Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid duurtraining 1

maikelvries
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2009 20:32

maikelvries 15 feb 2009 20:39

Ik heb me een aantal weken geleden laten testen en kreeg een mooi overzicht met hartslagzone's mee. Daaruit bleek dat ik d1 trainingen tot 138 hartslagen moet uitvoeren, daarna wordt het immers d2.

Nu word ik door iedereen en alles ingehaald als ik aan het trainen ben in mijn zone. Ik haal een snelheid van ongeveer 25 km/u maar tegen de wind in is het helemaal lastig om vooruit te komen en toch binnen mijn zone te blijven. Ik word ingehaald door groepen en dan pik ik bij ze aan maar dan rij ik 33 km/u maar dan zit ik in de verkeerde zone dus moet ik afhaken.

Wat is jullie snelheid in een d1 zone en belangrijker nog hoe kan ik mijn snelheid in de zone verhogen?

wroosmalen
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:50

wroosmalen 15 feb 2009 20:43

Je hebt toch niet voor niks je hartslagzone's laten bepalen! Als jij op een bepaalde dag op D1 moet trainen moet je dat ook doen.
Je moet je er gewoon niks van aantrekken dat iedereen je inhaalt. Je traint toch voor jezelf?
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

edwinn
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jun 2007 01:14

edwinn 15 feb 2009 20:45

Helemaal mee eens. Je traint voor je zelf, maar vooral met veel wind kan een D1 training erg frusterend zijn.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 feb 2009 20:53

trainen doe je om beter te worden, dus waar maak je je druk om. Als je veel D1 trainingen doet, afgewisseld met tempo trainingen in D2 en D3 ga je op den duur vanzelf harder rijden.

Ik rij met windstil weer ongeveer 28-30 kmh in D1; in de zomer ligt zit zo'n anderhalve km hoger. Als ik in de winter met veel tegenwind in D1 aan het trainen ben, gaat het soms niet harder dan 22 kmh. Het zal me een biet wezen!
Live fast; die young. mijn blog

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 15 feb 2009 21:02

Niets van de anderen aantrekken en gewoon jouw geplande training afwerken. Uiteindelijk zul je vanzelf sneller worden. Dit jaar ben ik echt gericht aan het trainen en ik sta er verbaasd van hoeveel ik al verbeter door me niet gek te laten maken door de snelheid maar puur in de zones te trainen. Blijkt nu dat ik al die jaren toch veel te snel ben begonnen.

Dus...gewoon in je zones blijven, de snelheid komt dan vanzelf wel !

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 15 feb 2009 22:00

De snelheid in je aerobe (D1/D2) zones kun je verhogen door veel aerobe te trainen. De precieze details kunnen anderen je beter uitleggen, heeft te maken met ontwikkeling van de haarvaten waardoor zuurstof en suikers sneller en beter bij de spieren komen. De snelheid in deze zones gaat dan inderdaad vanzelf omhoog, maar dit vergt wel enige tijd (enkele maanden). Fiets je al lang?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 15 feb 2009 22:29

Ik heb afgelopen jaar tijdens een een tijdrit op Texel minder dan 25 km/u gereden in D3 (toegegven, 7 bft pal op kop). Zoals opgemerkt: als je een zone als uitganspunt van je training neemt moet je je niet langer richten op snelheid. Da's misschien even moeilijk, en als je wordt ingehaald wellicht zelfs pijnlijk, maar het hoort erbij.

Met je vraag wil je waarschijnlijk kijken hoe goed je bent te nopzichte van anderen. Geloof me, welke antwoorden je hier ook krijgt ("ik rijd 30 km/u", "ik rijd 22 km/u"), het gaat je dat inzicht niet verschaffen. Daarnaast heb je er helemaal niets aan: je wordt er geen haar beter van.

Als je echter liever bij elk groepje aanpikt, moet je dat vooral doen. Alleen kom dan niet klagen dat je maar geen progressie boekt...

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 16 feb 2009 03:01

Vaak is D2 training minstens net zo effectief, zeker als je wedstrijden rijdt. Wees eens eerlijk in dat geval, zit je vaker met een hartslag van 140 of 165 in een peloton? Ik bedoel, basis is belangrijk, maar echt niet heiligmakend.
Science of Performance!

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 16 feb 2009 09:25

Tip van de week!

Gooi je kmteller weg als je frustraties krijgt van je snelheid. Maar je hartfrequentie meter wel omhouden hé.

Heb ik zelf ook gedaan op mtb, werkt prima :D



@ Daveke, jij hebt zeker geen trainingskunde gehad oid? Elke zone is van belang.

mondrius
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 31 aug 2008 23:00

mondrius 16 feb 2009 09:35

Is een goede, doe ik nu ook.
Wanneer ik nu een D1 training uitvoer heb ik mijn teller zo dat ik alleen de hartslag en de hartslaggrenzen in beeld heb. Bewust wil ik ook geen snelheid in het schermpje hebben, dit kan alleen maar demotiverend werken.

Mijn snelheid in D1 is overigens ongeveer hetzelfde als bij jou trouwens, wordt na een paar maanden vanzelf wel hoger.

Gewoon stug volhouden, dan rij je over een paar maanden de groepjes vanzelf uit je wiel. :D
Passoni XXti - Cervelo R3SL - Cervelo RS - Giant XTC 29er - BSP Metropolis - DOLLY bakfiets

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 16 feb 2009 10:15

Iedereen kan zeggen wat ie wil, maar ik herken je punt enorm.

Als je net als ik niet zo heel sterk bent op het vlakke (en dus met wind tegen) dan rijd je op een dijk met windkracht 3 tegen al snel onder de 25km/h met daarbij zelfs nog dat je onderin D2 zit. Een grote brug over in D1 is ook al lastig en zit je zo onder de 20km/h.

Op zichzelf is dat al heel frustrerend (voor mannetjes zoals ik) maar als er dan een stel mountainbikers voorbij komen moet je wel heel sterk in je schoenen staan om te denken "tss, ik ben aan het trainen..."
Ook van die dingen die ik wel eens meemaak tijdens D1:
Een scholier of e.o.a. kantoorp#@ die even leuk denkt te zijn en een km in je wiel gaat zitten.

Voor mij iig regelmatig een gevecht tussen de wil om een goede training uit te voeren (D1 dus) en de frustraties die ik eigenlijk niet hoor te hebben.
Soms wint de 1 en heel vaak wint de ander en heb ik weer voor 50% in D2 gereden.

snelheid wegdrukken op de km-teller werkt in mijn geval wel aardig en heel rustige landweggetjes opzoeken waardoor je niet in de verleiding komt werkt ook.



Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

Plaats reactie