Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Polar (batterij) snelheidssensor

dstentler

dstentler 16 mar 2009 20:38

Beste fietsers,

Ondanks het feit er in de diverse topics al genoeg over de polar fietscomputers gezeurd, geklaagd en gezegd is, heb ik toch nog wel een specifieke vraag die ik zo snel niet in een van de vele topics terug kon vinden.

Ik ben in het bezit van een Polar CS100.
Deze heeft het over het algemeen prima gedaan. Zo af en toe schoot de teller inderdaad op de pauzestand, maar na wat vloeken schoot hij altijd vrij snel weer terug.
Mijn fiets heeft echter sinds november vorig jaar geen km meer gemaakt. Toen ik dus afgelopen weekend het een en ander ging inspecteren kwam ik erachter dat de batterij van de computer zelf op was. Uiteraard een nieuwe gekocht, maar ondanks dat weergeeft hij nu dus totaal geen snelheid meer.
Uiteraard al diverse dingen geprobeerd (teller bij de sensor houden/ afstand tussen sensor en magneetje groter/kleiner maken etc). Ik krijg hem vreemdgenoeg niet meer aan de praat.

Voordat ook deze Polar de vuilnisbak van dichtbij gaat bekijken wil ik nog een laatste poging wagen om hem aan de praat te krijgen. In hoeverre kan een batterij in de snelheidssensor op gaan en is deze gewoon te vervangen voor (theoretisch gezien zonder storingen) een CS snelheidssensor(link). Heeft iemand de sensor uberhaupt weleens vervangen? Want hoe weet je in godsnaam dat de sensor het signaal niet meer doorgeeft als er al zoveel storingen over bekend zijn.....

[img=http://www.polar-nederland.nl/files/cs_ ... 40x298.jpg]

ultimatecf
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20

ultimatecf 16 mar 2009 20:53

Voordat je de batterij gaat vervangen, misschien heb je een fietsmaatje met ook zo'n computertje. Probeer hem eens bij hem uit.

dstentler

dstentler 16 mar 2009 20:55

[quote="Ultimate CF"]Voordat je de batterij gaat vervangen, misschien heb je een fietsmaatje met ook zo'n computertje. Probeer hem eens bij hem uit.[/quote]

Hmm, das wel een aardige optie...al ken ik zo snel niemand met een polar in mn omgeving....iedereen rijdt eigenlijk met cateye.

Maar je hebt het over batterij vervangen. Ik neem aan dat je bedoeld de volledige speedsensor vervangen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mar 2009 21:08

http://support.polar.fi/gip/PKBStoGIP.n ... EN%20B.pdf

er staat niets over vervangen, terwijl er bij mijn oudere sensor in het boekje staat dat er een cr2032 in moet.

Mijn ervaring is dat de batterij in de band en ontvanger ongeveer twee jaar meegaan, de snelheidssensor gaat al vier jaar mee zo'n 32000 km.

Je kan net pech hebben dat ie in de schuur heeft gestaan precies op een magneetje zodat ie blijft zenden

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 16 mar 2009 22:00

Dat moet dan wel een magneetje geweest zijn die constant op en neer langs de sensor bewoog. Ik heb net zelf zo'n sensor 'opengesneden'. Oftewel voorzichtig met cheap ass aardappelschilmesje (omdat deze lekker dun is en scherp zijn) de voet van de sensor losgesneden. Ging heel simpel en kan nu batterij zelf vervangen. Ik zag een magneetsensor zitten (in een glazen buisje). Zender gaat pas aan na aantal omwentelingen (pulsen van magneetsensor). Houdt je de sensor stationair (echt stil houden) voor de magneet stopt deze kort daarop met zenden.

Nu nog zien hem weer mooi dicht te krijgen en dan kan 'ie weer een poosje mee.


Gebruikersavatar
saho
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2004 23:29

Gebruikersavatar saho 17 mar 2009 00:34

En wat voor een type batterij moet er in de snelheidssensor ?
En nu ik toch bezig ...........welk type batterij moet er in de cadanssensor?

dstentler

dstentler 17 mar 2009 20:12

Zender gaat pas aan na aantal omwentelingen (pulsen van magneetsensor). Houdt je de sensor stationair (echt stil houden) voor de magneet stopt deze kort daarop met zenden.
Hmm interessant...
Zit me echt even af te vragen of die nieuwe snelheidssensor aan mn voorvork echt gaat helpen...
Maargoed de rekensom is opzich snel gemaakt...een nieuwe snelheidssensor kost 30,- een vergelijkbare teller het driedubbele.
Mijn FM verkoopt helaas geen polar...misschien even een andere FM zien te vinden die zo lief is om misschien eerst even te testen waarna te verkopen....

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 18 mar 2009 18:56

De batterij in de speedsensor is een CR1632, cadanssensor weet ik niet.. Ga morgen een nieuwe batterij kopen, plaatsen en testen. Bij mij ging het test-LED'je nog wel aan, maar de sensor had geen puf meer om te zenden. Zal het resultaat laten weten..

dstentler

dstentler 18 mar 2009 21:33

[quote="Enrico-S-works"]De batterij in de speedsensor is een CR1632, cadanssensor weet ik niet.. Ga morgen een nieuwe batterij kopen, plaatsen en testen. Bij mij ging het test-LED'je nog wel aan, maar de sensor had geen puf meer om te zenden. Zal het resultaat laten weten.. [/quote]

Ben geneigd om hem nu ook open te snijden....
En heb de hoop nog steeds dat het dan aan een lege batterij ligt...

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 18 mar 2009 23:23

Ik heb, voor mijn gevoel, ook niet lang plezier gehad van de speedsensor en vind ook dat de batterij veel te snel op was. Nu is het wel zo dat door het coderen en het omzetten naar een digitaal radiosignaal er meer stroom verbruikt zal worden dan met de 'oude' draadloze oplossingen. Er zijn uiteraard ook voordelen; ik heb nog nooit een wegvallend signaal gehad, anders dan nu bij een probleem met de batterij. Dit terwijl veel Polar bezitters met het 'oude' systeem nog wel eens klachten hebben dat het signaal zo nu en dan weg is door bijvb ondergrondse hoogspanningsleidingen o.d.

Het opensnijden stelde niet veel voor; heel voorzichtig aan de platte zijde (achterkant) in de hoeken wat snijden en voorzichtig het mesje ertussen duwen en dan zachtjes wat wrikken. Doe dit steeds een beetje, zowel links als rechts en dan voel je de twee helften van het deksel loskomen. Dan voor een paar euro een andere batterij erin. Eerst testen, zonder echt te sluiten. Sluiten doe je door enkele druppeltjes secondenlijm die géén kunststof oplost, op de twee helften te doen en dan dichtdrukken. Laten drogen en daarna rondom met dezelfde dunne/vloeibare lijm een laagje aanbrengen om hem af te dichten. Dit kun je zo makkelijk nog een keer lossnijden want secondenlijm lijmt door binding en niet door (gedeeltelijke) oplossing van twee te verlijmen delen.

Suc6 en gr.

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 19 mar 2009 00:05

Het blijft inderdaad lastig te bepalen waar het aan ligt (afstand magneet/sensor, signaal verzending sensor, signaal ontvangst computertje, signaal verwerking computertje).
Je kunt volgende even zelf testen:
- hang fiets bij voorkeur op;
- leg je oor dicht bij sensor;
- zorg dat omgeving rustig is;
- beweeg wiel heen en weer zodanig dat ook magneet voor sensor heen en weer gaat.
Als het goed is, hoor je relais in sensor schakelen.
-> Hoor je niets, zal waarschijnlijk aftsand magneet/sensor niet OK zijn of sensor defect (maar kans op dat laaste acht ik klein)
-> Hoor je 'klikje' wel, ligt het dus niet aan afstand magneet/sensor en werkt sensor ook OK. Wat je vervolgens kunt doen is computertje heel dicht bij sensor houden. ->>Werkt dit (en bij grotere afstand niet) ligt het waarschijnlijk aan batterij van de sensor. ->> werkt dit niet zou ik het zoeken in computertje (dit omdat kans op een totaal lege batterij sensor mij in jou geval klein lijkt).

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 19 mar 2009 11:24

Polar heeft het je net wat makkelijker gemaakt bij de W.I.N.D.-serie sensoren. Ze hebben een rode LED geplaatst om vast te kunnen stellen of de afstand sensor/magneet goed is. Ze licht op wanneer de magneet wordt gedetecteerd. Dit doet hij zo'n tien omwentelingen, daarna wordt deze functie uitgeschakeld om energie te besparen. Knippert de LED dus wel, maar heb je geen ontvangst, is mijn conclusie; is de batterij te zwak ok voldoende radiosignaal te kunne sturen om door bijvb de CS-600 te kunnen worden ontvangen.

Plaats reactie