Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Een goed begin is het halve werk!

reliver
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 okt 2008 23:30

reliver 27 nov 2008 19:33

Ja wederom hier iemand die graag wil weten wat de meningen zijn van de mensen.

Het nieuwe jaar 2009 wil ik graag een poging wagen om fanatieker te gaan fietsen. Omdat ik nog nooit een racefiets heb gekocht is de vraag voor welk merk, type, enz. Hierbij graag jullie advies of reactie.

Info;
Man, 20 jaar
Conditie; zeer goed door hardlopen.
Doelstelling; kilometers maken op het vlakke en van de zomer de bergen in.

Schakelgroep; Nog steeds enige twijfel tussen een compact of een triple. Dit met namen omdat ik toch de planning heb om de bergen in te gaan. Hierbij is mijn technische ervaring klein dus kwa tandwielen is het mij nog een groot raadsel.

Budget; € 1500,-


Bedankt voor de reactie,

Mvg,

John

henrimarkelo
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mei 2005 14:52

henrimarkelo 27 nov 2008 19:49

Welkom op het forum John,
zeer mooi bedrag om mee te kunnen starten zeg.
Ik denk dat je het beste een tripple kan nemen, aangezien je toch wel de bergen in wilt (wat verstaan we hier eigenlijk onder? buitenlandse bergen neem ik aan).. met zulke percentages is het, zelfs met een goede conditie, lastig met een standaard polderverzet.. naar mijn ervaring!
Er moet toch wel een leuk frame met zeker 105 en misschien wel ultegra uit te slepen zijn voor dat geld! Je zou even de zoekfuntie kunnen gebruiken en dan zoeken op 'budget' of bijvoorbeeld '1500' o.i.d.
Als je dit leest kom je al een heel stuk verder..
Je moet ook kijken waar je meer voor wilt uitgeven, b.v. een mooier frame en een mindere groep/wielen. of minder mooi frame en beter wielen/groep..
Je zou kunnen gaan voor een Duitse prijsvechter? Hier krijg je meestal veel waar voor je geld, zie www.rose.nl / www.canyon.com / www.cube-bikes.de ??
Ook is een keer langsgaan bij een (grote) fietsenmaker in de buurt kan geen kwaad, beetje informatie winnen..
Suc6 met zoeken!

reliver
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 okt 2008 23:30

reliver 27 nov 2008 20:03

Onder bergen versta ik; Cauberg, Alpe du Huez, Madeleine, Mont Ventoux enz.

Heb idd al een kijkje genomen bij de collectie van cube.
Daar zag ik de Agree met ultegra voor 1500

Bij trek ook een kijkje genomen daar stond de 1.9 met ultegra voor 1300.
Daar vond ik de kleurstelling alleen wat minder

Maar wat voor tandwielen moet ik dan aan denken bij een triple?

En wat denken jullie van deze type's?

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 27 nov 2008 21:26

Een Shimano triple heeft vooraan bijna altijd 50-39-30. De 30 gebruik je op het vlakke nooit, die is dus puur voor klimwerk. De 39 is wel erg fijn op het vlakke. Qua tandwielen achter: je kan verschillende cassettes monteren, kijk dan naar het grootste tandwiel om je keuze te bepalen. Ik denk dat je toch al snel een 25 wil hebben voor in de bergen, maar ik moet er zelf ook nog ervaring mee opdoen. Het hangt nogal af van je gewenste trapfrequentie en je kracht. Ik denk dat een 11-23 nogal krap aan is, 12-25 zal al beter zijn.

O ja, houd in je budget ook rekening met het feit dat je nog kleding wilt kopen, schoenen, pedalen (fietsen worden zelden met geleverd), etc.

Zelf heb ik voor een soortgelijk budget een Cannondale CAAD9 met Shimano 105 triple gekocht, die is qua adviesprijs € 1349,-. Die bevalt prima tot nu toe, al heeft 'ie nog geen berg gezien :)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5738
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 27 nov 2008 22:16

Welkom op het forum.
Laat je eerst eens bij een goede fietsenmaker opmeten.
Vraag daar wat info over zijn "merken".
Ga met die wijsheid het forum op en laat je verder voorlichten hier.
Cube is overal goed verkrijgbaar.
Trek bijna overal.
Slechte fietsen in deze prijsklasse worden bijna niet meer gemaakt.
Wat ook van belang is je gewicht, heel belangrijk in je wielen keuze, met name in de bergen.
Succes en laat weten wat het geworden is.
Op dit forum zijn we gek van foto's.

rapsac
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 sep 2006 15:53

rapsac 28 nov 2008 19:38

Misschien zijn dit optie's voor je hou je nog geld over voor aanschaf van helm en keding e.d.

Gazelle V6 met Ultegra van € 1545,00 nu voor € 999,00

http://www.centralbikes.nl/detail.php?product_id=707
Of
Gazelle V4 met 105/Ultegra van € 1299,00 nu voor € 799,00

http://www.centralbikes.nl/detail.php?product_id=280
Trek oclv 9900 pro issue
Gazelle V4 mod.

sl-01
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:35

sl-01 28 nov 2008 19:49

Ik zou een Cube- modelletje van 2008 zoeken met inderdaad een tripple. Daar zijn zat dealers van, dus makkelijk met passen en met onderhoud. (er is er altijd wel een in de buurt). En met de prijs zit je dan ook wel goed.
sl-01 = sl01

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 29 nov 2008 04:13

De Trek 1.9 triple 2009 kun je al kopen voor €1034 zonder pedalen.
Persoonlijk vind ik dat veel waar voor het geld een mooie neutrale fiets, en daarom schreef ik er ook al eerder over.

fabian
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 okt 2005 22:08

fabian 29 nov 2008 08:17

Nooit maar dan ook nooit een Compact. Met een Triple kun je alle kanten op. Van hooggebergte tot wedstrijden op vlak terrein. Met 2 soorten cassettes (1 voor in de bergen, 1 voor op het vlakke) kun je helemaal overal uit de voeten.

Als je voor een Agree met Ultegra gaat heb je al een volwaardige wedstrijdfiets te pakken.

mondrius
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 31 aug 2008 23:00

mondrius 29 nov 2008 10:09

Fabian schreef:Nooit maar dan ook nooit een Compact. Met een Triple kun je alle kanten op. Van hooggebergte tot wedstrijden op vlak terrein. Met 2 soorten cassettes (1 voor in de bergen, 1 voor op het vlakke) kun je helemaal overal uit de voeten.

Als je voor een Agree met Ultegra gaat heb je al een volwaardige wedstrijdfiets te pakken.


Tsja reliver, over de vraag welke tandwielen je moet nemen krijg je op een forum nooit dezelfde antwoorden, er is zijn meerdere goede combinaties mogelijk.

Ikzelf heb een compact met een 12-27 cassette voor in de bergen. Hier in Nederland plaats ik een 12-23 cassette en een 42 voorblad, bevalt super.

Als ik jou was zou ik goed gaan speuren naar mooie 2008 aanbiedingen, hier is nu genoeg goeds en scherp geprijst in te koop.
Passoni XXti - Cervelo R3SL - Cervelo RS - Giant XTC 29er - BSP Metropolis - DOLLY bakfiets

reliver
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 okt 2008 23:30

reliver 29 nov 2008 18:50

Hmm Mondrius wat dat aan gaat ben ik het met je eens de meningen worden nooit hetzelfde, maar dat is juist het mooie!

Denk dat het verstandig is om mij, volgende week alleereerst eens even te laten inmeten.
Vervolgens naar aanbiedingen zoeken van fietsen welke ultegra hebben.

nimp
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 aug 2008 14:42

nimp 29 nov 2008 21:19

Wat ik zou doen.
Koop een Fiets (red bull ofso) met een compact. Voor in Nederland te rijden vervang je je 34 door een 39. Als cassette pak je een 13-27.

Plaats reactie