochemse Berg kan ook, met nog wat Grote veld er bij, dan kan ik de route uitbreiden tot 70 km, maar is veel vlak en snelle route.
ATB-en is veel meer interval en ook veel meer bovenlichaam. Ik vergelijk het met fietsen op de weg als 1km ATB = +/-1,5 km weg. En naarmate een ATB tocht langer wordt, loopt dat verschil op.
Een ATB-tocht van 100km voelt aan als een klassieker type LBL.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 nov 2008 13:58

Het is wennen aan de andere zit en soort kracht. Ik rijd 80% van mijn MTB kilometers op de weg.

Doordeweeks 60-70km en in het weekend 100-150 in het terrein ga ik niet verder dan 90-100 km maar meestal 50-70 in het terrein.

techniek kan ook de boosdoener zijn. In bv drunen trap ik sommige stukken niet terwijl iemand anders zich suf trapt. laat je fiets lekker "lopen"

Sorry voor het melden zal niet iedereen betreffen:
Maar als ik op de weg rijd valt me vaak het belaberde stuurgedrag van de wielrenners. Je moet sturen met je gewicht links en recht en op de mtb ook naar voor en achter. Laat je fiets voor je werken!

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 13 nov 2008 15:08

Wij rijden op de racefiets 2 tot 2, 5 uur, drie maal per week (gemiddeld 31).
In de winter op de atb een uurtje of 2,5 per week (ongeveer 40/50 km) en zijn dan ook behoorlijk moe (wel 'zwaar' parcours, 98% onverhard en veel klimmetjes).

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 13 nov 2008 21:05

Thanks voor de reacties, denk dat ik gewoon beetje geduld moet hebben. Wordt mijn 4de weekend in de blubber. Natheid van de afgelopen paar keer en zwaarte van het parcours spelen ook een grote rol. Merk wel dat het met iedere rit beter gaat. Ben trouwens op de racefiets ook niet echt een nat weer rijden. Laat me er niet door afstoppen maar benen voelen 2 keer zo zwaar:-) In de twee veldtoertochten van 50 en 45 km die ik vorig weekend en weekend daarvoor heb gereden ben ik maar door handjevol ingehaald en heb er veel meer voorbij gestoken dus denk dat ik toch niet zo slecht bezig ben... Heb er super veel plezier in maar wat zal het toch fijn zijn om in het voorjaar op een mooie zonnige dag op de racefiets te zitten;-)

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 21 nov 2008 11:51

@serbak: Als je tot nu toe drie keer in de blubber gereden hebt, en toch al tochten van 45-50 km rijdt, dan mag je best trots zijn op jezelf hoor! En volgens mij is het dan helemaal niet vreemd dat je enigzins moe bent na het fietsen. Ikzelf ben de eerste en tweede keer dat ik een ATB tocht rijd (na het wegseizoen) ook altijd behoorlijk vermoeid, dan is goed te merken hoe anders het ATB'en ten opzichte van het rijden op de weg. Dus gewoon volhouden, je wordt alleen maar beter!

Off topic: leuke website heb je. Ik ben je volgens mij wel eens tegen gekomen in de buurt van Baarle. Toen ik dit voorjaar net mijn nieuwe fiets had (Addict) was ik helemaal trots een lekker rondje aan het rijden, werd ik ineens keihard voorbij gereden door iemand op een Soloist...dat was jij dus volgens mij. Mijn fietsmaat sprong nog naar je wiel om de sprint naar het bordje Baarle Nassau aan te gaan (volgens mij won jij). Zet je ook foto's van je Cannondale op je site? Ben wel benieuwd, ik heb er ook een (een F600).
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

Plaats reactie