Pagina 1 van 1
Racefiets met recht stuur
Geplaatst: 26 dec 2008 23:05
door vanzomereng
Ik zelf rijd al jaren met veel plezier op een Jan Janssen Nemo.
Min of meer qua lay-out, gewicht, bouw en dikte v/d banden,
meer een racefiets met recht stuur.
Heb in het verrre verleden wel 100% echte racefietsen gehad maar als ik dan bedenk hoe weinig je voor een gewone toerrijder, diep in de beugels fiets, verbaasd het mij, dat je dit soort fietsen nog vrij weinig ziet.
Verdere voordelen van het recht stuur, vind ik de veiligheid.
Meer controle en vooral, de remgrepen veel vlotter binnen handbereik.
Kwestie van looks en imago ?
Geplaatst: 26 dec 2008 23:50
door maurice
Nee hoor, ik denk een kwestie van wennen!
Geplaatst: 27 dec 2008 00:06
door cioccpryde
Meer controle? Al eens naar een veldrit gekeken?
En véél meer hand posities.Ik zou bv geen 150 km willen doen met mijn handen 5 a 6 uren op dezelfde plaats,en niet eens wat dieper of wat rechter kunnen zitten. Je moet daarvoor zelf niet in de beugel gaan ,gewoon eens op de remgrepen om eens te rekken is al eens fijn.
Geplaatst: 27 dec 2008 00:07
door amateurke
Denk dat het een gevoelskwestie is. Heb in het verleden ook veel op een sportfiets met recht stuur gezeten. Bij een traditioneel stuur zijn de mogelijkheden toch veel groter. Je kunt je handen plaatsen waar je maar wilt. Dat is bij een recht stuur wat moeilijker. Het punt van de veiligheid. Kan daar nou niet direct het voordeel van zien.
Maar als jij je beter voelt met een recht stuur; waarom niet?
Geplaatst: 27 dec 2008 13:24
door vanzomereng
Ik heb op het rechte stuur ook nog bar-ends(ergo-grips)
en dus ook meer mogelijksheden om van positie te veranderen.
Het feit altijd snel bij de remmen te kunnen vind ik zelf
het grootste pluspunt.
Maar ja, zal wel een gevoelskwestie zijn ?
Geplaatst: 27 dec 2008 13:35
door amclassic-fan
Door de bar-ends kom je op 2 posities, op een racefiets heb je er nog altijd zoveel meer.
Zolang je maar gewoon goed vooruit kijkt hoef je je remgrepen niet in vast te hebben. Daarnaast kan je met sturen meestal net zoveel oplossen als met remmen.
Geplaatst: 27 dec 2008 14:15
door em
In de stad met druk verkeer is een recht stuur waarbij je je vingers altijd bij de remgrepen hebt gewoon het veiligst. Buiten de stad gaat de persoonlijke voorkeur meespelen en zal de één kiezen voor een recht stuur (met bar-ends) en de ander voor een racestuur.
Vergeet niet dat je deze vraag stelt in het raceforum en dat de kans dus groot is dat je enigszins eenzijdige reacties krijgt (i.e. racestuur).
Geplaatst: 27 dec 2008 14:48
door mister_arby
ik denk dat toch naast de vele verschillende posities op het racestuur ook uiterlijk en imago mee speelt.
Laat ik dan anders zeggen, ik weet wel zeker dat uiterlijk en imago een rol spelen. Kijk maar hoeveel toerfietser hier op het forum zitten met een carbon racemonster, met zelfs en setje 30+mm wielen erin. Dat is natuurlijk (mijn mening) grote onzin, het is echter wel mooi om naar te kijken, wat ik dan ook met veel plezier doe.
Bij zo'n stuur is het hetzelfde verhaal, je gaat geen recht stuur op je pinallero prince zetten. Als toerfietser wil je natuurlijk zo kenmerken dat je een 'toerfietser' bent, dus geen recht stuur er op.
Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.. Vooral doen wat jezelf prettig vindt!
Geplaatst: 27 dec 2008 21:17
door ludo
Heb, mijn koga full pro m ook omgebouwd met een recht stuur. ik zou het niet meer doen fiets is veel te nerveus geworden. met als gevog al een valpartij. wat de looks betreft vindt iedereen het super.
Geplaatst: 27 dec 2008 22:03
door mellie
Ook als gewone tourrijder zullen heel wat wielrenners wel eens in een groepje fietsen.
Als daar eens flink gesleurd wordt, komt onderin de beugel zitten nog regelmatig van pas (bij mij tenmiste)
Geplaatst: 28 dec 2008 17:58
door rapsac
Vaak zijn de racefietsen die origineel met zo'n stuur (fitnessbikes) vaak ook iets minder diep en wat comfortabeler (bredere banden)
groetjes Cas