Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scandium frame erg snel slap. Garantie?

lincity
Forum-lid

lincity 06 jul 2009 14:32

nadat ik 2,5 jaar terug m'n alu frame had gebroken, kon ik een ander frame uitzoeken. Omdat ik het frame te slap voor mij vond, heb ik een Scandium frame uitgezocht, omdat mij verzekerd werd dat dit frame superstijf was. Allen waren van het huismerk van mijn fietsenmaker.

De eerste maanden was het frame inderdaad superstijf. Daarna ging het echter erg snel bergafwaards. Vorig jaar (2de jaar dat ik erop reed) vond ik het frame al zwabberen en trapte ik bij hard aanzetten m'n cranks tegen het frame.

Tegenwoordig kan ik sommige wielen bij m'n bracket tegen m'n frame aantrappen en heb ik het gevoel dat ik het frame dubbelvouw als ik hard aanzet. Als ik m'n stuurpen en m'n zadel pak, kan ik deze een paar cm zijdelings bewegen.

Ik moet aangeven dat ik een hoger piekvermogen heb dan een goede (baan) wielrenner, door het schaatsen op hoog niveau. Ben 85kg, fiets zo'n 6000km per jaar, met nu en dan een criterium.

Ook zit er een klein deukje in m'n bovenbuis door een omgeslagen stuur.

Zou ik bij m'n fietsenmaker een nieuw (STIJF) frame kunnen claimen, of is dit het risico van Scandium?
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...

sluit
Forum-lid

sluit 06 jul 2009 15:37

Bekend verhaal inzake de scandium-frames. Veel fabrikanten leveren daarom ook geen scandium-frames meer. Je zou het kunnen proberen bij je lokale FM, maar ik geef je weinig kans.

warmbakkertje
Forum-lid

warmbakkertje 07 jul 2009 00:19

wat heerlijk, zo'n probleem!
Wees blij dat je zo akelig sterk bent! ;-)
Kijk je sponsor eens lief aan, een nieuw frame zal hem de kop niet kosten toch? Misschien zet de fietsenmaker je groep gratis over?

Succes.

Gerrit-Jan

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 07 jul 2009 00:23

Heel bijzonder, een dergelijk tijdsafhankelijk gedrag van metaal. Weet je zeker dat het niet tussen de oren zit...?

tiest
Forum-lid HC

tiest 07 jul 2009 00:29

Je rijd je crank tegen je frame:S. Kun je dat eens filmen:O

lincity
Forum-lid

lincity 07 jul 2009 00:40

Ja, het zit niet tussen de oren. Mijn winterfiets heeft een simpel alu frame, dat was eerst slap en verhouding met de scandium, nu errug stijf.

Ik trap het uiterste gedeelte van m'n crankarm tegen het frame, niet de hele crank natuurlijk. Filmen is toch lastig ben ik bang.

Ik ben ook wel blij met het sterk zijn, maar niet zo met het hebben van een vaakdoek dat fungeert als frame waarmee ik ook moet afdalen en wedstrijden moeten rijden.

Ik kan in principe alles zelf wel overzetten. En sponsors zijn lastig in deze economisch zware tijd, dus een frame krijgen zit er niet in.
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...

dual
Forum-lid

dual 07 jul 2009 00:49

Het deukje in je bovenbuis zal ook wel effect hebben......dat overleeft toch enkel een stalen frame???
nulla tenaci invia est via

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 07 jul 2009 00:53

De stijfheid van metaal varieert niet met de tijd. P u n t .

Het gevolg van een deuk kun je ook niet enkel even ophangen aan het materiaal. Dat is van veel meer aspecten afhankelijk.

dual
Forum-lid

dual 07 jul 2009 01:38

Als je in een dunwandig alu frame een deuk maakt, ben je toch zowat al je sterkte kwijt??
Als je op een leeg blikje Cola gaat staan is er niets aan de hand, is er een deukje in de zijkant trap je hem plat..
Zover ik mij het nog uit het college materiaalkunde kan herinneren kan je bij bepaalde legeringen dislocaties in het kristal krijgen waardoor je verzwakking krijgt.
nulla tenaci invia est via

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 07 jul 2009 08:42

Dual schreef:Als je in een dunwandig alu frame een deuk maakt, ben je toch zowat al je sterkte kwijt??
Als je op een leeg blikje Cola gaat staan is er niets aan de hand, is er een deukje in de zijkant trap je hem plat..

Hier heb ik het toch niet over? Dit betwijfel ik toch niet? Maar mocht het blikje cola eens van staal gemaakt worden, verloopt het precies hetzelfde...

Of een deuk een probleem gaat vormen hangt onder meer af van de grootte in relatie tot de doorsnede van de buis, de locatie, de locatie in relatie tot de vorm van de doorsnede, scherpe vouwen/glooiende deuk, materiaal, etc, etc...

Ik reageerde enkel op jouw bewering dat een deuk bij staal geen probleem zou zijn.

tiest
Forum-lid HC

tiest 07 jul 2009 09:34

Lincity schreef:En sponsors zijn lastig in deze economisch zware tijd, dus een frame krijgen zit er niet in.

En kopen mischien? Een cheapy alu redbull frame kost je niet zo veel hoor. Of een alu ridley.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 07 jul 2009 10:22

Zou eerder eens naar de spaakspanning van je wielen kijken. Een frame is stijf of juist niet maar zeker alu wordt niet slap (tenzij er ergens een scheurtje zit).

Scandium is meestal niets meer dan een marketing praatje en niets anders dan alu met een minimale hoeveelheid van het zeer kostbare scandium bijgemend.

Denk dat je eerder naar een zeer stijf alu of carbon frame moet kijken maar een storck o.i.d. hoeft echt niet de wereld te kosten en voldoet aan al je eisen.

Plaats reactie