Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Nieuwe fiets

papalazarou
Forum-lid

papalazarou 22 jul 2009 00:47

Ik ben al jaren een fiets-fan en nu moet het er toch eens van komen: een racefiets (om de langere afstanden ook snel te kunnen afleggen en eindelijk eens fatsoenlijk wat aan mijn conditie te doen). Ik heb mezelf al 2 avonden hier zitten inlezen en wat zitten Googlen. M'n maten opgenomen (zo goed en zo kwaad als dat ging), kom op een framemaat 54 uit. Ook zag ik bevestigd wat ik al wist: korte pootjes, lange armen. (Beetje type orang-oetang :D).

Vanmiddag heb ik alvast 2 fietsenwinkels in het dorp bezocht. De eerste zaak had alleen een Puch staan ("ja het seizoen loopt al bijna ten einde, hè dus alles is al zo'n beetje weg" ) en deze zaak houd ik alleen aan als schaatsensliep. Bij de andere netjes informatie gehad, hebben diverse merken in huis. Cube ging er uit, komt Haibike voor terug. Ga in ieder geval nog bij Rinus Bon kijken (heb ik hier ook al genoemd zien worden en daar komen onze andere fietsen ook vandaan).

Ik overweeg nog naar een zaak in Yerseke of Bergen op Zoom te gaan (tip van m'n ouders; ook qua kortingsmogelijkheden), maar dat is voor mij niet echt in de buurt en niet handig wat betreft service.

Wat wil ik nou met de fiets gaan doen? Fit worden, afstanden rijden als training, heuvels en bergen proberen, in de toekomst wellicht wedstrijden. Oké, en toegegeven: Marmotte 2015 (Ik maak mezelf geen illusies dat ik het eerder zou kunnen, [s]als ik het al kan...[/s] maar dat gaat me lukken)

Enfin, op dit moment staan onderstaande fietsen op mijn short-list. Mijn budget ligt rond de € 1.100 aangezien ik wel een degelijke groep wil.

Hai Q Race RC € 1.199 30 (30 Shimano 105)
Koga Miyata Flyer € 1.399 (30 Shimano 105)
Bianchi Via Nirone € 1.150 (30 Shimano 105 of Ultegra)
Giant OCR Zero € 1.199 (30 Ultegra)

Graag tips en ervaringen, ook wat betreft mijn wat langere romp/armlengte en relatief korte benen. Lengte 1.78; gewicht 76kg. Binnenbeenlengte 82cm.

FM opteerde nog dat ik ook een Raleigh geheel zelf kon samenstellen. Zou qua prijs ook in dezelfde regionen liggen.

Verder stond er nog een aanbieding, model 2007;
Koga Miyata RoadRacer Centaur € 2.399,- voor € 1.100,-
full carbon
Versnelling 20 Campagnolo Centaur

Nadeel (voor mij), 20 versnellingen, wel een topfiets, denk ik. Maar wellicht beetje overkill.

Mocht er trouwens nog iemand in de buurt van Aalsmeer z'n rondjes rijden en me een keer leuke routes wil tippen: graag!

fizik
Forum-lid

fizik 22 jul 2009 00:51

20 versnellingen wil ik geen nadeel noemen. Verzetten zijn erg persoonlijk.

rubenvalentijn
Forum-lid

rubenvalentijn 22 jul 2009 02:41

Ik zou ZEKER voor de HAIBIKE gaan...
Echte degelijke duitse kwaliteit, en opgebouwd met een prima groep.

Prijs kwaliteit klopt helemaal.

Ik rijd zelf op een Haibike Tack SE (triathlon fiets uit 2008) Deze bevalt echt super.

HAIBIKE DUS!
http://www.rubenvandenboogert.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 22 jul 2009 02:57

Zelf wist ik het wel!
De koga, als die in de goede maat is!
Centour is super, carbon fiets van koga.. niks mis mee!
Overigens schakel je maar 5 kransjes achter, anders komt je kettinglijn veel te scheef.
Na 5 kransjes schakel je op het binnenblad en dan heb je weer 5 verzetten als keuze.

Succes met kiezen!
mijn Flickr

stynomite
Forum-lid

stynomite 22 jul 2009 21:01

ik zou zeker niet, niet voor de koga gaan, omdat dat misschien over kill is. Simpel sommetje is'ie beter voor jou (qua houding en materiaal) en dezelfde prijs.

Pakken dan.....
Big... yeah, big bada boom.

papalazarou
Forum-lid

papalazarou 24 jul 2009 16:00

Daarnet bij Rinus Bon wezen kijken voor de Giant OCR Zero. Hij tipte zelf nog de Giant SCR 1. Met een 105 set ook een nette fiets en beduidend goedkoper. Zijn er beide in mijn maat. (Moet nog proeffietsen natuurlijk, maar met die hoosbuien nu doe ik dat maar even niet...)

Zie nu alleen bij de specs dat op de SCR 1 een composiet voorvork zit. Zijn daar nadelen aan? Scheelt verder ook bijna 1 kg in gewicht.

Verder wil ik dus ook een rondje gaan proefrijden op de Hai Q Race RC.

Die Koga Centaur laat ik voor wat het is. Mooie fiets en relatief goedkoop, maar als ik er iets op sloop door te vallen oid dan gaat het me wel de volle bak kosten, natuurlijk.

De Bianchi ben ik hier in de buurt nog niet tegengekomen. Misschien nog even verderop kijken, maar ik hecht ook wel waarde aan een FM in de buurt waar ik terecht kan.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 24 jul 2009 19:37

Wanneer de koga de goede maat is zou ik ZEKER voor de koga gaan. Je valt een carbon frame echt niet kopot hoor. Ik ben zeker al 5 keer gevallen in de koers en nog NOOIT iets aan mijn frame gehad.
Als je voor een alu fiets met 105 kiest ipv carbon met centaur ga je zeker spijt krijgen(je moet hem natuurlijk wel mooi vinden)

fizik
Forum-lid

fizik 24 jul 2009 20:53

Ik zou die Koga ook niet meteen aan de kant schuiven.

papalazarou
Forum-lid

papalazarou 26 jul 2009 23:32

Zal binnenkort nog eens bij die Koga langslopen als ik met de kleine ga wandelen. Toch zit ik een beetje met het aantal versnellingen. Wil toch ook wat bergop/af gaan rijden. Kom ik dan niet wat te kort? (Ben echt een n00b wat versnelling/verzet betreft). Weet van m'n gewone fiets (3x7) dat ik vlak lekker rijd in de zware verzetten. Maar de heuvel op juist meer rondjes wil maken, lekker blijven draaien, zeg maar. Gebruik ook regelmatig alle 3 de voorbladen.

Nog een vraag over de frame-maat. Zoals ik in m'n OP schreef heb ik relatief korte benen en wat langere armen. Kom met m'n frame-maat op 54. Maar misschien kan ik vanwege m'n langere bovenlichaam misschien beter een maatje groter pakken waardoor m'n armen meer ruimte hebben? En dan de zadelpen iets lager hebben staan?

@fizik: Argumentatie zou erg fijn zijn in je posts. Ik kan hier niet zo veel mee.

A.s zaterdag ga ik in ieder geval bij Hopmans te BoZ langs. Kwam daar Prorace tegen op de site (niet dat die heel duidelijk is). In het topic hier is er (recent) niet veel over geschreven. Bij de adviesprijs van een Prorace Electra viel me alleen op dat die niet overeenkwam met die op de website van Prorace zelf. Adviesprijs volgens Hopmans € 2085,-; maar op de site staat iets van € 1500, al weet ik niet of daar ook de wielen en zadel etc bij inbegrepen zijn? Zo ja, dan kan ik ook wel € 800 korting geven...

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 26 jul 2009 23:59

Papalazarou schreef:Nog een vraag over de frame-maat. Zoals ik in m'n OP schreef heb ik relatief korte benen en wat langere armen. Kom met m'n frame-maat op 54. Maar misschien kan ik vanwege m'n langere bovenlichaam misschien beter een maatje groter pakken waardoor m'n armen meer ruimte hebben? En dan de zadelpen iets lager hebben staan?

Kan niemand hier eigenlijk een zinnig antwoord op geven. Maatje groter ivm langere bovenlichaam tov korte pootjes vang je niet op met een groter framemaat. Daar zijn weer andere onderdelen voor. Je moet nog wel met de pootjes aan de grond komen hè. Hup naar de fm en laten meten. Succes.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

-divo-
Forum-lid

-divo- 27 jul 2009 01:00

Papalazarou schreef: M'n maten opgenomen (zo goed en zo kwaad als dat ging), kom op een framemaat 54 uit. Ook zag ik bevestigd wat ik al wist: korte pootjes, lange armen. (Beetje type orang-oetang :D).

Graag tips en ervaringen, ook wat betreft mijn wat langere romp/armlengte en relatief korte benen. Lengte 1.78; gewicht 76kg. Binnenbeenlengte 82cm.

Ik hoop voor je dat je het zadel niet te hoog zet anders krijg je ook nog een rode kont . . . :D

Ok ff serieus. Vaak zie ik dat als mensen hun binnenbeenlengte opnemen ze niet genoeg kracht zetten op de weke delen in het kruis. Als je met een boek tussen je benen meet moet je dat boek hard naar boven drukken (ommenabij de kracht alsof je op een zadel zit!) Kan dus zo maar 2 cm schelen!

Maten van fietsen worden niet allemaal hetzelfde gemeten. Waar je het beste eerst naar kijkt is:
- de lengte van de bovenbuis c-c (center to center)
- de lengte van het balhoofd

fizik
Forum-lid

fizik 27 jul 2009 01:55

Papalazarou schreef:
@fizik: Argumentatie zou erg fijn zijn in je posts. Ik kan hier niet zo veel mee.

Bij deze dan.

Jij geeft aan dat je denkt dat de Koga teveel overkill is. Dat begrijp ik niet. Je wilt toch zoveel mogelijk fiets voor je geld. De Koga klinkt goed en past precies in je budget. Waarom dan een mindere fiets kopen voor je geld. Alleen omdat een fiets overkill is?

Verder zeg je dat 20 versnellingen voor jou een nadeel is. Dat begrijp ik ook niet zo goed. Als er een compact op zit kun je alle heuvels en bergen wel bedwingen. Het enige nadeel van de Koga is in mijn ogen het feit dat hij van 2007 is. Dan heb je de oude Centaur (prima groep overigens). Hij is dan, in tegenstelling tot de anderen op je lijst, meteen overjarig. Ik zou dat geen probleem vinden. Hoe jij daar tegenaan kijkt weet ik natuurlijk niet.

Plaats reactie