Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krachttraining; welkome aanvulling of geld en tijd-verspilling?

wielerrevue
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 mei 2006 14:28

wielerrevue 13 jan 2009 13:04

Na een aantal jaren uitsluitend 'fietstrainingen' te hebben gedaan, heb ik het snode plan gevat om de komende 2 á 3 maanden het krachthonk in te duiken. Als rasechte klimmer, merk ik dat ik zeker in de koersen qua kracht hier en daar nog wat tekort kom. Mijn vraag is eigenlijk; hoe zinvol is krachttraining in het krachthonk? Heeft een krachttraining op het stalen ros niet evenveel of misschien wel meer effect?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 jan 2009 14:40

Ik rij zelf al jaren wedstrijden bij de elite z/c in België.Ik heb s'winters zowel krachttraining in het krachthonk als krachttraining op de fiets gedaan en ik moet zeggen dat de krachttraining op de fiets volgens mij stukken meer oplevert.

Het enige voordeel van trainen met gewichten is dat je met hele hoge belastingen kan werken, dus vooral interessant voor explosieve kracht.
Volgens mij heeft een fietser meer baat bij krachtuithouding, dus een iets minder zware belasting gedurende langere tijd volhouden.
Ik doe de krachttraining meestal op de rollen waar je de trapfrequentie (tss 40 en 60), de weerstand (niet hoger als omslagpunt) en de tijdsduur perfect kunt controleren en opbouwen.
Deze training onderhoud ik in principe het hele jaar door, terwijl krachthonktraining enkel gedurende de wintermaanden gebeurt. Zou je er in juni dan nog voordeel van hebben?
Krachttraining op de fiets kun je ook wel inpassen binnen een duurtraining ofzo. Als je speciaal naar de fitness moet gaan ben je misschien ook wel een uur of drie weg waarbij je maar de helft echt getraind hebt.

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 13 jan 2009 18:37