Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krachttraining; welkome aanvulling of geld en tijd-verspilling?

wielerrevue
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 mei 2006 14:28

wielerrevue 13 jan 2009 13:04

Na een aantal jaren uitsluitend 'fietstrainingen' te hebben gedaan, heb ik het snode plan gevat om de komende 2 á 3 maanden het krachthonk in te duiken. Als rasechte klimmer, merk ik dat ik zeker in de koersen qua kracht hier en daar nog wat tekort kom. Mijn vraag is eigenlijk; hoe zinvol is krachttraining in het krachthonk? Heeft een krachttraining op het stalen ros niet evenveel of misschien wel meer effect?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 jan 2009 14:40

Ik rij zelf al jaren wedstrijden bij de elite z/c in België.Ik heb s'winters zowel krachttraining in het krachthonk als krachttraining op de fiets gedaan en ik moet zeggen dat de krachttraining op de fiets volgens mij stukken meer oplevert.

Het enige voordeel van trainen met gewichten is dat je met hele hoge belastingen kan werken, dus vooral interessant voor explosieve kracht.
Volgens mij heeft een fietser meer baat bij krachtuithouding, dus een iets minder zware belasting gedurende langere tijd volhouden.
Ik doe de krachttraining meestal op de rollen waar je de trapfrequentie (tss 40 en 60), de weerstand (niet hoger als omslagpunt) en de tijdsduur perfect kunt controleren en opbouwen.
Deze training onderhoud ik in principe het hele jaar door, terwijl krachthonktraining enkel gedurende de wintermaanden gebeurt. Zou je er in juni dan nog voordeel van hebben?
Krachttraining op de fiets kun je ook wel inpassen binnen een duurtraining ofzo. Als je speciaal naar de fitness moet gaan ben je misschien ook wel een uur of drie weg waarbij je maar de helft echt getraind hebt.

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 13 jan 2009 18:37

Er zijn genoeg discussies over krachttraining, gebruik de zoek functie.
De enige reden waarom wielrenners aan krachttraining doen is omdat andere wielrenners het ook doen. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het helpt bij fietsen.


Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 13 jan 2009 18:53


iron2man
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 apr 2005 23:04

iron2man 13 jan 2009 18:53

Krachttraining ten behoeve van de trainingsbelastbaarheid heeft altijd zin alleen maar om
onnodige kwetsures te voorkomen
Wielrennen is en sport waarbij het lichaam eenzijdig belast wordt en wielrenners zijn minder atletisch dan triatleten
Het moet geen training zijn dat je na 3 maanden als een bodybuilder de sportschool verlaat
Veel wierenners klagen over lage rugpijn en andere pijntjes en juist de rug en buikspieren erbij pakken voorkomt dit tenzij je totaal verkeerd op de fiets zit



mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 13 jan 2009 19:18

[quote="c40campy"]Er zijn genoeg discussies over krachttraining, gebruik de zoek functie.
De enige reden waarom wielrenners aan krachttraining doen is omdat andere wielrenners het ook doen. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het helpt bij fietsen.

[/quote]

Ik doe sinds deze winter aan core stabilty (valt dan onder krachttraining?) en ik heb idee dat ik wel beter op de fiets zit etc...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 jan 2009 19:40

Zouden alle prof wielrenners zo maar het advies krijgen krachttraining in een sportschool te doen? Zelf merk ik zeker dat het effect had, ik ga nu een jaar niet meer naar de sportschool en merk duidelijk dat het me voorheen makkelijker afging. Ook de daar trainende amateur mtb ploeg merkte duidelijke verbetering in prestaties. Verder is afwisseling in spierbelasting altijd een goede trainingsvorm, tegen het eenzijdige trainen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 17 jan 2009 12:11

Je moet het ook een beetje voor jezelf weten en wat je er mee wilt bereiken. Zelf doe ik altijd aan krachttraining en iets meer in het winterseizoen. Als je alleen aan krachttraining doet in de winter dan word je echt geen bodybuilder of zo hoor. Dan moet je echt wel heel lang trainen met de nodige "spullen". Beetje krachttraining kan geen kwaad voor een wielrenner.

In de winter doe ik ook aan rope jumping om de conditie op pijl te houden. Werkt bij makkelijker dan joggen of op een pekelfietsje, want die heb ik niet.

Laat het voorjaar maar komen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 19 jan 2009 19:44

Ik doe in de winter altijd circuittraining met losse gewichten.
Veel herhalingen. Beginnen met 30x en richting de zomer wordt het opgebouwd naar 50x met 10x langzaam en alle buik/been/armspieren achter elkaar. Na deze training gaan we meteen spinnen op hartslag.
Deze les wordt gegeven door de trainingsbegeleider en ik heb wel het gevoel dat het nut heeft.
Kan ook komen omdat ik dit jaar met begeleiding train, vorige winters ging ik veel te intensief trainen met gevolg dat je halverwege de zomer een flinke dip kreeg.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 21 jan 2009 14:53

zeker weten dat het buitengewoon nuttig is. maar dan inderdaad zoals tati zegt met relatief veel herhalingen om te voorkomen dat je eruit gaat zien als popeye. en vooral buik- rug en rompspieren niet vergeten. Zie ook het eerste artikel op deze site https://www.webtrainer.nl/ en de info op het item waar buzz naar linkt. Primaire effect lijkt niet zozeer te zitten in de absolute power maar vooral in betere doorbloeding/belastbaarheid. Misschien ook een nuttig artikel voor een paar feyenoord spelers..... :-)

driebiebu
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 21 mar 2006 22:57

driebiebu 21 jan 2009 21:55

check this out mofo's

Lance
Ja, da weet ik toch nie !!

willemjan91
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jan 2009 13:10

willemjan91 21 jan 2009 22:01

[quote="driebiebu"]check this out mofo's

Lance[/quote]

Sick filmpje

Plaats reactie