Pagina 1 van 2

Waarom achterwiel niet demonteren

Geplaatst: 19 apr 2009 23:11
door snellehenkie
Beste mensen,
Nog een vraag over de Sparta ION met trapondersteuning.
Volgens Sparta mag je zelf het achterwiel niet demonteren en / of de stekkers van de elektromotor losmaken.
Nu is mijn vraag waarom niet?
Heeft dit echt een technische reden, b.v. dat de "computer"van slag raakt.
Of is dit een commercieel kletsverhaal om te zorgen dat "prutsers" niet zelf gaan sleutelen?
De fietsenmaker beschermt nartuurlijk zichzelf, dus daar krijg je geen eerlijk antwoord van.

Alvast bedankt.

Groeten Henk

Geplaatst: 19 apr 2009 23:26
door mister_arby
denk dat dit niet echt een geschikt forum is om zulke vragen te stellen, maar ik zou ook zeggen breng naar de FM toe als er iets mis mee is.
Meestal is het met (electro)apparaten zo dat zodra je het uitelkaar haalt zij er niet meer verantwoordelijk voor zijn en ook de garantie niet meer geldt.

Geplaatst: 19 apr 2009 23:48
door snellehenkie
Bedankt mister_arby voor de snelle reactie.
Ik weet ook niet anders waar ik met deze vraag terecht kan.
Ik wil de elektromotor niet uit elkaar halen, maar wel zelf een achterband kunnen vervangen.
Ik wil niet arrogant overkomen, maar denk zelf dat ik niet bij de "prutsers"hoor.
Ben HTS-er elektrotechniek en vele jaren werkzaam als technikus in de elektromotoren en ( als hobby ) werkzaam geweest in de motor racerij.
Merk aan jouw antwoord dat het toch voornamelijk een commercieel verhaal is, en geen duidelijke technische reden heeft.

Groeten Henk

Geplaatst: 19 apr 2009 23:51
door anaszi2.0
Het gaat erom dat je het achterwiel weer met een bepaald krachtmoment vast zet, om dit te checken zit ergens een sensor. Zit hij niet goed kapt je fiets ermee, dus ik zou het helemaal overlaten aan de FM.
Kabeltjes zou ik ook vanaf blijven want ze hebben de neiging nog wel eens te schreeuwen om een reset of iets dergelijks en dan moet hij toch echt aan de computer van de FM.

Geplaatst: 20 apr 2009 00:45
door -divo-
Dit forum is niet bedoeld voor elektrische fietsen, maar enkel voor racefietsen en mountainbikes.

De mensen hier hebben in de regel niet zo'n fiets met hulpmotor.
Maar ik denk dat ik je wel antwoord kan geven.
Verwijder het achterwiel niet. Het verwijderen van het wiel kan de prestaties van de fiets beinvloeden.
Dat is de exacte tekst in het instructieboekje onder hoofdstuk 2.4
2.4 gaat over kalibreren van de hulpmotor en in die relatie moet je de waarschuwing zien. Het verwijderen van het wiel is niet aan te raden daar het wiel zeer waarschijnlijk op een speciale manier geplaatst dient te worden. Het zou kunnen dat dan ook de computer gereset moet worden of andere bijgaande handelingen vericht moeten worden en/of in een bep volgorde. Als je niet weet hoe, wordt al snel het systeem ontregeld.

Bovendien zullen mankementen ontstaan door zelf sleutelen aan dit systeem de garantie teniet doen.

http://www.ebsc.nl/downloads/docs/E-bik ... 1.0_NL.pdf


Je hebt twee opties:
- of je laat het allemaal over aan de fietsenmaker
- of je gaat op zoek naar een werkplaatshandboek van de fiets en vogelt uit hoe het wiel gedemonteerd en gemonteerd dient te worden en bekijkt of je dat zelf kunt of dat je er speciale apparatuur/gereedschap voor nodig hebt.


#

Geplaatst: 20 apr 2009 20:32
door berrre
Een gelijkaardige evolutie hebben we gezien in de autotechniek. Voor er milieunormen bestonden kon je sleutelen aan je motor "met een hamer en een trektang". Nu moet hij aan de computer voor diagnose en afstelling. En waag het niet zelf de olie te verversen, dan vervalt de garantie.

Gelukkig is het bij de gewone fiets nog niet zo ver. Al kan ik me voorstellen dat er daarbij ook garantieregeltjes gelden.

Geplaatst: 20 apr 2009 22:05
door misternochain
Het wiel moet vaststaan op 70Nm, als je wiel dus vaster/losser staat dan voordien kunnen er dus problemen ontstaan. Het is dan ook aan te raden de fiets opnieuw te kalibreren. Het beste gebeurt dit aan de computer maar dit kan ook met een simpele kalibratie door het knopje van je voorlicht 5 seconden in te houden.

Geplaatst: 23 apr 2009 21:57
door bikefreak_01
70 Nm is te vast voor het achterwiel van de sparta ion,
het wiel dient, volgens de handleiding van sparta, eerst met 35 Nm vastgedraaid te worden, eerst links en dan rechts en daarna in dezelfde volgorde op 50 Nm vastzetten.
Ook moet als het achterwiel eruit is geweest de sensor, die binnen in de naaf zit, opnieuw gekalibreerd worden en dit moet aan de computer gebeuren. Als het achterwiel niet gekalibreerd wordt dan bestaat er de kans dat de motor te weinig ondersteund of dat de motor vanzelf gaat lopen zonder dat je kracht zet. Daarom raadt sparta het de mensen af om zelf het achterwiel uit de fiets te halen.

Re: Waarom achterwiel niet demonteren, toch wel...

Geplaatst: 24 okt 2016 11:36
door Ali Asreco
Aan alle tobbers met een sparta elektrische fiets en een versleten achterband.
Ik heb nachten wakker gelegen hoe dit nu moet. Er is geen Sparta FM in de buurt, maar wel 1000 km ver weg. Vooral niet de achterband zelf vernieuwen! Ja ja, ik heb het gelezen. Maar ook op youtube een fimpje gezien van een FM die in 4 minuten een achterband vernieuwd (van een gewone fiets) hij buigt gewoon het frame uit elkaar en doet (niet aan de ketting kant) de oude band eruit, nieuwe erin. Als je nu gewoon de elektrische motor aangesloten laat zitten, en de rest plus ketting loshaalt kan dat dus ook gewoon via de andere kant, zonder hulp van een FM... In een halfuurtje gebeurt. Allemaal heel makkelijk zonder FM, en ik had sinds 30 jaar geen band geplakt , dus technische opleiding is niet nodig, alleen een beetje nadenken. Sterkte Sparta rijders. Ik rijd weer met plezier in zuid Frankrijk...!

Re: Waarom achterwiel niet demonteren

Geplaatst: 24 okt 2016 12:19
door Ali Asreco
En het achterwiel op 30 Nm of 70 Nm?...allemaal lariekoek, de ene kant zat veel vaster dan de andere kant toen ik het wiel loshaalde.. En de fiets rijd gewoon, ik heb het met de hand wat aangedraaid...En lees NOOIT meer instruktie boekjes.

Re:

Geplaatst: 24 okt 2016 13:11
door Ernie C.
-divo- schreef:Verwijder het achterwiel niet. Het verwijderen van het wiel kan de prestaties van de fiets beinvloeden.
Waarom zou je het instructie niet mogen geloven? Bovenstaande is toch een waarheid als een koe :mrgreen: ;) .

Re: Waarom achterwiel niet demonteren

Geplaatst: 24 okt 2016 17:32
door scoloo
Ali Asreco schreef:En het achterwiel op 30 Nm of 70 Nm?...allemaal lariekoek, de ene kant zat veel vaster dan de andere kant toen ik het wiel loshaalde.. En de fiets rijd gewoon, ik heb het met de hand wat aangedraaid...En lees NOOIT meer instruktie boekjes.
Als jij met een losse sleutel het verschil in nm aan voelt ben jij een knappe vent. Maar klaarblijkelijk heb je alleen een account aangemaakt om te zeiken?