Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Winterschoenen en/of sealskinz sokken

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 nov 2008 23:05

Ik rij elke dag woon/werk met de fiets.
Momenteel gebruik ik in de winter mijn gewone atb-schoenen met een neopreen overschoen.
Op zich geen probleem maar ik zie dat er ook winterschoenen bestaan.
Kunnen jullie mij vertellen wat de voor- en nadelen zijn van deze schoenen?
Verder zou ik wat meer willen weten over sealskinz sokken.
Wat is de beste combinatie:
-sealskinz met gewone schoen en overschoen of
-sealskinz met winterschoenen?

Bij voorbaat dank.

provo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:55

provo 25 nov 2008 14:41

Ivm de Sealskins.
In denk dat ik ooit eens een foto gezien heb van Cancellara die de sokken gebruikte als overschoenen. Heeft iemand ander dit ooit gezien geprobeerd?

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 25 nov 2008 18:40

Ik had de Northwave Fahrenheit en heb de shimano RW80. De Northwave lijken iets warmer maar het probleem voor mij was dat ze net een ietsie pietser smaller zijn en daarmee net te klein. In de shimano kan ik dan dikkere sokken dragen. In beide schoenen kun je tot boven de 5°C je zomersokjes dragen. Verder niets nodig. De shimano's zijn minder winddicht dan de Northwave. Daar gebruik je dan ook bij voorkeur de sealskin sokken met windstopper bij. Je hebt geen overschoenen nodig. Bij de northwave zijn lekkere wintersokken genoeg. Voordeel van de shimano is weer dat ze boven helemaal om je hiel worden vastgemaakt en daardoor is het makkelijker te voorkomen dat bij regen je schoenen vollopen.

De sealskin wintersoks kun je dragen in je zomerschoenen tot een graag of 5 zonder overschoenen. Ik prefereer geen overschoenen omdat die toch echt niet het eeuwige leven hebben en slecht (zweet) vocht afvoeren. Ik heb daarmee snel last van koude voeten.

De investering in winterschoenen valt ook wel mee. Als je je zomerschoenen de winter in de kast laat verslijten ze niet, geen overschoenen nodig etc. Kijk voor schoenen vooral aan de engelse kant van het kanaal dat scheelt tientallen euros (Beide schoenen hierboven rond de 100€)
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 25 nov 2008 20:24

Bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 25 nov 2008 20:43

Duidelijk, ik ga ze gebruiken voor korte ritjes tot een uur dus dat is wel uit te houden.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 26 nov 2008 09:36

Ik rijd ieder dag met de Gearne Polar. Heb nooit koude voeten, eerder te warm. Hele fijne schoen. Gekocht bij een Duitse internetwinkel.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 26 nov 2008 20:59

Bij de laatste FIETS zat een bijlage over fietsen in de winter. Daar staan ook sokken van Sealskin in die tot vlak onder de knieën komen. Dit voorkomt waarschijnlijk 't laagje water.

Ik hoop ze binnenkort zelf te hebben.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Plaats reactie