Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

schoonmaken Polar Wearlink

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 14 jun 2009 23:38

goeden,

als ik de hartslagdata in de Polarsoftware bekijk dan zie ik daar heel vaak hele scherpe pieken inzitten.

Tijdens m'n laatste rit ging de hs op de cs600 met hele grote sprongen op en neer en soms was ie ook het contact kwijt.

Nou heb ik op dit forum uitgebreid gezocht en er staat iets over het schoonmaken / licht opschuren van de drukknoppen maar hoe zit het met de opnemers die in de wearlink zelf zitten.

Kan je de opnemers in de wearlink (de eerste 20cm dus aan de li / rechter achterkant van de wearlinkband) ook met iets behandelen voor een beter contact en storingsvrije doorgifte vh signaal?

Batterij lijkt goed, in de Polar software geeft ie groen aan dus dat zou goed moeten zijn
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

polly
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 sep 2005 22:59

polly 16 jun 2009 23:28

De opname delen van de band gewoon onder de kraan houden en dus goed nat maken en strak omdoen. Na elek rot goed droog maken en zender dan de band halen en de drukkers goed droog maken.
Fietsen,schaatsen en skeeleren. Als je maar buiten bent.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 16 jun 2009 23:34

Ik heb bij aankoop van de C200cad de tip gekregen om de bandeinden af en toe af te spoelen met lauwwarm water. Tevens maak ik de uiteinden voor elk gebruik goed nat onder de kraan.
Volgens verkoper kwam er op den duur wat huidvet op de uiteinden door het zweet waardoor het contact minder zou worden.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 16 jun 2009 23:54

OK, bedankt voor de reacties.


Vandaag met de set gereden maar ik heb de contactpunten (drukkers op de band en op het zendgedeelte) ingespoten met contact60.

Normaal gebruk ik het spul niet (houdt daarna meer stof/vuiligheid vast dan dat het zonder doet) tenzij ik niet anders kan (speciale potmeters) of als ik er daarna goed bij kan (in dit geval).

Als ik heel goed keek zag ik iets van groene oxidatie op de knopjes zitten. Na het inspuiten met contact60 was dit weg, onder de kraan afgespoeld, goed drooggewreven met een doekje en toen (ten overvloede maar k had t toch inhuis) contact61 erop om voortaan die corrosie tegen te gaan.

Band iets strakker gezet en ook nat gemaakt (dit deed ik hiervoor ook al (koud hè!! )) en rondje ve uur gemaakt: nog nooit zo storingsvrij geweest.

Geen pieken te zien in de polarsoftware toen ik thuis was en ook, zoals wel het geval was de laatste rit voor t schoonmaken, geen storing tijdens t fietsen.

Verder heb ik hier op t forum een post gelezen van iemand die de band pas af deed als ie toch onder de douche stond, lijkt me een goede tip, heb je meteen warm water.

Dus ik denk dat het toch met name de drukkers zijn geweest (aan de band bewust nu eerst even niets gedaan voor de test) maar voortaan maak ik m idd ook met warm water schoon.

Bewust ook de contactpunten niet opgeschuurd (zou dat pas in een later stadium gedaan hebben als de contact60 niet zou werken) omdat wellicht de kans bestaat dat je een beschermlaagje wegschuurt en dat er dan eerder corrosie zou kunnen ontstaan.

Maar goed, lang verhaal kort, contact60 deed de truuk.

(dit http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11709 spul dus.. (maar overal te krijgen bij een elektronika shop)
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

ultimatecf
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20

ultimatecf 17 jun 2009 00:29

Als er wat aanslag op de drukkers zit, maak ik ze schoon met wat tandpasta en een oude tandenborstel.

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 17 jun 2009 00:39

mmm, tandpasta...lijkt me idd minder agressief (..ruw) dan het schuurpapier. Goede tip, voor de volgende keer als ct60 t niet meer doet.

Hier nog 2 plaatjes uit de Polar software voor en na t schoonmaken:

er voor:

Afbeelding

en er na:

Afbeelding
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 17 jun 2009 00:44

je kunt die band (zonder zender natuurlijk) ook in de wasmachine gooien, werkt ook prima!
accepteren kun je leren!

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 17 jun 2009 01:49

[quote="pwaverijn"]je kunt die band (zonder zender natuurlijk) ook in de wasmachine gooien, werkt ook prima![/quote]

Inderdaad, doe ik al een jaar of 3 en het gaat prima! Contactpunten en sensoren werken 100%. Van alleen lauw/warm water gaat die zweetlucht niet weg ..... Ik doe 'm wel in zo'n speciaal BH zakje i.v.m. evt. beschadigen van andere fietskleding in de wasmachine.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 19 jun 2009 11:30

Een vriend van mij werkt voor Polar, ik had hetzelfde probleem en die adviseerde mij bij een katoene band om deze, zonder de zender (dus dat stuk wat midden op je borstkas zit) die gewoon is bij de normale was te doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2009 02:36

Het blijft een waardeloos product die WearLink vind ik.

Ik heb zo'n goede oude plastic band gekocht (T31 coded meen ik) en die heeft een tweetal voordelen:

a) batterij gaat stukken langer mee
b) geeft nooit storing
c) zit beter (=persoonlijk natuurlijk)

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 27 jun 2009 23:53

Vandaag mijn wearlink terug gekregen van Polar na onderhoud omdat hij het niet goed meer deed. Tevens de onderhoud instructies.

"Was de ban van uw wearlink in een waszakje op 40 gr. Was deze tenminste 1x per drie weken indien u de band meer dan 3x per week gebruikt. Na gebruik Polar wearlink los te halen, en droog op te bergen".

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 jul 2009 12:38

De druksluitingen tussen de wearlink band en zender, zijn bekende probleem makers. Ik doe gewoon de band regelmatig in de was voor de Hygiëne, en de zender even met een sopje schoonmaken. Daarna even de contakt punten insmeren met wd40, wat ik op een wattenstaafje doe zodat er niet te veel opkomt. Sindsdien heb ik er nooit meer problemen mee gehad.

Plaats reactie