Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Profwielrennen nu vs 10 jaar geleden

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 11 feb 2009 12:55

Tijdens trainingen op de spinbike kijk ik graag naar dvd's van de tour. Zo zat ik gisteren de tour van 1997 nog eens te bekijken (wat voor mijn gevoel toch semi-recent is...) en er lijkt veel veranderd in een decennium:

1) de renners zelf: ze ogen allemaal wat gezetter en gespierder dan de ranke rennertjes van nu (Cancellara nagelaten).
2) de fietsen: stalen frames, zelfs het oversized aluminium moest nog zijn intrede doen
3) fietshouding: de renners leken wat lager en overstrekter te zitten dan tegenwoordig
4) klimtred: lage trapfrequentie, op de macht omhoog, in de beugels bij aanvallen en rammen maar!
5) klimtempo: het was natuurlijk de hoogtij dagen van epo gebruik en ik denk dat terug te zien: ze vliegen werkelijk waar die bergen op! Prestaties van onmenselijke orde aan de lopende band (Dufaux in een kopgroep, moet lossen in de klim wanneer de klassementsrenners voorbij komen, komt terug in de afdaling en rijdt vervolgens solo naar de overwinning)
6) de helm niet verplicht: massasprints met een winnaars die met de wapperende haren over de meet komt (m.u.v. Zabel en Cipo)
7) de koersklak die achterste voren dienst doet als aero helm tijdens tijdritten...

Herkennen mensen dit?

Groet

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 11 feb 2009 15:57

Ik zat vanmorgen naar de AGR van 10 jaar terug te kijken en wat mij opvalt is toch wel de trapfrequentie, renners zitten meer te 'duwen', tegenwoordig moet alles op de soupplesse.

ook valt me op dat de pakkies strakker zijn tegenwoordig(bovenlichaam). Ook de kleuren zijn strakker, vroeger waren het een soort lapjeskatten allemaal, met in elkaar overlopende kleuren, tegenwoordig zijn de designs in de outfits strakker.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 11 feb 2009 16:08

Dogestyle schreef:Tijdens trainingen op de spinbike kijk ik graag naar dvd's van de tour. Zo zat ik gisteren de tour van 1997 nog eens te bekijken


Even gedeeltelijk offtopic, maar waar kan ik dvd's van oude tours vinden?Zeker met dit ... weer komt dit goed van pas.
Bedankt alvast
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 11 feb 2009 16:14

ik bestel ze bij www.wielerdvds.nl, goede snelle levering, maar het zijn wel gewoon gekopieerde dvd's...

groet

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 11 feb 2009 16:55

Wat mij opvalt is dat je telkens denkt van nu zal er toch allemaal niet veel meer te veranderen vallen aan fietsen, kleding, helmen e.d.. Maar als je dan beelden ziet van nog maar een paar jaar oud, dat alles er toch al weer erg gedateerd uit ziet.

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 11 feb 2009 18:09

Die jaren 90-truitjes waren inderdaad vaak erg bont en dikwijls schreeuwerig! (herinner u het Superconfex-truitje van Hedwig Van Hooydonk uit de RVV - of was dat de jaren 80? en die Mapei-tenuekes, jongens toch!)

hier trouwens een heel interessant linkje: archief van wielerploegtruitjes van vroeger tot nu!
http://www.memoire-du-cyclisme.net/pelo ... lotons.php
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 11 feb 2009 18:14

Dogestyle schreef: 2) de fietsen: stalen frames, zelfs het oversized aluminium moest nog zijn intrede doen


Ze reden toen al wel op alu hoor: zie hier Der Jan in de Tour van 1997.

Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5937
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 feb 2009 19:37

Zelfs al ADA wielen voor der Jan , en een giro bril als ik het goed zie....
Wel leuk om deze beelden idd terug te zien op de DVD tijdens de donkere avonden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5937
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 feb 2009 21:37

Giant kwam ook al begin jaren 90 met de eerste cadex frames geloof ik na de Peleton en peleton superlight.

Cycle-evolutions.nl als website naam klinkt geweldig.
GastheerG schreef:
perik schreef:Ze reden toen al wel op alu hoor: zie hier Der Jan in de Tour van 1997.


En ook al op carbon hoor. Eerste carbon fiets die ik heb gebouwd was ergens in 88. Uit het hoofd.
Wel een erg leuk topic.

Mooi item voor een website: Wielersport tijdslijn (maar dan een betere naam)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 11 feb 2009 21:47

Alan maakte al carbon-frames eind jaren 70!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 feb 2009 22:02

Wil iedereen even bedenken dat het tien jaar geleden 1999 was en dat er tussen dat jaar en 2009 vrijwel niets veranderd is op het gebied van racefietsen. Een paar tandjes erbij achter, integrated seat posts, een paar renner met een stuur/stuurpen combi en de doorbraak van SRM. Meer kan ik werkelijk niet bedenken.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie