Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Vos geen Orbea dealer meer

marcobos
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:01

marcobos 12 dec 2008 23:49

Ik denk dat een van de redenen van Orbea om met Vos te stoppen te maken heeft met de dumpprijzen van Orbea fietsen bij Vos. Andere Orbea-dealers zullen problemen met die lage prijzen hebben gehad en hebben Orbea daar waarschijnlijk op aangesproken.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 dec 2008 00:09

Hm.... dus toch iets als verticale prijsbinding?
Wie stuurt er even een mailtje naar de NMA? :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 13 dec 2008 00:22

brief aan Neelie Kroes schreef:Geachte mevrouw Kroes,

Per omgaande deel ik u mede dat mijn favoriete fietsenmaker (fm in jargon), De Vos, gevestigd te Zwanenburg (hierna te noemen 'Vos'), niet langer dealer mag zijn van het Spaanse fietsenmerk Orbea.

Mijn vermoeden bestaat dat dit komt omdat deze fm zich niet aan de adviesprijzen van deze fietsfabrikant houdt. Aangezien vele fm's - uitgezonderd mijn favoriete Vos - woekerprijzen hanteren (onder het mom van service, nu vraag ik u) verzoek ik u, de fietsmarkt eens grondig door te lichten. We worden bestolen waar we bij staan/fietsen/enz.

Dit kan niet zo langer doorgaan. Trek ten strijde. Straf de fietsindustrie, en neem het op voor de kleine fm, die hart heeft voor zijn klanten! Mevrouw Kroes, wij rekenen op u.

Hoogachtend,

een ongeruste consument
Zo iets Scepticus? ;) :D ;)

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 13 dec 2008 00:32

Corniel schreef:
brief aan Lenie Kroes schreef:...
Zo iets Scepticus? ;) :D ;)


haha corniel, ze heet neelie, niet lenie :p

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 13 dec 2008 00:46

Arepol schreef:haha corniel, ze heet neelie, niet lenie :p
Whatever... Afbeelding

fw
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 jun 2008 22:22

fw 13 dec 2008 01:08

Corniel schreef:
brief aan Neelie Kroes schreef: fiestfabrikant

een wat? :P

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 13 dec 2008 09:42

marcobos schreef:Ik denk dat een van de redenen van Orbea om met Vos te stoppen te maken heeft met de dumpprijzen van Orbea fietsen bij Vos. Andere Orbea-dealers zullen problemen met die lage prijzen hebben gehad en hebben Orbea daar waarschijnlijk op aangesproken.


Idd dat is de reden, alle Orbea dealers hebben gezamelijk en geheel vrijwillig een contract getekend om niet met de 2009 modellen op internet te stunten (zowel op de verschillende veilingsite's als op de eigen website)
Ook de fima Vos heeft dit contract getekend om vervolgens gewoon door te gaan met het dumpen van Orbea 2009 modellen op zijn website en MP.
Voor Orbea genoeg redenen (na verschillende pogingen om het te doen stoppen) om de samenwerking met Vos te beeindigen.
Overigens (tenminste wat ik er van begrepen heb) is Orbea enorm geschrokken van de prijspolitiek in Nederland, volgens hun zeggen is het in geen enkel land zo erg als in Nederland.
Zij zijn van Mening dat een merk met Olympische titels niet de uitstraling moet gaan krijgen als dumpmerk en dat zal de achterliggende gedachte wel zijn neem ik aan.

biker-sander
Forum-lid
Berichten: 441
Lid geworden op: 11 feb 2008 16:53

biker-sander 13 dec 2008 09:51

Of Orbea is erachter gekomen hoe de vork werkelijk in de steel steekt bij de Vos.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 13 dec 2008 10:54

Tja, ik geloof best dat sommige bedrijven (niet alleen Spaanse) bedrijven zo opereren. Maar als je afspreekt bepaalde zaken niet te doen, dan is het wel zo netjes je daar aan te houden. Maar goed, ik vind dat deze firma (niet Orbea voor de duidelijkheid) veel te veel exposure krijgt - om nog maar een mooie marketingterm te gebruiken. Ik zal er geen worden meer aan vuil maken.

fiets381
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:32

fiets381 13 dec 2008 13:19

Is toch normaal dat merken hun merk willen beschermen en dus niet aan prijsstunters willen leveren. Salden is ook geen officieel dealer van de helft van de merken fietsen die zij voeren.

Het gebeurt niet alleen met fietsen maar ook met onderdelen merken. Dat is ook de reden waarom onder andere Shimano, AGU (sram, rockl shox) niet leveren aan het merendeel van de webshops.

De leveranciers willen er gewoon voor zorgen dat hun producten geen dump producten worden en dat lijkt me niet meer dan logisch.

mondrius
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 31 aug 2008 23:00

mondrius 13 dec 2008 13:29

Nou, die nobele gedachte zit er denk ik niet altijd achter hoor. De leveranciers en importeurs zullen toch vooral 1 ding willen: GELD verdienen!

Ik vermoed dan ook dat bij dumpprijzen vooral de kleine afnemers door de leveranciers worden aangepakt. De echt grote prijsstunters (waar de leverancier heus wel veel geld aanverdiend) pakken ze niet zomaar aan.
Passoni XXti - Cervelo R3SL - Cervelo RS - Giant XTC 29er - BSP Metropolis - DOLLY bakfiets

Plaats reactie