Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bloedarmoede

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 10 mar 2009 13:06

Heb regelmatig last van bloedarmoede. Recentelijk hemaglobine 7,3, terwijl een onderwaarde voor gezond 8,0 is.
Volgens mijn huisarts allemaal niet verontrustend.
Maar volgens mij toch van invloed op mijn fietsprestaties.

Hoe, voeding, supplementen, sportarts, krijg ik hierin verbetering?
prj

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 10 mar 2009 13:18

Eindelijk een geldig excuus voor een epokuur!

Nee, even zonder gekheid, is moeilijk om daar zo antwoord op te geven aangezien er verschillende soorten bloedarmoedes zijn, die verschillende oorzaken kunnen hebben. Op zich is de meest voorkomende een ijzergebreksanaemie, die vaak met ijzersuppletie te behandelen is (staalpillen / groene groentes zoals spinazie). Soms kun je afwachten en na paar maanden nogmaals een keer prikken. Maar dit blijft zonder aanvullende infromatie speculeren. Zorg in ieder geval voor een gezonde voeding met voldoende fruit en groente, dat zou moeten volstaan voor de meeste behoeftes. Een tijd aanvullende vitaminepreparaten gebruiken, zoals die vrij verkrijgbaar zijn bij drogist en apotheek, kan in ieder geval ook geen kwaad.

Groet

foxx
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 nov 2008 17:04

foxx 10 mar 2009 13:19

Misschien moet je meer ijzer innemen. In appelstroop zit veel ijzer in en meerdere bepaald soort eten.

Verder helpt een vitaminetablet wat.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 mar 2009 14:20

[quote="prjz"]Maar volgens mij toch van invloed op mijn fietsprestaties.
[/quote]

Dat is het zeer zeker, je hematocriet waarde zal dan namelijk ook lager zijn. Gevolg is dat de zuurstofconcentratie in je bloed afneemt.

Bij topsporters wordt dit opgelost met een ijzer injectie, maar ik vrees dat je huisarts daar niet aan mee wil werken bij een recreatieve sporter. Voordat de waarde met voeding weer op een echt hoger niveau komt duurt erg lang. Ijzer wordt zeer slecht opgenomen door het lichaam.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 mar 2009 14:23

Het klinkt raar, maar een laag HB kan ook door overtraining komen.

http://www.ysiuk.com/index.php?page=overtraining

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

foxx
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 nov 2008 17:04

foxx 10 mar 2009 14:32

Hier heb je info over bloedarmoede en sport

http://www.sportzorg.nl/bibliotheek/blo ... sport.html

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 10 mar 2009 14:34

Aangenomen dat het door een te kort aan ijzer komt:
Je zou appelstroop op je brood kunnen smeren (ipv van jam/hagelslag/andere zoetigheid) en van Roos Vice hebben ze een ijzerhoudende variant aanmaaksiroop ( "Ferro" ).
Je kunt bij bijv. het Kruidvat supplementen kopen die (oa) ijzer bevatten. Verder zou je kunnen proberen bepaalde ijzerhoudende groentes veel te eten.

't Zijn allemaal lapmiddelen natuurlijk en 't zal langzaam aan resultaat geven, maar alles is beter dan niks denk ik altijd maar (en misschien wel afdoende).

Bij echte serieuze te korten, moet je denk ik toch somehow grover geschut zien te regelen (injectie bijv), anders kom je er zowat niet vanaf.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 10 mar 2009 14:51

Mijn moeder heeft dat opgehad. De opname van IJzer verliep bij haar erg slecht. De darmwerking moest verbeterd worden.

Als je wil kan ik eens vragen hoe zij het opgelost heeft. PM maar.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 10 mar 2009 14:52

Prjz,

ik heb mijn bloed ook laten onderzoeken omdat ik dacht dat mij vermoeidheid kwam door een ijzertekort omdat ik maar heel af en toe vlees eet en dat is toch een grote bron van ijzer.

Naast het gewone bloedbeeld zou je ook moeten laten test op ijzer, transferrine en feritinine. Transferrine en feritinine zijn de ijzerreserves in je lichaam. Als deze ook laag zijn heb je een ijzertekort.

Bij mij was mijn Hb 8.0 en mijn hematocriet 40. Dat zijn lage waarden maar mijn ijzerreserves waren zeker niet te laag. Volgens de sportarts is dit het gevolg van de grote hoeveelheid langzame, duurtraining. Hierdoor neemt je bloed meer vocht op (in de vorm van bloedplasma) waardoor het totale bloedvolume toeneemt. De concentratie rode bloedcellen neemt dan af en dus je Hb. Ook daalt de hematocriet of viscositeit van je bloed.
Dat is een normale aanpassing van je lichaam op duurtraining. Bij mij was het gehalte lymfocyten hoog wat duidt op gewoon een (verkoudheids)virus en daarom was ik vermoeid.

Dus als je twijfelt laat gewoon nog eens bloed prikken met je ijzerreservers erbij en ga ermee naar een sportarts. Roosvice Ferro drinken helpt overigens al prima.

Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 mar 2009 15:18

Er zijn zeer veel uiteeenlopende oorzaken die dit beeld kunnen veroorzaken. Gewoon over een tijdje nog een keer laten prikken, rust nemen en goed eten.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 10 mar 2009 21:52

De post hierboven legt alles uit. Hoewel de rustige duurtraining dit niet direct veroorzaakt, het zijn dan vooral de wat intensievere vormen.

Aanvulling: daarom ook best vreemd dat sommige beroeps renners het toch presteren een HC van 50 te scoren.
Dat zou namelijk haast betekenen dat ze zonder training 55 a 60 zouden hebben, best hoog.....
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

siemert1971
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:14

siemert1971 11 mar 2009 10:47

@Coulthard

Is allemaal genetische aanleg...toch....??

MVG

Plaats reactie