Pagina 1 van 4
Alles kan kapot... zo ook TA
Geplaatst: 21 mar 2011 14:04
door ridefreeordie
In de categorie alles kan kapot:
gisteren bij het aanzetten na een scherpe bocht een bruggetje op: PATS!
Binnenblad van TA specialites (38T, campa compact) finaal aan gruzelementen. 3 bladboutjes weg, blad in stukken en krom, schade aan carbon crankstel moet ik nog bekijken (hopelijk niets)
Ga van de week ff langs m'n FM alwaar blad is aangeschaft (zelf gemonteerd, zonder momentsleutel) om te zien of e.e.a. onder garantie valt. Heb er 1000K mee gefietst (waaronder LBL).
Ligt het aan montage of heb ik gewoon pech met een zwak exemplaar?
Voor de ramptoeristen onder u zal ik eens kijken of er nog wat beeldmateriaal beschikbaar is (morgen)

Geplaatst: 21 mar 2011 14:06
door scepticus
Zaten alle bladboutjes er nog in op het moment dat het gebeurde?
Geplaatst: 21 mar 2011 14:07
door amclassic-fan
Ik heb zo'n vermoeden dat er een aantal bladboutjes al niet meer ingezeten hebben voordat het blad het begaf. Die bladboutjes in Campa carbon cranks zijn namelijk vrij gevoelig voor los komen.
Geplaatst: 21 mar 2011 14:09
door jeroenkuiper
tsja.. kans is natuurlijk dat de leverancier zegt ''niet gemonteerd volgens voorgeschreven aantal NM''
zonder een momentsleutel loop je natuurlijk kans dat je de schroeven niet gelijk aandraaid, dus dan is de kans dat er meer druk op 1 schroefpunt komt en dan met aanzetten de boel daar springt.
maak maar eens een foto, kans is aanwezig dat blad bij bladboutje gescheurd is
Geplaatst: 21 mar 2011 14:28
door ridefreeordie
Zou zomaar kunnen dat er een aantal boutjes al niet meer in zat. Ik kon er één terugvinden, maar de rest kan net zo goed in het water zijn gevallen (net als m'n fietstocht).
Het nalopen van de bladboutjes behoorde tot gisteren niet bij de pre-flight checklist.
@Amclassic-fan: zijn er betere boutjes dan de standaard campa's (bijv. gewoon inbus), of is het een kwestie van momentsleutel?
Geplaatst: 21 mar 2011 14:36
door scepticus
RideFreeOrDie schreef:of is het een kwestie van momentsleutel?
En blauwe Loctite denk ik.
Geplaatst: 21 mar 2011 14:51
door amclassic-fan
En de torx van Campa is beter dan inbus. En zonder loctite kan het ook wel, maar dan moet je wel met enige regelmaat de boutjes controleren.
Geplaatst: 21 mar 2011 14:52
door havana
Momentsleutel is het probleem niet. Blauwe loctite (of beter gezegd het ontbreken daarvan) wel. Ik rijd met dezelfde crank en het zelfde blad en in het begin merkte ik ook dat het binnenblad los kwam.
Hoe strak ik de boel ook aandraaide; steeds kwam het blad weer los na verloop van tijd. Blauwe loctite loste alles op.
Geplaatst: 21 mar 2011 14:58
door ridefreeordie
Ok, loctite dus. Better safe than sorry. Nu maar hopen dat de crank niet kapot is. Leek op het eerste gezicht niet zo, maar het is carbon en heb het nog niet van dichtbij bekeken.
Jammer dat ik die 'onderhoud en reparatie special' van de Fiets niet eerder had, daar staat het gebruiken van loctite uiteraard in vermeld(?). Hiervoor had ik een shimano 105 crank en daar was stevig aandraaien altijd voldoende.
Bedankt
Geplaatst: 21 mar 2011 14:59
door scepticus
RideFreeOrDie schreef:Hiervoor had ik een shimano 105 crank en daar was stevig aandraaien altijd voldoende.
Vroeger was alles beter.
Geplaatst: 21 mar 2011 15:19
door foosho
Nee, shimano is beter.
/runs away
Geplaatst: 21 mar 2011 16:54
door chassepatate
lol