Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

okki83
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jun 2009 13:36

okki83 23 sep 2009 13:57

Ik had in het begin ook last van het geluid en het uiterlijk van een ongesmeerde ketting. Toen ik later de ketting helemaal had ontvet en wax er opnieuw op had gedaan was al het slechte geluid weg. Nu maak ik na elke rit mijn keeting schoon met een droge doek en vet ik hem opnieuw in met squirt

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 23 sep 2009 14:16

JanVr schreef:
Edwin01 schreef:Ik heb de instructies prima uitgevoerd!:D


Heb je wel de complete handleiding gelezen ;)

Maar het is raar dat het bij de één wel werkt en bij de ander volledig niet. Was je ketting voor het smeren wel schoon (genoeg)?


Jep, schitterend schoongemaakt met ontvetter.... Een zo goed als nieuwe DA 7900 ketting. Op mijn fietsen geen ouwe baggerkettingen....

janvr
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 feb 2009 13:32

janvr 23 sep 2009 14:55

Edwin01 schreef: Jep, schitterend schoongemaakt met ontvetter.... Een zo goed als nieuwe DA 7900 ketting. Op mijn fietsen geen ouwe baggerkettingen....


Ik weet niet hoe je je ketting reinigt/ontvet, maar ik heb ooit de goeie tip gelezen op dit forum om de ketting in een petfles met daarin petroleum te doen en de fles vervolgens een tijdje goed te schudden. De eerste keer dat ik dat probeerde was met een 500 km jonge Ultegra 6700 ketting die ik vooraf met de hand zo had schoongemaakt (Holmenkol Sportclean), dat-ie als nooit gebruikt leek. 3 seconden in de petfles geschud en de petroleum was pikzwart. En naderhand lag er op de bodem van de fles ook een aardig laagje vuil. M.a.w. soms lijkt een ketting schoon, maar blijkt er toch nog aardig wat vuil te zitten, vooral rond de kettingstiften. En daar gaat het kraken.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 23 sep 2009 15:26

Neem maar van mij aan dat ik weet hoe ik een ketting moet onderhouden.....

janvr
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 feb 2009 13:32

janvr 23 sep 2009 17:19

Edwin01 schreef:Neem maar van mij aan dat ik weet hoe ik een ketting moet onderhouden.....


Ik geloof je op je woord. Jammer dat dat Squirt bij jou blijkbaar niet werkt. Ik gebruik zelf Holmenkol icm de eerder omschreven schoonmaakmethode en dat bevalt prima. Tot op heden nog geen krakende ketting gehad.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 23 sep 2009 17:46

JanVr schreef:
Edwin01 schreef:Neem maar van mij aan dat ik weet hoe ik een ketting moet onderhouden.....


Ik geloof je op je woord. Jammer dat dat Squirt bij jou blijkbaar niet werkt. Ik gebruik zelf Holmenkol icm de eerder omschreven schoonmaakmethode en dat bevalt prima. Tot op heden nog geen krakende ketting gehad.


Jammer voor Squirt.... Ik heb er geen last van.... :p

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 jan 2010 00:02

super b schreef:Ik gebruik het spul ook sinds enige tijd, na een tip van mensen bij Van Herwerden. Ook hier positieve ervaringen. De ketting loopt prima en blijft mooi schoon. Doordat je het spul op de ketting druppelt ipv spuit kun je het goed verdelen over de ketting en is het zuinig in gebruik.



Bedoel je dat squirt dry lube ook bij Van Herwerden te koop is?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 25 jan 2010 09:10

Mijn flesje Squirt stond met vorst in de schuur, kan het dus niet tegen want het is op waterbasis. Vorstvrij bewaren!

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 25 jan 2010 09:15

Ik ben enorm tevreden over Squirt. Samen met Prolink Progold is het mijn favoriete smeermiddel. Beide hebben als voordeel dat je nooit meer je ketting hoeft schoon te maken, af en toe een beetje afvegen met een doek oid is genboeg voor een shiny ketting. Voor de echt natte omstandigheden is Progold nog net wat duurzamer maar voor het overige gebruik ik Squirt. Ik heb zelfs een grote werkplaatsfles gekocht bij Salden :)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 jan 2010 09:22

Ik zal morgen even bellen naar V Herwerden, kijken of ze dit spul ook hebben.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 25 jan 2010 14:57

ik vind pro gold prima smeren, maar waarom hoor ik van meerdere mensen dat ze een 'shiny' ketting hebben? mijn ketting is na het insmeren direct zwart...
accepteren kun je leren!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 25 jan 2010 15:21

pwaverijn schreef:ik vind pro gold prima smeren, maar waarom hoor ik van meerdere mensen dat ze een 'shiny' ketting hebben? mijn ketting is na het insmeren direct zwart...

Ja omdat dat spul het vuil uit de schakels naarbuiten duwt. Na het smeren moet je 'm afvegen en weer opnieuw smeren. Het spul werkt best goed maar probeerde laatst eens een wet lube (van Pedros) en dat is met dit weer toch wel wat fijner: weinig geluid en niet zo vaak bijdruppelen, alleen meer rotzooi.

Plaats reactie