Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

na 5000 km nog steeds nek pijn

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 16 dec 2008 20:20

[quote="Du Bois"]www.bikefitting.com is in limburg.
is 150 euro voor de meting en mocht je zooltjes nodig hebben reken dan op nog een 80 euro.[/quote]

en krijg je daar ook garantie .

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 16 dec 2008 20:29

lees de site eerst even door.
ik ben er zelf ook geweest ben ook een keer terug gegaan omdat ik niet helemaal goed zat. de tweede keer was service van de zaak. Verder moet je naast je afmeting ook aan je lichaam werken natuurlijk, fiets en lichaam moeten immers een worden.

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 28 feb 2009 19:55

Ik sukkel ook al een tijdje met nekpijn.Heb mij bij meetcentrum bullen laten opmeten en de fiets laten afstellen.Ben 1m83,bbl 91,5.Fietsmaat 57 cm midden-midden(klassiek kader),10 cm stuurpen.Graag jullie mening.

http://www.youtube.com/watch?v=-h4Ku477 ... annel_page

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 feb 2009 20:06

Je trekt je rug wel erg rond.
Kan je je bekken niet wat naar voren kantelen en je rug wat meer strekken?
Je zit met je hoofd ook nogal tussen je schouders gedoken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 28 feb 2009 20:13

maar ik dacht te zien dat je knieën voorbij de as van de pedalen komen (in het horizontale vlak gezien dus), terwijl het zo is (dacht ik) dat de voorkant van je knie ongeveer precies boven de as van de pedalen moet vallen in de uiterste stand.
Dit komt misschien omdat je relatief lange bovenbenen hebt dan wel een rechte zadelpen. Je moet dus op een of andere manier verder achter je bracket komen te zitten als de waarneming juist is. Wellicht helpt het indien de zadelpen meer setback krijgt. Het kan ook zo zijn dat de schoenplaatjes te ver naar achteren zitten.

Als je meer naar achteren gaat zitten kom je ook wat gestrekter op de fiets, dit effect kun je nog versterken door een stuurpen van 11 cm te proberen. 10cm is vrij kort. Algemene indruk is wel dat je vrij kort op de fiets zit, iets gestrekter met als gevolg ook een iets diepere zit kan zo te zien geen kwaad.

disclaimer: ik ben ook maar een profeet die brood eet en een dikke bril heeft en het filmpje is lastig op details te interpreteren vind ik
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 28 feb 2009 20:35

Zit nu op hoogte 81,5.Zadelterugstand 25 cm(dit is gemeten 12cm genomen van achter de zadel tot midden bracket) en 72,6 totale lengte en stuurpen 10

Ben mij ook eens ergens anders gaan laten opmeten.Die geeft dan weer heel andere waardes.vb hoogte 82,4 Zadelterugstand 24 cm en stuurpen 12.

Zo zie je maar
Ik dacht mijn stuurpen al eens te veranderen naar een 11 voor een iets langere zit.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 28 feb 2009 21:14

wat mij opvalt is dat je armen volledig gestrekt zijn en er nogal veel spanning gezet wordt op je rug/nekgedeelte.
Bij een goede positie moeten je armen licht geplooid zijn.
Toch eens bij een fysiotherapeut of osteopaat gaan om te zien of het "probleem" niet in de nek zelf zit.
Tijdens het fietsen er op letten dat er niet te veel spanning op je nek zit en je houding er naar aanpassen kan al helpen ( hoop ik toch).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 28 feb 2009 21:21

Je fietst met gestrekte armen, opgetrokken schouders en een bolle rug. Je hoofd 'hangt' daarbij tussen je schouders, waardoor de nekwervels een vrij scherpe hoek maken als je naar voren kijkt. De door pipootje gemaakte opmerking van een gestrektere zit kan ik ondersteunen. Probeer daarbij je schouders en armen te ontspannen, handen losjes aan het stuur en een kleine hoek bij je ellebogen.

Edit: te lang naar de video gekeken, fiedoo was me voor ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 feb 2009 21:37

Kijk allemaal eens naar 't filmpje voor hij op de fiets gaat zitten. Hoe staat z'n rug en nek dan? Precies dan heeft hij ook een hele bolle bovenrug. Een langere stuurpen zou misschien een klein beetje helpen, maar zalig makend is het niet denk ik. (meer dan 1 cm langer lijkt me zo ie zo uitgesloten).
Is je rug altijd altijd al zo bol aan de bovenkant? In dat geval is de enige optie waarschijnlijk om de spieren in je bovenrug en nek sterker te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 01 mar 2009 00:56

[quote="Amclassic-fan"]Kijk allemaal eens naar 't filmpje voor hij op de fiets gaat zitten. Hoe staat z'n rug en nek dan? Precies dan heeft hij ook een hele bolle bovenrug. Een langere stuurpen zou misschien een klein beetje helpen, maar zalig makend is het niet denk ik. (meer dan 1 cm langer lijkt me zo ie zo uitgesloten).
Is je rug altijd altijd al zo bol aan de bovenkant? In dat geval is de enige optie waarschijnlijk om de spieren in je bovenrug en nek sterker te maken. [/quote] Bolle rug heb ik altijd al gehad

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 mar 2009 21:31

Ik heb zelf ook een te bolle bovenrug, al is het wel een stuk minder dan bij jouw. Vorig jaar resulteerde dat nog in een rug die steeds vast ging zitten (eens in de maand hadden er een paar wervels (rond thorocaal 6 volgens mij) een zetje nodig om de boel weer los te krijgen). Door van de winter veel te oefenen met een swiss ball heb ik geen last meer van een rug die vast gaat zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 01 mar 2009 23:16

Hier nog iemand met een bolle bovenrug. Wellicht als gevolg van veel achter de pc (kantoorwerk)? Echter, gelukkig bijna nooit last van m'n rug/nek op de fiets. Ik doe regelmatig push-up's, maar meer ook niet.

Plaats reactie