Pagina 1 van 5

vorksprong meten

Geplaatst: 13 dec 2008 17:58
door skimons
hoe meet ik het beste (en meest nauwkeurig) de sprong van mijn vork? ik zou wel een nieuwe willen, maar zoals mijn fiets nu stuurt, stuurt-ie prima, dat hoeft niet zo nodig anders!!

als iemand een tabelletje van gazelle heeft, mag-ie het ook zo zeggen... ik heb een stalen vork, recht, zie foto:

Afbeelding
Afbeelding

dit is niet de originele vork, maar toen wel de mooiste. ben de fiets een beetje aan het tunen, zodat-ie compleet onder de 8.8 kg komt (nu nog 9.2).

Geplaatst: 14 dec 2008 14:22
door berrre
Maak er een fix van: de kilo's vlietgen er zo af. En de rij-ervaring is ook niet mis.

Mocht je dat te grof vinden, dan kan je toch al een paar gram winnen door de kabel van de achterrem in te korten. Op de foto is hij te lang.

Geplaatst: 14 dec 2008 14:26
door scepticus
Als je die verchroomde vork weg gaat doen heb ik wel interesse :D

1" neem ik aan?

Geplaatst: 14 dec 2008 15:47
door skimons
ja, is 1". maar hij gaat niet weg. daarvoor glimt-ie te mooi ;)
ik zet op de tweede vork gewoon een extra base plate en dan kan ik wisselen.

@berre: een ander setje wielen zal wel meer zoden aan de dijk zetten dan 10mm kabel.

Geplaatst: 15 dec 2008 14:57
door berrre
Wat is er mis met die wielen?

Geplaatst: 15 dec 2008 16:57
door lior63
De sprong is niet alleen een kwestie van de vork, maar ook van de hoek van de balhoofdbuis.
Omdat de balhoofdbuis hetzelfde blijft is het verder vrij eenvoudig.
Demonteer de vork en ga naar de winkel. Leg de vork achterover en vergelijk met een nieuwe vork.

Geplaatst: 15 dec 2008 17:02
door scepticus
lior63 schreef:De sprong is niet alleen een kwestie van de vork, maar ook van de hoek van de balhoofdbuis.

Bedoel je niet 'naloop' ?

Geplaatst: 15 dec 2008 18:35
door skimons
klopt, hij bedoelt naloop. vorken worden alleen met een bepaalde sprong verkocht. logisch, want dat is (behalve de inbouwhoogte misschien) het enige dat het stuurgedrag beinvloedt. ik bedoel dus sprong, want als ik weet hoe groot de sprong van deze vork is, koop ik een nieuwe met (ongeveer) dezelfde sprong.

@lior: dat kan, maar alleen als ik een winkel vind waar ze een mooie slanke carbon vork hebben, die goed bij de rest van mijn fiets past. en nog redelijk sterk is. internet is mijn eerste zoekplek vooralsnog.

@berre: er is niks mis met de wielen, behalve dat ze redelijk zwaar zijn. ik kan dus een boel meer (grammen) winnen door andere wielen te steken, dan door mijn kabel een stukje korter te knippen.

Geplaatst: 16 dec 2008 00:46
door yugor
Nog geen meet suggesties zie ik. :)

Wat ik zou doen is met een (rechte) houten lat/plank de hartlijn van het balhoofd doorzetten naar de naaf, zodat je de afstand tot de as kunt meten.
Dit zal niet zomaar lukken omdat er wat rondingen in de weg zitten. Maar met wat opvullingen tpv de frame buizen, zodat de plank over de balhoofdlagers heen loopt, gaat dat wel lukken.

hmm - hoop dat de omschrijving iets duidelijk maakt zo zonder schetsje:)

Geplaatst: 16 dec 2008 10:24
door lior63
Scepticus schreef:
lior63 schreef:De sprong is niet alleen een kwestie van de vork, maar ook van de hoek van de balhoofdbuis.

Bedoel je niet 'naloop' ?


Je hebt gelijk dat ik het had over de naloop.

Maar ook de sprong van de ene vork is niet gelijk aan die van een andere.

Op de duitse E-bay staan er aardig wat. volg deze link.
En dan links even aangeven Rennrad

http://sport.shop.ebay.de/items/Fahrrad ... ada45a43e2

Geplaatst: 16 dec 2008 14:07
door bikeboss
Uiteraard wordt één welbepaalde vork gefabriceerd met één welbepaalde kromming. Zo ook wordt één welbepaald frame gefabriceerd met één welbepaalde balhoofdhoek (deze hoek kan voor eenzelfde frame wel lichtjes variëren met de framemaat).
Zowel de vorksprong als de naloop worden echter bepaald door de combinatie van balhoofdhoek én vorkkromming! Bij wijziging van of balhoofdhoek of vorkkromming, wijzigen én de vorksprong én de naloop en dus ook het stuurgedrag.
Opmerking: als je zowel de balhoofdhoek als de vorkkromming wijzigt kan je in één enkel geval op precies dezelfde vorksprong en naloop uitkomen als voorheen, doch dat wordt rekenwerk!

In het geval van de TO, waar enkel de vork gaat worden gewijzigd, had lior63 het bij zijn eerste tussenkomst wel degelijk bij het rechte eind.

Ontkenning van het belang van de balhoofdhoek impliceert noch min noch meer een verwerping van de alom aanvaarde en toegepaste theorie van Jones voor bepaling van de rechtuitstabiliteit van de fiets!

Geplaatst: 16 dec 2008 14:16
door perik
De vorksprong is niet afhankelijk van de balhoofdhoek. Het is de afstand tussen de as van de voornaaf en een lijn door de balhoofdsbuis. Vandaar ook dat vorkfabrikanten de sprong als eigenschap van de vork kunnen opgeven.