Pagina 1 van 3
2010 Sram Force
Geplaatst: 18 apr 2009 13:48
door rufio
SRAM's new Force 2010 Gruppo
SRAM just took the covers off its newest version of its Force group today at Sea Otter. The new group offers a new finish and logo, redesigned brakes, lighter shifters with unidirectional carbon, a new BB30 option, and not mentioned in the press release but perhaps the biggest upgrade is the inclusion of the low-maintenance Gore RideOn Sealed Cable System, a $130 value. Surprisingly, the gruppo does not increase in price. The Zipp wheel division also announced a cyclocross version of its Zipp 303 wheelset. More details on that in a bit. Also see the new cyclocross gear we uncovered yesterday at the expo, round 1.
Photos and SRAMs Force press release below:
New SRAM Force offers RED Inspired performance
For 2010 SRAMs original top-end professional road gruppo, SRAM Force, reclaims the spotlight with exciting upgrades, lighter weight, while continuing to deliver race-proven performance.
The New SRAM Force admittedly borrows from SRAMs professional RED gruppo, including race-inspired graphics, featuring its distinctive white logo against black carbon. The aluminum is anodized with a sleek zephyr silver finish that sharpens the visual package. And, like RED, the SRAM logo will be featured on the inside of both crankarms.
SRAM Force moves to unidirectional (UD) carbon throughout, which adds strength and provides a better substrate for graphics. The aluminum parts of the gruppo are now forged, providing more strength, lower weight, and a more robust finish.
While all the technologies including DoubleTapTM, ZeroLossTM and Exact ActuationTM remain unchanged, the road brakes get a significant upgrade with a RED-styled skeletonized Dual Pivot design featuring spring tension adjust and center adjust. SRAM Force brakes lose weight, improve stopping power, and ease adjustability and set-up.
SRAM Force will be priced exactly as it was in 2009. S1399 (US) for the complete gruppo. Additionally. 2010 SRAM Force sheds 10 grams, weighing 2097 grams in the GXP version while reaching 1951 grams with the BB30 crank option (new for 2010).
Upgrades:
Unidirectional carbon throughout
Forged 6000 aluminum series parts
Brakes - center adjust and spring tension adjust
Bold graphics and anodized finish
Greater value - more features, same price
Technologies:
DoubleTap
Exact Actuation
ZeroLoss
Details:
Speed: 10 rear/2 front
Weight: 2097g (GXP), 1957g (BB30)
Materials: Carbon fiber. Aluminum, Magnesium, Steel
Bottom bracket: GXP & BB30
Weight and Price Comparison:
2010 GXP SRAM Force 2010 BB30 SRAM Force Shimano 7900
SH 302g 302g 378g
RO 174g 174g 198g
FD 83g 83g 104g
FC 791g 645g 886g
BR 280g 280g 295g
CS 210g 210g 156g
CN 257g 257g 259g
Total 2097g 1951g 2276g
Difference -179g -325g
MSRP $ 1,399 $ 1,399 $ 2,599
bron
Geplaatst: 18 apr 2009 16:37
door idske
Dat ziet er veelbelovend uit... En laat ik nou net een nieuwe groep willen kopen in 2006.... Aan de andere kant vind ik de nieuwe ultegra ook erg mooi.
Geplaatst: 18 apr 2009 18:15
door jaapie91
IMHO de mooiste groep die ik ooit gezien heb! Stukje mooier nog dan de red groep en past nog eens bij meer frames ook omdat er geen rood in zit.
Geplaatst: 18 apr 2009 21:36
door anaszi2.0
Blij dat ik de oude Force groep nog heb!
Geplaatst: 18 apr 2009 23:29
door nimp
Qua vormgeving zie ik een goede verbetering, qua kleur een achteruitgang.
Wel spijtig dat de nieuwe Ultegra precies een kopie van de DA is, en dit een kopie van de Red is... Of zie ik dat verkeerd ?
Geplaatst: 18 apr 2009 23:54
door columbus
wat is er dan veranderd aan de vormgeving?
en de shifters zien er wel mooi uit, maar niet perse mooier als de vorige di ik ook heb
Geplaatst: 19 apr 2009 00:06
door jelmerm
Hmm, weinig verschil volgens mij...
Iemand ervaringen met "Gore RideOn Sealed Cable System"?
Geplaatst: 19 apr 2009 00:40
door rufio
Redelijk verschil is volgens mij, dat hij ook in BB30 uitvoering verkrijgbaar is.
Geplaatst: 19 apr 2009 01:01
door enrico-s-works
Rijd met de Red-groep, daar zit ook de 'Gore sealed cable system' bij....... Niets bijzonders eigenlijk; gewoon goed, maar ook niet beter dan..... (vul maar in). Is een buitenkabel met een teflon binnenzijde en de uiteinden zijn voorzien van een 'sok' of tule (hoe je dat ook noemen wilt). Is redelijk goed gesloten, maar natuurlijk nooit helemaal.
Geplaatst: 20 apr 2009 14:58
door anaszi2.0
Die kabels bij je Red groep zijn de normale Gore kabels, de duurdere zijn wel degelijk helemaal dicht
Geplaatst: 20 apr 2009 20:58
door wasbeer2006
Sram is goed bezig! Maar ik lees en hoor toch veel negatieve over de onderdelen gisteren ook weer tijdens de gold race. Wat is nou volgens sommige het probleem. Ik heb alleen ervaring met sram mtb producten en dan alleen de achter derrie en de shifters, maar beter is er echt niet!
Even off-topic
Met shimano kabelliner is je kabelsysteem ook zeer goed sluitbaar te maken behalve het laatste stukje. Kost bijna niets € 1,- per 1m80cm weegt bijna niets en werkt supermakkelijk. Daarnaast vervang ik na twee jaar altijd de binnen en buitenkabels uit voorzorg, heb je nooit problemen ook........ en het kost 25 euro voor een xtr/dura ace kabelset + 1 euro dan -:)!!
Geplaatst: 21 apr 2009 17:17
door mennovb
Ik rij zelf met een SRAM Force groep. In het begin is het zeker wennen. En het duurt wellicht langer dan 2 ritjes eer je gewend bent. Vandaar ook dat er veel negatieve reacties zijn van mensen die op een testdag 30 km met SRAM rijden.
Maar na 300 km. ben ik er zelf aan gewend en vind het erg fijn schakelen. Ik vind het er beter uitzien en beter aanvoelen dan de reguliere shimano hendels en het is handig als je wilt opschakelen tijdens de sprint. Je houdt het kleine hendeltje tussen je hand en het stuur en met een korte beweging schakel je op.
Ik vind de nieuwe Force groep best wel mooi. Ik vind het erg mooi dat je bij de huidige groep de carbon structuur terug ziet komen, maar bij veel frames staat dit niet. Wat dat betreft vind ik het zwarte wel een vooruitgang.
Het enige wat ik zou doen is meteen een RED-buitenblad kopen, die zijn veeel mooier!