Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid duurtraining 1

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 05 mar 2009 16:34

D1 training is de basis van de wielrenner. Deze trainingen zijn vrijwel niet belastend voor het lichaam en prikkelen de aerobe capaciteit.
Je vetzuurverbranding wordt er beter door: meer efficient.
Je gaat er dus economischer van rijden.
Daarnaast wordt je basis vermogen steeds hoger. Dat heeft als grote voordeel dat wanneer je intensieve oefeningen uitvoert je sneller herstelt van een dergelijke inspanning. Ook in de koers zal je daardoor sneller zakken.
Verder is de d1 training de manier om te wennen aan lange afstanden (4-5 uur op een fiets doorbrengen).

Toch moeten trainingen rond het omslagpunt niet vergeten worden. Deze zijn minstens zo belangrijk, maar in tijd veel minder voorkomend. Dat komt nu eenmaal, omdat een menselijk lichaam anaeroob goed getraind is van nature. Teveel intensieve trainingen zou betekenen dat je heel hard kan fietsen, maar niet lang, of vaak zware inpsanningen achter elkaar. Denk aan een baanwielrenner.....

Kortom d1 trainingen structureel blijven uitvoeren. En hoe dichter de start van jouw seizoen nadert meer intensieve momenten toevoegen.

Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 05 mar 2009 17:04

Coulthard is terug! :D
Waar was je?

hansmol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:04

hansmol 05 mar 2009 17:25

waarschijnlijk stommen vraag maar hoeveel % van je max is D1,D2,D3

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mar 2009 17:33

Het zijn percentages ten op zichte van je omslagpunt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 05 mar 2009 17:33

[quote="Hans Mol"]waarschijnlijk stommen vraag maar hoeveel % van je max is D1,D2,D3[/quote]

Ik bepaal dat zelf altijd volgens de formule van Karvonen en daar kan je hier meer over vinden.
Onderaan die pagina kan je ze voor jezelf berekenen.

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 05 mar 2009 21:31

Zoals eerder opgemerkt en zeker niet te onderschatten is de weersgesteldheid, dus veel of weinig wind, alleen mee- / tegen- wind of juist (veel) zijwind.
De temperatuur, zeker 's winters is dat goed zichtbaar op je hartslagmeter, dus juist dan in het herstel/D1 tijdperk is het extra lastig.
Regen, ook zo'n factor waarvan je 's winters bij langere ritten flink last van kunt krijgen; je lijf koelt af en je wilt harder gaan rijden om het toch warm te houden, dus je hartslag gaat omhoog.
Da's balen, maar altijd beter dan ziek worden, dus D1 verlaten en op huis aan,volgende keer beter.
Bovendien is snelheid maar erg relatief en inderdaad een psycholische factor.

Succes en geniet vooral tijdens je rustige traininkjes.
Dan vergeef je jezelf tijdens snelle ritten dat je het natuurschoon over t hoofd hebt gezien...
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 06 mar 2009 18:58

In deze tijd van het jaar aan alle kanten voorbij gereden worden als ik me braaf aan mijn hartslagmeter houd... hoe herkenbaar! En dan maar denken: ik dacht toch dat ik het een beetje kon, fietsen. Twijfel of ik nog wel boven de 30 kan halen, maar dat blijkt verderop in het seizoen nooit een probleem. Bij wind tegen heb ik een bergverzetje nodig en haal ik de 20 ook niet. Warm blijven is inderdaad soms lastig.

De tip van Auke voor de stadsfiets vind ik wel een leuke. Ik doe D1 ook wel op andere fietsen dan m'n racefiets, zoals een oude vakantiefiets. Ik schaam me nergens voor, maar altijd op de racefiets is nergens voor nodig, en een beetje robuuste fiets is bij winterse omstandigheden ook prettig. Bovendien heeft die oude fiets een lamp, ook mooi meegenomen.

Maar alles bij elkaar lijkt het me toch prettiger dan duurtrainigen op de Tacx en aanverwanten. Zo extensief en lang daarop fietsen, moet ik niet aan denken - saaaaaai!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 06 mar 2009 20:05

[quote="Moustache"]Coulthard is terug! :D
Waar was je?[/quote]

Ja zo af en toe kijk ik alleen wat rond en plaats ik geen reacties en soms wel, nu dus.

Ben eigenlijk weer bezig met gehele nieuwe ontwikkelingen, namelijk trainen op vermogen. Heb net een powertap aangeschaft. Als ik dat een beetje onder de knie heb zal ik het met jullie delen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 06 mar 2009 21:47

Leuk :). Met een beetje geluk rijd ik er vanaf half april ook mee.
Hoe bevalt het tot zover?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 06 mar 2009 23:41

Beste, meest efficiente manier van trainen.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 07 mar 2009 11:19

Gewoon trainen zoals is gepland en je niets van anderen aantrekken. Deze winter heb ik me er voor het eerst echt aan gehouden en het werkt echt. Vroeger dacht ik dat je echt wat sneller moest rijden om beter te worden, maar ik merk aan alles dat ik nu veel progressie boek, en dan heb ik eigenlijk niet tot nauwelijks intensivere blokken gedaan.
Mijn duurvermoegn is beter, ik merk duidelijk dat mijn energiesysteem efficienter is, ik kan langer trainen met minder eten zonder dat ik honger krijg. De snelheid komt straks wel, heb het idee dat ik nu al langzaam wat harder ga rijden, maar dat komt zeker wel als ik deze maand de intensivere blokken erbij pak in de training, dat weet ik zeker.

Dus gewoon je plan volgen en je niets van anderen aantrekken

kevmori
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 jan 2006 21:16

kevmori 09 mar 2009 16:51

Deze winter mijn eigen plan getrokken en idd d1 aangehouden (althans zoveel mogelijk). Tijdens mijn eerste test wedstrijdje dit weekend ging alles prima. Duurvermogen super, nog iets meer snelheid maar dat komt wel.

Plaats reactie