Ik ben op zoek naar zwarte trapaslagers/cups voor mijn tijdritfiets.
Op deze TT fiets is nu een Dura Ace crankstel gemonteerd.
Ik ben een setje ceramische lagers/cups tegengekomen, maar deze zijn oorspronkelijk bedoeld voor de atb.
De draad is hetzelfde (BSA), maar kan de breedte een probleem worden?
De trapas is bij een ATB crankstel of racefiets crankstel toch qua dikte hetzelfde?
Gaat om deze:
[img=http://superstar.tibolts.co.uk/images/H ... %20WEB.jpg]
http://superstar.tibolts.co.uk/product_ ... ucts_id=64
ATB trapas lagers op een racefiets?
interessante vraag. de breedtes zijn sowieso anders (68 (race) om 73 voor de atb), maar dat is nog wel op te lossen. ik dacht dat ook de diameter van de as zelf niet past. chris king maakt niet voor niets 2 versies.
skimons schreef:interessante vraag. de breedtes zijn sowieso anders (68 (race) om 73 voor de atb), maar dat is nog wel op te lossen. ik dacht dat ook de diameter van de as zelf niet past. chris king maakt niet voor niets 2 versies.
Hoezo ATB 73mm? Dat geldt alleen voor bepaalde US bikes. Europese Standaard is 68mm, behalve sinds kort de BB90 en BB30 standaard, maar dat is meteen heel anders en meteen duidelijk. Beide zijn gewoon uitwisselbaar. Overigens zijn de meeste bottom bracket sets zowel voor 68 als 73 geschikt. Kwestie van meer of minder spacers.
Sjef
Ik dacht niet dat dat door elkaar heen gebruikt kan worden, daar de breedte van de MTB lagers groter is tov de BB voor de racefiets.
toevallig heb ik laatst het omgekeerde gedaan, nl ultegra lagers is een mtb gezet. Wat mij opviel is dat de schroefdraad op de cups bij korter is dan bij het mtb lager. Een mtb lager heeft dus meer 'vlees' . Bovendien is de tussenbus korter als ik me niet vergis.
Maar in principe past het dus gewoon.
Maar in principe past het dus gewoon.
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
68 is de standaard voor race, maar dacht altijd dat MTB assen 73 waren. maar of dat voor de lagers wat uitmaakt weet ik niet. dat is dus afhankelijk van of het bracket van het frame breder is, of de lagers.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
Moet gewoon passen. Bij ATB-lagers is het gedeelte waar de draad op zit getapt breder om een groter draagvlak te creëeren. Bij race-lagers is het juist smaller om gewicht te sparen.
De diameter van de lagers is hetzelfde (25mm) dus dat past gewoon.
Het verschil in bracketbreedte (73 of 68mm) is op te vangen door spacers. Dit is echter alleen op ATB's nodig omdat bij ATB cranckstellen de lengte van de as langer is. Bij een race fiets heb je dus geen spacers nodig.
Het enige waar het mis kan gaan is de brackethuls van het raceframe. Als daar niet voldoende draad in is getapt krijg je de langere ATB-lagers er niet ver genoeg in gedraaid. Ook kan je in de knel komen met de stofbus. Die zou je eventueel weg kunnen laten, maar dan zou ik de bracket regelmatig open trekken,
Voor de rest moet het één op één passen.
De diameter van de lagers is hetzelfde (25mm) dus dat past gewoon.
Het verschil in bracketbreedte (73 of 68mm) is op te vangen door spacers. Dit is echter alleen op ATB's nodig omdat bij ATB cranckstellen de lengte van de as langer is. Bij een race fiets heb je dus geen spacers nodig.
Het enige waar het mis kan gaan is de brackethuls van het raceframe. Als daar niet voldoende draad in is getapt krijg je de langere ATB-lagers er niet ver genoeg in gedraaid. Ook kan je in de knel komen met de stofbus. Die zou je eventueel weg kunnen laten, maar dan zou ik de bracket regelmatig open trekken,
Voor de rest moet het één op één passen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47