Pagina 1 van 3

kettingslijtage meter

Geplaatst: 18 mar 2009 18:53
door vermeulen
Gisteren heb ik bij de fietsenmaker een slijtagemeter besteld voor de ketting op mijn racefiets. De beste man wist in de eerste instantie niet echt waar het over ging, en zei dat hij het altijd met zijn duim meette. Ik heb toen netjes gezegd dat ik mijzelf niet in staat acht om met mijn duim een rek van 1% op te merken, en of hij misschien zo een dingetje kan bestellen.
Hij heeft het toen opgezocht, en vandaag heb ik een slijtagemetertje van "cyclus tools" bij hem gehaald.
Het betreft dit dingetje:
http://www.comparos.nl/Racefiets-MTB/Ge ... ereedschap

Echter is het gebruik wat ingewikkelder dan ik dacht (ik had zo een metertje van parktools in gedachten), daar de instructies ontbreken.
Ik weet vrij zeker dat mijn ketting nog niet versleten is; het is de eerste ketting, en ik heb nog maar 700 kilometer gereden op deze fiets.

Ik heb zelf een paar mogelijkheden bedacht:
Is het de bedoeling dat je het uitgerondde uisteeksel op een schakel zet, en dan het andere deel naar de ketting toe draait en kijkt of het lange deel tussen de schakels past? (het past ertussen, als ik het probeer)
Of moet je het lange stuk tussen de schakels steken, en dan het uitgerondde deel naar de schakel toedraaien terwijl je het lange deel tegen de schakel aanhoudt? (dit past er niet tussen, het eerste puntje van het kleine uitsteeksel komt op de schakel terecht)

Ik vraag me nu eigenlijk af hoe je dit ding afleest, en of het uberhaupt geschikt is voor racefietsen, want de fietsenmaker kwam nou niet direct als een kenner uit de verf.

Ik kan de maten eventueel wel doorgeven.

Geplaatst: 18 mar 2009 19:20
door perik
Je zet het uitgeronde deel op een roller. Vervolgens kijk je hoever het lange deel tussen de schakel valt. Bij een nieuwe ketting valt de punt net op het randje van de roller, bij een versleten ketting valt het lange deel in zijn geheel tussen de schakel zodat het apparaat helemaal paralel aan de ketting ligt.

Geplaatst: 18 mar 2009 19:55
door vermeulen
weet je dat zeker?
want dat zou betekenen dat de ketting nu al versleten is...

Geplaatst: 18 mar 2009 20:03
door gaisdergerman
Ja, het klopt wat Perik zegt. Meestal heeft een kettingslijtagemeter 2 kanten. Eentje met 0.75 en de andere 1.0. Ik vervang hem altijd net voordat hij in 1.0 valt.

Hoeveel km heb je er al met de ketting gereden? Normaal gesproken gaat een ketting (race) tussen de 1500 en 3500 km mee. Afhankelijk van smeering en weersomstandigheden waarin je rijd.

Geplaatst: 18 mar 2009 20:49
door vermeulen
heb er 700km mee gereden, maar die met 2 kanten is van parktools, zou het niet kunnen dat cyclus tools met een ander systeem werkt?

Geplaatst: 18 mar 2009 22:05
door gaisdergerman
Ik weet in welke staat je cassette en tandwielen zijn maar als die nog goed zijn dan is 700km wel heel snel.

Een kettingslijtage meet in principe altijd de lengte van een ketting (een paar schakels dan). Als de ketting een stukje langer word is hij versleten. Voor de zekerheid kan je even langs je lbs gaan.

Geplaatst: 18 mar 2009 22:15
door vermeulen
ik vind het echt super vaag, het is een nieuwe fiets...
ik ga morgen wel ff langs een andere fietsenwinkel, het zou wel balen zijn als mijn casette nu al naar de knoppen is.
wat is lbs trouwens?

Geplaatst: 18 mar 2009 22:20
door foosho
lbs = local bike store

Ik ben trouwens meer van de pragmatische aanpak t.a.v. vervangen van kettingen. Ik koop een ketting waarvan ik de verwachte levensduur ken en vervang hem dan gewoon op tijd ;), maar ieder z'n eigen wijze natuurlijk :)

En als je FM geen idee hebt waar je het over hebt en je het zelf ook niet echt weet, zou ik geneigd zijn even bij een andere FM binnen te lopen :)

Geplaatst: 18 mar 2009 22:23
door lior63
lbs is een Engelse afkorting voor Pound, en Engelse gewichtsmaat.

Wat die meters betreft, ze werken echt. Ik rijd op de weg nog een 500 km of zo nadat de tool op 0,75 er in valt. Ik doe op die manier ongeveer 3 kettingen op een cassette en dat maakt de dure sport toch wat minder duur.

Overigens ken ik de tool van Cyclus niet, maar die van Park en Rohloff werken hetzelfde en zijn prima.

Geplaatst: 18 mar 2009 22:25
door perik
Wat voor ketting heb je? Ik had een tijdje geleden een KMC die na ongeveer 1000km ook helemaal op was. Mijn ervaring met Sram, Shimano en Wipperman is dat ze veel langer meegaan.

Geplaatst: 18 mar 2009 22:28
door bull
Het klopt idd dat als je gaat meten op de 0,75 de ketting vaak al na zo'n 500 km slijtage begint te vertonen. Dit is echter te verwaarlozen...Als ie slijtage begint te vertonen op de 1,0 dan moet je langzaam aan de cassette vervangen. Op het moment dat je de ketting met twee schakels tegelijk van het voortse kettingblad kan trekken is je ketting te ver heen om je cassette nog te kunnen redden....De laatste tactiek wordt vaak door fm's gebruikt om even snel de staat van een ketting te checken. Overigens heb ik de indruk dat weinig fm's een kettingslijtage meter gebruiken...

Geplaatst: 18 mar 2009 23:26
door tommasini
Ik heb de kettingslijtagemeter van Cyclus en van Parktool. De Parktool meter heeft 2 standen: 0.75 en 1.0. De Cyclus meter heeft slechts 1 stand en is iets langer dan de ParkTool meter (Cyclus meet over 1 schakel meer dan de Park Tool). Ik gebruik altijd de Cyclus meter en ik meet grote verschillen in slijtage tussen kettingen onderling. B.v. Campa kettingen steken er bij mij met kop en schouder boven uit en gaan beduidend langer mee dan de concurrentie. En in de winter kan een ketting door vocht, zand en pekel zeer snel versleten zijn !.