Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

na 5000 km nog steeds nek pijn

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 05 mar 2009 23:01

Ook ik heb een bolle bovenrug. Daardoor had ik ook nekklachten, vooral omdat ik te kort zat. Ik zit nu 3 cm langer ( langere bovenbuis en een langere nok) dan 10 jaar geleden.
Dit jaar ben ik vanwege rug/heupklachten op consult gegaan bij een manueel arts en osteopathisch arts. Het bijzondere van deze arts was het feit dat hij oefeningen gaf voor de bovenrug, waardoor veel rechter ben gaan zitten op de fiets.
De bochel is bijna weg en ik krijg ook veel meer lucht.

Ik zat teveel in elkaar gekropen vanwege het vele schaatsen.

De oefening die ook voor de bovenstaande forumleden hulp zou kunnen bieden.
Ga zitten op een stoel zonder leuning. Schuif naar de punt van de stoel. Voeten vlak en op de vloer wijzend naar voren. Leg de handpalmen (links & recht) op de knieën (links & rechts). Kantel het bekken en span je buikspieren licht aan. De armen zijn nog gestrekt. Buig nu met de borst naar voren zoveel als je kan, zonder het hoofd naar achteren te trekken.

Je voelt nu de bovenrugspieren aanspannen. Hou dit even vast en ga terug naar de basishouding. Doe dit 5 keer rustig aan. Ik doe dit elke dag. En in het begin heb je veel spierpijn. mAar gaande weg mekt je dat je zo ook op de fiets gaat zitten, zonder dat je gespannen zit. Let er wel op dat je het hoofd niet in de nek trekt. Maar kijk rustig vooruit.
Ik hoop dat jullie hier ook iets aan hebben.

Ps. de Swiss-ball werkt bij mij ook erg goed. De rug en de nek worden hierdoor anders belast.
Gerardo

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mar 2009 23:08

[quote="litespeed"]Wellicht als gevolg van veel achter de pc (kantoorwerk)? [/quote]
Ik heb het al sinds ik op de basisschool zat, toen heb ik al wel eens te horen gekregen van een schoolarts dat ik m'n schouders niet naar voren moest laten hangen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 06 mar 2009 07:57

[quote="litespeed"]Hier nog iemand met een bolle bovenrug. Wellicht als gevolg van veel achter de pc (kantoorwerk)? Echter, gelukkig bijna nooit last van m'n rug/nek op de fiets. Ik doe regelmatig push-up's, maar meer ook niet.[/quote]

Functionele aanpassing noemen ze dat ;-). Lekker niets aan doen zolang je geen klachten hebt.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 06 mar 2009 08:22

[quote="girlinred"][quote="litespeed"]Hier nog iemand met een bolle bovenrug. Wellicht als gevolg van veel achter de pc (kantoorwerk)? Echter, gelukkig bijna nooit last van m'n rug/nek op de fiets. Ik doe regelmatig push-up's, maar meer ook niet.[/quote]
Functionele aanpassing noemen ze dat ;-). Lekker niets aan doen zolang je geen klachten hebt.[/quote]
Soort van evolutie, toch? Ik zal over een jaar of 25 mijn welgemeende excuses aanbieden bij mijn kinderen. Die komen al op de wereld met zo'n bovenrug natuurlijk... :)

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 06 mar 2009 09:50

[quote="litespeed"]Soort van evolutie, toch? Ik zal over een jaar of 25 mijn welgemeende excuses aanbieden bij mijn kinderen. Die komen al op de wereld met zo'n bovenrug natuurlijk... :)
[/quote]

Bijna. Evolutie zou het zijn als het nut van een bolle rug zich bewezen heeft en je er eerder door zal overleven. Dan zullen er uiteindelijk veel meer overblijven met een bolle rug en dat zou evolutie zijn. Of het vrouwelijk geslacht zal ineens spontaan op mannen met een bolle rug moeten vallen, dan zullen uit die combinatie eerder kinderen ontstaan met... je raadt het al... een bolle rug.

Dus je kinderen je excuses aanbieden over 25 jaar hoeft denk ik nog niet... :)

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 06 mar 2009 10:25

Ennnnnn de bolle rug een gevolg is van een mutatie in je DNA, anders kun je het natuurlijk nooit doorgeven aan je kinderen! ;)

Plaats reactie