Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Cosmic Carbon SL Premium <-> Dura Ace WH-7850 C50 CL Carbon 50mm <-> FFWD F6R

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 29 jan 2009 22:10

Hoi,
Voor mijn nieuwe fiets ben ik ook op zoek naar een nieuwe wielset en twijfel nog tussen volgende wielen:
- Mavic Cosmic Carbon SL Premium
- Shimano Dura Ace WH-7850 C50 CL Carbon 50mm
- FFWD F6R (met swiss dt240 naaf)

Welke is volgens jullie de sterkste, stijfste en lichtst lopende wielset (zonder naar de prijs of gewicht te kijken aub)

Ben al nieuwsgierig naar jullie mening en ervaringen! :D

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jan 2009 22:23

Lightweight
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 jan 2009 22:26

Een set Reynolds DV46 is ook niet slecht (DT swiss naven, iets betere (maar ook duurdere) velgen dan bvb FFWD. Cosmic carbone ultimate zijn naar het schijnt zeer stijf.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 29 jan 2009 23:24

Amclassic-fan schreef:Lightweight


Inderdaad doe jezelf een plezier koop lightweight's, kost wat meer maar uiteindelijk is dat wat je zoekt.
YFood !!!

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 29 jan 2009 23:28

Al bedankt voor jullie reacties hoor, maar ik zocht echt uit deze 3 te kiezen omdat dit wielen zijn voor draadbandjes en net binnen m'n budget (als ik goed zoek toch).
Lightweigt en Reynolds zijn zeker mooi en goed, maar toch een pak duurder.
Met 'zonder naar de prijs te kijken' bedoelde ik eigenlijk, zonder naar het onderlinge prijsverschil te kijken van die 3 wielsets...
Maar toch al bedankt hoor!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 30 jan 2009 09:45

Je krijgt er spijt van maar goed ik heb ook met de Mavics gereden, goede sterke bombproof wielen. Zware wielen zul je merken, weet niet waar je woont en waar je rijdt maar voor mij was dit uiteindelijk toch de reden om ze te verkopen.

Verders niks dan lof over deze wielen.
YFood !!!

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 30 jan 2009 14:42

Tja, 't is net de bedoeling dat ik er geen spijt van krijg (daarom dat ik hier wat meer informatie wou bekomen over deze 3 wielen en wat van deze 3 de beste is) :D

Ik rijd meestal op vlakke parcours (hooguit eens een brug), ong 3 keer per jaar in de ardennen en af en toe eens een dagwedstrijd.

Ik zie op tegen tube wielen (zou de wielen ook willen gebruiken in de club ritten en bij lek rijden is er toch niks makkelijker dan bandjes).

Qua uitzicht vind ik deze 3 allemaal mooi. (FFWD wel iets mooier)
Voornaamste verschillen die ik ken zijn:
- Mavic heeft een carbonnen kap en de spaken zitten vast op de alu velg
Bij shimano en FFWD zitten de spaken op de carbonnen velg zelf
- FFWD heeft J-bend spaken (waar ik niet zo'n goede ervaring mee heb omdat die altijd breken net in die J- bocht, althans dat was zo met een vorige wielset van mij toch) terwijl de mavic en shimano rechte spaken heeft.
- Qua lagering weet ik niet hoe die shimano en mavic is (de FFWD met swiss DT240 is uiteraard goed)
- Qua sterkte/stijfheid van de wielen heb ik totaal geen idee. (komt er vb snel een slag in, en is dat dan goed te maken?? Heb al geweten dat wanneer één keer een slag in en dit wordt bijgedraait je de ene spaakbreuk na de andere hebt....)

Alle bijkomende informatie is welkom mensen !!
Alvast bedankt !!

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 30 jan 2009 16:59

en fullcarbon clinchers? bijvoorbeeld Corima Aero? zelfde prijsklasse en zonder lelijke alu remrand ;)
t.a.f.k.a.e.h.

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 30 jan 2009 17:49

dan wordt die lelijke remrand vervangen door lelijke onhandige tuben, dus ik denk dat de keuze voor alu remrand wel bewust gemaakt is:)

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 30 jan 2009 18:05

jona91 schreef:dan wordt die lelijke remrand vervangen door lelijke onhandige tuben, dus ik denk dat de keuze voor alu remrand wel bewust gemaakt is:)

"Fullcarbon clinchers" zijn natuurlijk geen tubewielen ;) En waarom tubes lelijk zijn..?

Wat wel overeind blijft zijn verminderde remprestaties in de regen en het moeten wisselen van remblokjes indien het gebruik van de wielset afgewisseld wordt met een set met aluminium remrand. Ik denk dat het inderdaad wel een bewuste keuze is (in de regel kies je in eerste instantie voor draad/tube en daarna voor alu-carbon/fullcarbon).

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 30 jan 2009 20:02

Als ik zo leest dat je meestal op het vlakke fietst denk ik dat je met de cosmic carbon SL (2009 versie "al" vanaf zo'n Eur 700 te koop) of premium de beste koop hebt. Weeg zelf rond 88kg en nog nooit een slag in gehad.

Al schat ik de kwaliteit van de naven van die andere twee net ietsje hoger in. Maar zal denk ik moeilijk worden ze voor dezelfde prijs te vinden als de cosmics. Enige nadeel dat ik daarvan ken is dat ze relatief zwaar zijn, (al zijn de FFW overigens nog zwaarder volgens mij), en dat je na intensief gebruik iets eerder dan gemiddeld een keer de body (waar de tandwielen op zitten) moet vervangen. Maar dat is een relatief eenvoudig klusje.

deslok
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 dec 2008 10:53

deslok 01 feb 2009 17:28

Ik vind de citecs ook wel mooi...

Plaats reactie