Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bochtentechniek

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 30 mar 2011 12:05

wat ik zelf veel belangrijker vind op de fiets bij snelle bochten tijdens criteriums is goed druk houden op beide wielen. Spelen dus met je positie op de fiets (meer naar voren, meer naar achter, etc.). De 'ski methode' pas ik heel soms toe op de mtb als ik met lage snelheid een obstakel moet ontwijken.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2011 13:15

Als je filmpjes zoekt van bijv Sanchez of Salvodelli, zie je dat die gewoon recht op de fiets blijven zitten. De rest van het peleton doet ook hetzelfde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 30 mar 2011 13:24

Amclassic-fan schreef:Als je filmpjes zoekt van bijv Sanchez of Salvodelli, zie je dat die gewoon recht op de fiets blijven zitten. De rest van het peleton doet ook hetzelfde.


Ja.. Ik ben het niet eens dat je zo een bocht door kan gaan (okay, kan wel, maar is niet goed) zoals TS suggereerd. Je gaat geheid onderuit als het echt snel gaat.

Snelheid maken als je in lijn met je fiets bent kan prima. Dat is een kwestie van trappen zodra je trapper niet meer tegen de grond kan komen. Als je dat goed timed en durft maak je veel snelheid.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 30 mar 2011 13:32

Zou dit een nieuwe onderscheiding worden tussen de tourfietser die hier heilig in geloofd (Ik heb cancellara het enkel zien gebruiken als hij voor een hek of paal in de bocht moest wijken) en de wedstrijdrenner die wel normaal een bocht in duikt?

Je gewicht de andere kant op gooien werkt gewoon averechts.
Je moet samenwerken met je fiets... Je moet hem niet tegen werken
mijn Flickr

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 30 mar 2011 13:38

MDA1 schreef: 1) Skies en schaatsen zijn geen rechte planken / ijzers. Het zijn cirkeldelen (een stukje boog zeg maar). Daardoor (en alleen daardoor!) ga je op de skies en schaatsen scherper de bocht door als je meer opkant / schuiner hangt. Op een fiets en een motor is dat niet waar! De allerscherpste bocht maak je op een fiets als je helemaal rechtop je stuur 90 graden draait.
2) het schuin hangen op de fiets en motor is er voor om de middelpuntvliedende krachten te compenseren dmv de zwaartekracht. Dit effect wordt bepaald door de curve radius en je snelheid in het kwadraat.


Ik denk dat MDA hier toch de belangrijkste gebreken van deze vergelijking neerlegt.
Wanneer je op een eenwieler rijd, dan heeft het 'tegenhangen' wel effect ;)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 30 mar 2011 14:36

Ik moet er niet aan denken om keihard een bocht door te raggen met 100 man om me heen en dan afwijkend bochtgedrag te vertonen. Het gaat er toch om zoveel mogelijk 1 te zijn met je fiets, diep in de beugels en lekker in lijn met je fiets en vooral de lijn van je voorganger en buren volgens zodat die gast achter je niet met zijn poffertje over het asfalt mag schuren.... maar hee dat ben ik
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 30 mar 2011 14:41

ZELFS superrose begrijpt hoe het WEL moet ;)
Nu maar weer normaal door de bocht?

:D
mijn Flickr

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 30 mar 2011 16:09

Uit mezelf doe ik dat al een beetje, maar zeker niet zo extreem als op de foto's..

Gebruikersavatar
dinictus
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:22

Gebruikersavatar dinictus 30 mar 2011 22:36

Volgens mij wordt er nu ook snelheid en stabiliteit door elkaar heen gegooid. Knikken is iig stabieler en je kan korter door de bocht, wellicht is recht hangen sneller als de bocht het toelaat.

Bij motorrijden wordt iig wel geleerd op korte bochten te knikken. En zeker niet alleen naast je motor te gaan hangen (zoals iemand eerder aangaf en hierbij zijn bovenstaander verweet de klok te hebben gehoord maar niet te weten waar de klepel hangt). Dat is weer een heel andere hoge snelheids techniek.
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 30 mar 2011 22:39

jaapieo schreef:ZELFS superrose begrijpt hoe het WEL moet ;)
Nu maar weer normaal door de bocht?

:D


hihi ja als ik het begrijp.... halooooohooooh :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 30 mar 2011 22:44

jaapieo schreef:ZELFS superrose begrijpt hoe het WEL moet ;)
Nu maar weer normaal door de bocht?

:D


Knor

Ik noem je superknor
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 30 mar 2011 23:20

Leuk onderwerp, ik heb er na aandringen van andere medefietsers al regelmatig over gedacht eens iets op papier te zetten, maar er is nog niets van gekomen.
Waarom, niet om mezelf zonodig naar voor te schuiven, maar juist om andere een meer fatsoenlijke bochtentechniek aan te leren en iedereen gemakkelijker bochten te ronden en iedereen er dan baat bij heeft.
(persoonlijk) Nadeel: nu heb ik nog een heerlijk voordeel in tijdritjes doordat ik doorsnee genomen met aanzienlijk hogere snelheid de bochten verslind en afrond dan overige deelnemers :( .
(persoonlijk) Voordeel: in een ploegentijdrit niet meer in hoeven houden na een bocht :) .

In de basis ben ik het eens met de stelling dat de sleutel vooral ligt in het goed plaatsen van je lichaamsgewicht.
Minstens zo belangrijk is het goed doorkijken van de bocht(-en), het eventuele aanremmen, instuurmoment, apex / clippingpoint en vooral het uitkomen van de bocht(-en) en het moment waarop je het vermogen er weer (vol) op zet.
Beste tip die ik tot nog toe heb (gelezen): motorrijders onder ons, ga rijvaardigheidstrainingen doen, zowel voor de weg als voor het circuit, bijzonder leuk en leerzaam.
De motorlozen onder ons: kijk de truc af van anderen die sneller zijn dan jou, bestudeer idd wat filmpjes, maar ga het vooral zelf oefenen en blijf wat vaker van je rem(men) af !
En ga eens wat vaker op de TT fiets op pad, je zult verstelt staan hoeveel bochten je kunt rijden zonder te remmen al liggend op je stuur :) .
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Plaats reactie