Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Knieprobleem en Q-factor (deel 2)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 nov 2008 22:16

Wat voor een crankstel heb je op je wegfiets? Als je een crankstel hebt met een vierkant as kan er gewoon een langere as in. Bij een systeem met buitenboordlagers is het wat lastiger, een triple is al 13-15mm breder. Van bepaalde pedalen (bijv Speedplay) zijn bredere assen te krijgen, daarmee krijg je dus ook je voeten verder uit elkaar.

Met een grotere Q-factor belast je je knieën anders, allicht dat dat voor jouw net het verschil geven.

Heb je aan 1 kant het probleem of aan beide kanten?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 01 dec 2008 18:18

Jouw klachten klinken hetzelfde als die van mij. Ik ben er ook al zeker 8 weken zo'n beetje uit. Korte afstanden fietsen gaat wel, maar echt aanzetten en staand fietsen niet. Ik wordt behandelt bij een fysiotherapeut en bij mij lijken de klachten voort te komen uit een instabiele knie, ontsteking en een knieschijf die niet helemaal recht staat. Klinkt dit een beetje bekend en weet je zeker dat de klachten ontstaan zijn met het fietsen? Zo niet, dan heeft die Q-factor er ook niks mee te maken volgens mij...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 01 dec 2008 19:23

Hoe ver je hiel naar binnen kan draaien heeft volgens mij meer te maken met de vorm van de crank, de afstelling van de schoenplaatjes en de lengte van je pedaal. Ik bedoel, als je voet dus relatief ver van de crank afzit, omdat de pedaal "lang" is, dan kun je verder naar binnen draaien. Wat ik me wel kan voorstellen is dat een grotere Q-factor ervoor zorgt dat je benen in een natuurlijkere houding staan tijdens het fietsen en je dus niets forceert. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik geen expert ben :).
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 01 dec 2008 19:41

Ik heb vrijwel hetzelfde probleem, mijn rechterbeen wil een stuk verder naar buiten dan mijn linker. Ik heb geprobeerd om mijn heup te trainen maar om de diepere bilspieren aan te passen is bijna niet te trainen. Toch train ik nu 2 keer in de week met de stability ball om stabilisatie oefeningen te doen. Hierdoor krijg ik wel een sterkere torso maar nogmaals mijn rechterheup wil nog steeds naar buiten!

Kwa materiaal heb ik nu speedplay pedalen maar veel helpt het niet... Ik ga binnenkort proberen om de bredere assen van speedplay te bestellen. Ook kwa schoenen heb ik al van alles gehad maar mag ook niet baten!
Overigens is mijn fiets afgesteld door Lucas Bos maar helpt ook niet tegen het feit van de heupafwijking. Tevens heb ik hetzelfde dat op mijn mtb ik er een stuk minder last van heb... dus misschien ligt het toch aan de q-factor?

wouter1992
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:41

wouter1992 01 dec 2008 19:57

Ook ik heb knieklachen die te maken hebben met de Q-factor. Mijn fysio legde het mij zo uit: Ik fietste zelf met x-benen, als je dan een grote Q-factor heb is de hoek van je voet ten opzichte van je knie groter is als bij een smallere Q-factor. Ik heb daarom een record crankstel gekocht met binnenboordlagers omdat dit crankstel een hele smalle Q-waarde heeft. Ik voel bijvoorbeeld op mijn mtb ook een soort druk op mijn knie als ik mijn knie teveel naar binnendruk dus met x-benen rijdt.

misschien heeft u dit probleem ook maar dan omgekeerd. Dat u een klein beetje met o-benen fietst? dan kan de Q-factor zeker bepalend zijn.

wat seger vertelde over een instabiele knie komt mij zeker bekend voor. Ik had zoals ze het noemen last van het verkeerd sporen van de knieschijf. Je trekt je knieschijf dan scheef omhoog en niet netjes recht zoals het hoort. Hierdoor gaan weefsels in je knie irriteren. Zelf heb ik met heel veel oefenen dit probleem kunnen verhelpen. Dit waren dan voornamelijk oefeningen om de stabiliteit van de knie te verbeteren. Ook bij mij wist mijn eigen fysio niet goed wat hier aan te doen was, uiteindelijk ben ik voor dit probleem ook aan mijn knie geopereerd maar door de slechte nazorg van het ziekenhuis (ik mocht van de orthopeed na drie weken alweer fietsen) heb ik hier weinig aan gehad. Uiteindelijk ben ik bij een goede fysio terecht gekomen die met mij een heel schema heeft uitgestippeld om zo snel mogelijk weer te kunnen fietsen. Nu 1 jaar later kan ik bijna alles weer op de fiets.

Mijn fysio vertelde mij dat het bij de meeste knieklachen zo is dat mensen te snel weer dingen willen doen. Maar als je te snel weer gaat fietsen en niet een aantal weken rust neemt blijf je de weefsels in je knie irriteren en geef je je knie niet te tijd om zich te kunnen herstellen. Na een periode van rust moet je dan de belasting van je knie weer heel langzaam opbouwen om niet meteen weer je knie te gaan overbelasten waardoor de irritatie ontstaat. Bij mij is het uiteindelijk goed gekomen ik hoop dat dit bij jullie ook lukt!

groetjes,

Wouter
time vx special pro / trek 9.8 oclv.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 dec 2008 20:16

[quote="mcf1"]Ik heb vrijwel hetzelfde probleem, mijn rechterbeen wil een stuk verder naar buiten dan mijn linker. Ik heb geprobeerd om mijn heup te trainen maar om de diepere bilspieren aan te passen is bijna niet te trainen. Toch train ik nu 2 keer in de week met de stability ball om stabilisatie oefeningen te doen. Hierdoor krijg ik wel een sterkere torso maar nogmaals mijn rechterheup wil nog steeds naar buiten!

Kwa materiaal heb ik nu speedplay pedalen maar veel helpt het niet... Ik ga binnenkort proberen om de bredere assen van speedplay te bestellen. Ook kwa schoenen heb ik al van alles gehad maar mag ook niet baten!
Overigens is mijn fiets afgesteld door Lucas Bos maar helpt ook niet tegen het feit van de heupafwijking. Tevens heb ik hetzelfde dat op mijn mtb ik er een stuk minder last van heb... dus misschien ligt het toch aan de q-factor?[/quote]

Staat je bekken dan wel recht? Beide benen even lang?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 01 dec 2008 20:27

Mijn linkerbeen is iets korter tov mijn rechter, maximaal 3mm maar is nog nooit echt opgemeten met een botscan of iets in die trend. Mijn bekken staan wel recht volgens meerdere fysio's o.a. Lucas Bos en een sportarts.

Plaats reactie