Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

uci regel minimum gewicht veranderen

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 mei 2009 23:08

De uci regel 1.3.019 bepaalt het minimum gewicht van een racefiets op 6800 gram. Deze regel is bijzonder nadelig voor lichtere renners en in het bijzonder voor de vrouwen. Eigenlijk is er sprake van discriminatie van lichte klimmers en wielrensters. Ir. Charles Dauwe noemt dit het "klimmersverdriet" en hij rekent ook voor hoeveel Pantani in het nadeel was ten opzichte van Armstrong: http://www.fietsica.be/index.htm .
In het bijzonder benadeelt deze regel de vrouwen sterk. Fabiana Luperini (43kg) en Thor Hushovd (78kg) mogen beiden op een fiets van 6800 gr. De techniek staat niet stil en een fiets van 5,5 kg kost 5500 euro. De relatie met de veiligheid is alleen een veronderstelling. Een fiets van 5500 gr kan perfect safe zijn en een van 8500 gr onveilig.
Ik pleit voor een nieuwe regel die recht doet aan de vele bezwaren van de huidige achterhaalde en discriminatoire regel. "Het minimum gewicht van een racefiets bedraagt 10% van het totale gewicht van fiets en coureur tezamen." Hierdoor is de combinatie voor vlieggewichten en zwaargewichten relatief even zwaar.
Dit komt er op neer dat voor een renner van 60 kg een fiets van 6700 gr toelaatbaar is en bij 65kg 7200gr. In de praktijk is 60 tot 65kg het meest voorkomende gewicht bij de mannen. Voor dezen verandert er dus weinig. Om het geheel overzichtelijk te houden is een indeling in 5kg gewichtsklassen te overwegen van 45-85 kg.

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 26 mei 2009 23:20

Waarom is het nadelig voor lichtere renners? Zij wegen toch al veel minder dan zwaardere? Het is toch ook discriminatie om zwaardere renners op een zwaardere fiets te zetten? Beetje krom m.i. Verder vind ik deze regel juist goed, zo blijft de wielersport voor iedereen gelijk, en kunnen ook jongens uit andere continenten de sport op een gelijke manier beoefenen. (Beetje zelfde motivatie als de FIFA doet met camera's op het veld).
Anti-Spacers!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 mei 2009 23:47

pjotr schreef:Waarom is het nadelig voor lichtere renners? Zij wegen toch al veel minder dan zwaardere?


Voor een lichte renner is een fiets van 6,8 kg een groter percentage van zijn lichaamsgewicht dan voor een zware renner.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 mei 2009 23:59

pjotr schreef:Waarom is het nadelig voor lichtere renners? Zij wegen toch al veel minder dan zwaardere? Het is toch ook discriminatie om zwaardere renners op een zwaardere fiets te zetten? Beetje krom m.i. Verder vind ik deze regel juist goed, zo blijft de wielersport voor iedereen gelijk, en kunnen ook jongens uit andere continenten de sport op een gelijke manier beoefenen. (Beetje zelfde motivatie als de FIFA doet met camera's op het veld).


Als je even de tijd genomen had om wat kennis van zaken tot je te nemen, had je je vraag niet hoeven te stellen. Ik citeer ir. Charles Dauwe (maar ik beschouw het als bij iedere fietser aanwezige kennis):
"Kleine lichte mannetjes worden zowel in de tijdritten als in de bergritten sterk benadeeld. De UCI bepaalt dat een fiets minstens 6.800 kg moet wegen. Een renner van 60 kg moet dus minstens 11.33 % van zijn eigen lichaamsmassa extra naar boven sleuren, terwijl een renner van 80 kg slechts 8.5 % extra meetorst. Dit is fundamenteel wedstrijdvervalsend, en het zorgt er voor dat de lichtere renner een hoger specifiek vermogen (vermogen per kg) nodig heeft om gelijke tred te houden met de zwaardere renner.
Vergeten we niet dat we hier spreken over afgetrainde toppers. deze renners hebben allemaal een uiterst laag vetgehalte en ongeveer de zelfde BMI. Voor deze renners is de spiermassa, en dus het vermogen evenredig met hun totale massa. " vetgedrukt van mij.

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 27 mei 2009 00:06

Omdat bij lichtere renners de fiets een groter deel van de totale massa uitmaakt..
Ben benieuwd wanneer ze daar bij de UCI achter komen.. :/

Edit: Scepticus was me voor ;)

linkje: http://www.fietsica.be/klimmersverdriet.htm
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

bravoman
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 nov 2005 00:10

bravoman 27 mei 2009 00:07

Hoe zie je dat dan met de bergetappes in bijvoorbeeld de Tour. Moeten de sprinters, die over het algemeen wat zwaarder zijn dan de klimmers het nog zwaarder hebben om de berg op te komen, en de topklimmers het makkelijker? Dat is dan toch ook niet eerlijk?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 27 mei 2009 00:13

klimmer schreef:"Kleine lichte mannetjes worden zowel in de tijdritten als in de bergritten sterk benadeeld."


Dat ze dan gaan basketten, die kleine lichte zielepoten! (ik zie echt het probleem even niet).

Trouwens, hun soortelijk gewicht is hoger. Hun frontaal oppervlak/kilo lichaamsgewicht is groter (dus hun aerodynamica lager). Aerodynamische fietsen voor kleine mannetjes! En voor vrouwen! (die hebben ook nog wat in de wind hangen ;p )

Kzal het nog eens anders verwoorden:
Het maakt geen dr0l uit! De beste wint! Leve het wielrennen, een strijd tegen de elementen, met ieder dezelfde wapens!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 27 mei 2009 00:14

Ook dat wordt behandeld in bovenstaand artikel. Het komt erop neer dat sprinters in de bergen toch niet meedoen voor de winst, en dat de tijdslimiet in bergetappes makkelijk wat verlengd kan worden zonder dat er koersvervalsing optreedt..
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mei 2009 00:15

Ik denk ook niet dat de grote mannen graag met een fiets van 8,5 of zelfs 9 kg gaan rijden, dat is toch compleet van de zotte? Het is voor de rest ook niet erg praktisch, als je op de grens tussen 2 categoriën zit moet je steeds van fiets wisselen...

Het probleem met die dames snap ik niet echt, die vrouwen worden helemaal niet benadeeld. Ze hebben namelijk allemaal hetzelfde probleem en van de mannen hebben ze echt geen last.

Ik schiet er zelf ook niet veel mee op, want ik weeg 67 kg, dus laat maar zitten ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 mei 2009 00:15

bravoman schreef:Hoe zie je dat dan met de bergetappes in bijvoorbeeld de Tour. Moeten de sprinters, die over het algemeen wat zwaarder zijn dan de klimmers het nog zwaarder hebben om de berg op te komen, en de topklimmers het makkelijker? Dat is dan toch ook niet eerlijk?


Los even van het feit dat sprinters geen klassementsrenners zijn (!), heeft iedereen, dus ook de sprinters het met de nieuwe regel relatief even zwaar, niet zwaarder! Het sprinttalent of het klimtalent is niet met regels te vangen en dat wil ook niemand.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 27 mei 2009 00:16

Met excuses bij voorbaat voor het uit het verband halen:
klimmer schreef: Om het geheel overzichtelijk te houden is een indeling in 5kg gewichtsklassen te overwegen van 45-85 kg.


Is al deze discriminatie van lichte renners tov zwaardere niet veel simpeler op te lossen door het wielrennen voortaan a la judo en boksen in gewichtsklassen in te delen? Dus ipv de fietsen aanpassen aan het gewicht, passen we de wedstrijden aan aan het gewicht. Krijgen we bijv een bantam WK wielrennen en het WK voor zwaargewichten -waarin Hushovd in zijn eentje uitkomt waarschijnlijk.


De hele gedachte over oneerlijkheid van een gelijk minimum fietsgewicht voor iedereen is gebaseerd op de veronderstelling dat de spiermassa van een afgetrainde wielrenner evenredig is met het vermogen. Het te leveren vermogen per kg is dan dus voor iedere wielrenner gelijk. Wie dan op een relatief lichte fiets mag rijden (ie dat zijn dus de zwaardere renners) behoeft dus het minste vermogen per totale gewicht (renner plus fiets) te leveren. En wint dus de bergetappe!
Bergetappes worden echter doorgaans door lichtgewichten gewonnen.....
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Plaats reactie