Pagina 1 van 8
Veiligheid coureur telt niet
Geplaatst: 28 mar 2011 01:08
door deboefvanparma
De ploegleiders hebben de laatste maanden de mondvol gehad over de noodzaak van oortjes in combinatie met de veiligheid van de coureurs.
Vandaag en gisteren heb ik tijdens de 2 koersen in Belgie moeten vaststellen dat de veiligheid van de coureurs niemands interesse heeft. Soms ook niet van de coureur.
Het gekozen parcours is qua wegdek vaak al om ongelukken vragen en de diversiteit aan straatmeubilair maakt koersen tot een Russisch roulette.
Ik stel ook vast dat menig renner zich een ideale lijn uitzoekt en daarbij geen gevaar uit de weg gaat: Toeschouwers worden voor en achter gepasseerd, slalom om het straat meubilair, er wordt synchroon stoep gesprongen of men doet aan vluchtheuvelvliegen.
Ploegleiderswagens hebben voor niemand ontzag. Zelfs voor een renner als FC niet. Na de zoveelste pech vocht laatst genoemde zich terug, op de huid gezeten door zo'n 'lijders' wagen die toch nog kans zeg om met alle gevaar voor FC, hem op een rete smalle weg te passeren. En waarom, want een paar momenten later passeerde FC die wagen weer. Het gaat nergens over. Wel over de veiligheid van de renner.
Met nog 12 km tegaan rijdt de 4 manskopgroep 20' voor op een jagende grote groep. Er rijden tussen deze twee groepen maar liefst 12 motoren. Over zin en onzin gesproken.
Maar de klap op de vuurpijl was vandaag toch wel de aanrijding/valpartij nĂ de finish. Coureurs verdienen veel geld en zijn een investering voor ploegen en hun sponsoren, kortom er moet geld verdient worden. Maar coureurs zijn vooral mensen, die beschermd moeten worden, vaak ook tegen zichzelf. Hier is werk aan de winkel.
Geplaatst: 28 mar 2011 01:14
door remmiedepemmie
Helemaal mee eens. Je kunt het verhaal ook aanvullen met de dopingproblematiek. Was ik een renner die in een topkoers tweede werd waarbij de winnaar later op doping werd betrapt, dan spande ik een rechtzaak aan wegens gederfde inkomsten. Maar geen renner die dit doet.
Verbazend.
Alsof de renners niet beseffen welke mogelijkheden ze hebben om hun situatie te verbeteren...
Geplaatst: 28 mar 2011 10:46
door fiedoo
Remmiedepemmie schreef:Helemaal mee eens. Je kunt het verhaal ook aanvullen met de dopingproblematiek. Was ik een renner die in een topkoers tweede werd waarbij de winnaar later op doping werd betrapt, dan spande ik een rechtzaak aan wegens gederfde inkomsten. Maar geen renner die dit doet.
Verbazend.
Alsof de renners niet beseffen welke mogelijkheden ze hebben om hun situatie te verbeteren...
er is inderdaad nog heel wat werk aan de winkel ivm de veiligheid in het verkeer boij een wielerwedstrijd. En liefst wordt daar dringend werk van gemaakt, want de eerste dode(n) zit(ten) er aan te komen.
Ook de aankomsten midden in steden , de poengevende stadsbesturen terwille, worden steeds meer af te raden wegens allerlei obstakels voor een spurtend peleton.
Geplaatst: 28 mar 2011 11:05
door rob74
hoe maak ik een koers veilig?
Punt 1: Geeb koersen meer in Belgie organiseren. Daar liggen gewoon geen fatsoenlijke wegen.
Punt 2: Voorkom parkoersen met teveel staat meubilair.
Punt 3: Schaf de helft van volgende auto en motoren af.
Punt 1 heeft een groot nadeel. Geen ronde van vlaanderen meer.
Punt 2 heeft ook nadelen. Er staat teveel straat meubilair op de wegen. Rotonde, vaag geplaatste bloembakken, verhoogde rijbaan scheidingen, wegversmallingen , etc. Allemaal dingen die een ambtenaar heeft bedacht om de veiligheid te verhogen. Maar voor een koers is het een drama
punt 3 heeft ook nadelen. Minder camera beelden, minder live verslag, minder mooie fotos. Voordeel is dat er minder VIP's in de koers zitten.
En zelfs al zouden parkoersen veiliger maken, dan nog schuilt er een gevaar wat er altijd zal zijn. Namelijk DE RENNERS ZELF!!!! Iedereen wil vooraan rijden. Al is de het parkoers nog zo veilig, een renner zal altijd risicos nemen om verder vooraan te finishen. Ik vind overigens wel dat de boef een punt heeft. Het wordt de laatste tijd wel al te gortig.
Geplaatst: 28 mar 2011 13:28
door barbaar
Kolere, van welke planeet komen jullie af? Het leven kent risico's. Accepteer je die niet, ga dan maar in je glazen bol zitten en sterf een saaie dood. Accpteer ze wel en je maakt nog eens wat leuks mee.
Geplaatst: 28 mar 2011 13:42
door marcvmegroot
@barbaar
Ik denk dat de boefvanparma een punt heeft. Fabian had nooit, nee nooit op dat stukje smalle weg ingehaald mogen worden door die volgwagen.
Dat de heren vluchtheuvel vliegen en achterom het publiek rijden daarvoor kiezen ze zelf.
Maar na de koers te hebben gezien ( en ook Gent - Wevelgem) kan ik ook niet anders concluderen dan dat het met of zonder oortjes de heren Ploegleiders beter zouden moeten uitkijken. Het was inderdaad ronduit gevaarlijk zoals ze bezig waren.
En nee, de oortjes hadden daarbij niet geholpen.
Geplaatst: 28 mar 2011 13:42
door foosho
veiliger = beter, ok.
Maar zoveel ongelukken zijn er nou ook weer niet.
Geplaatst: 28 mar 2011 13:44
door eelcoz
marc v megroot schreef:@barbaar
Ik denk dat de boefvanparma een punt heeft. Fabian had nooit, nee nooit op dat stukje smalle weg ingehaald mogen worden door die volgwagen.
+1
Dat bewijst gelijk dat ploegleiders totaal niet geinteresseerd zijn in veiligheid, maar slechts in controle.
Geplaatst: 28 mar 2011 14:08
door Deleted_User
rob74 schreef:hoe maak ik een koers veilig?
Punt 1: Geeb koersen meer in Belgie organiseren. Daar liggen gewoon geen fatsoenlijke wegen.
Punt 2: Voorkom parkoersen met teveel staat meubilair.
Punt 3: Schaf de helft van volgende auto en motoren af.
Punt 1 heeft een groot nadeel. Geen ronde van vlaanderen meer.
Punt 2 heeft ook nadelen. Er staat teveel straat meubilair op de wegen. Rotonde, vaag geplaatste bloembakken, verhoogde rijbaan scheidingen, wegversmallingen , etc. Allemaal dingen die een ambtenaar heeft bedacht om de veiligheid te verhogen. Maar voor een koers is het een drama
punt 3 heeft ook nadelen. Minder camera beelden, minder live verslag, minder mooie fotos. Voordeel is dat er minder VIP's in de koers zitten.
En zelfs al zouden parkoersen veiliger maken, dan nog schuilt er een gevaar wat er altijd zal zijn. Namelijk DE RENNERS ZELF!!!! Iedereen wil vooraan rijden. Al is de het parkoers nog zo veilig, een renner zal altijd risicos nemen om verder vooraan te finishen. Ik vind overigens wel dat de boef een punt heeft. Het wordt de laatste tijd wel al te gortig.
Misschien een oplossing: een kleiner deelnemersveld....
Geplaatst: 28 mar 2011 14:16
door robbebopper
Foosho schreef:veiliger = beter, ok.
Maar zoveel ongelukken zijn er nou ook weer niet.
Pardon?
Volgens mij is wielrennen met afstand het gevaarlijkste beroep op Aarde. Er gaat geen koers voorbij, of er kwakken weer een hoop renners tegen de grond.
Dat je dan probeert om wat aan preventie te doen, is niet meer dan logisch.
Geplaatst: 28 mar 2011 14:20
door rob74
@afrit13,
Goed voorstel. Met 180 een smalle kassei strook of smal klimmetje oprijden is idd vragen om ongelukken. Met 120 man wordt het iets overzichtelijker.
Geplaatst: 28 mar 2011 14:23
door Zorro
En wat te denken van die, sorry maar ik heb er geen andere woorden voor, Oetlul die gisteren daar bij de finisch van Gent-Wevelgem op de weg stond en waardoor die Cofidis en QuickStep renners alsnog onderuit gingen.
Viel me nog mee dat een van beide niet eens even verhaal ging halen bij de veroorzaker. Was het een fotograaf?
Sommige dingen zijn zo makkelijk te voorkomen als mensen eens na zouden denken.