Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Wedstrijden

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 28 jul 2009 22:55

Hoi,

Sommige van jullie kennen me wel, maar toch even een inleiding:

Sinds dit jaar rijd ik al belofte de wegwedstrijden in Nederland. Klassieker verlopen eigenlijk boven verwachting voor een beginnertje en ik rijd ze uit. Goede klasseringen ontbreken, maar je kan niet alles hebben in het begin :). Verder reed ik vorig jaar de Marmotte in 6:30 en reed ik dit jaar in cyclo's mee met de kopgroep. Pech en een blessure speelde me alleen constant parten.

Al een tijdje mis ik iets in het wielrennen. Ik kan het niet goed plaatsen, maar ik mis wat 'fun' en spectakel. Misschien is het alleen wat afwisseling wat ik mis, maar ik wil het mtb'en een kans geven. Ik heb met wat jongens gesproken die mtb'en en het lijkt me heel gaaf om mtb wedstrijden te rijden (XC en Marathon).

Zijn hier mtb'ers die ervaring hebben met wedstrijden? Wat zijn de ervaringen? Hoe verloopt zo'n wedstrijd? Zal ik als wegrenner mijn weg kunnen vinden in de mtb wereld?

Alvast bedankt :)

Richard
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

lucnoa
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 mar 2007 23:52

lucnoa 30 jul 2009 18:55

Hey Rezne
Natuurlijk zou jij aan mtb wedstrijden kunnen meedoen en vooral aan marathons , aan uw conditie zal het zeker niet liggen .
En het is zoals je het zegt of je u voorstelt , eigenlijk zit er veel meer avontuur en uitdaging in de mountainbike sport .
Het grote verschil met een mtb marathon in het buitenland of Ardennen en een cyclo zoals BV de marmotte is dat in een marmotte de meeste tijdverschillen gemaakt worden in de beklimmingen maar dat alleen goed klimmen in een mtb marathon niet voldoende is om een goed resultaat te fietsen !
In een mountainbike marathon worden er ook heel veel verschillen gemaakt in de afdalingen en dan moet je mentaal ook heel sterk in je schoenen staan .
Bv je fietst op een klim van iemand weg en telkens op de afdaling komt deze persoon je zonder veel moeite te doen weer voorbij gefietst en deze achterstand zal je tijdens de volgende klim weer moeten goed maken enz.
Als ik van u was zou ik gewoon is proberen , in het begin zeker zonder veel risico te nemen in de afdalingen , na verloop van tijd zal je wel merken dat dit normaal automatisch moet beter gaan maar een topper in het afdalen ga je normaal niet meer worden omdat je er te laat mee begonnen bent en omdat je die technische afdalingen bij ons ook niet zo gemakkelijk kan trainen zonder dat je BV met de wagen naar de Ardennen trekt .
Ga in het begin zeker niet alleen in de Ardennen trainen maar zorg dat er altijd iemand in de buurt is , een ongeluk in het bos is vlugger gebeurt dan op de weg .
En probeer eerst gewoon met een echte Ardennen toertocht voor je aan wedstrijden begint .

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 30 jul 2009 20:11

Rij je ook criteriums op de weg; veel meer spectakel zul je op de weg niet krijgen
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

lucnoa
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 mar 2007 23:52

lucnoa 31 jul 2009 09:46

Hans schreef:Rij je ook criteriums op de weg; veel meer spectakel zul je op de weg niet krijgen


Op wat slaagt dit ?

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 31 jul 2009 11:23

lucnoa schreef:
Hans schreef:Rij je ook criteriums op de weg; veel meer spectakel zul je op de weg niet krijgen


Op wat slaagt dit ?


Ik vind het niet zo'n hele rare opmerking van Hans hoor. Als de topicstarter aangeeft dat hij klassiekers wat saai vindt kan hij criteriums proberen. Misschien dat het bochtenwerk hem dan wat meer aanspreekt.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 31 jul 2009 11:50

Wat mij betreft zoekt de TS de voldoening te veel in de prestaties. Mijn ervaring is dat prestaties - hoe goed ook - uit eindelijk te weinig motivatie zijn. Hij mist iets in het wedstrijdwielerennen, en zoekt het in een nieuwe wedstrijd.

Zoek het in het fietsen zelf. En of dat dan op de cyclocrosser, de MTB, of de racer is, maakt niet uit.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 31 jul 2009 13:13

Ik begrijp je gedachten wel Richard, maar je bent eigenlijk pas net begonnen met wedstrijdrijden, je kan het volgend jaar (afh. van in welke ploeg je komt) ook nog een beetje aankijken toch? Ideaal zou zijn als je wat meer heuvelklassiekers zou kunnen doen en meerdaagse wedstrijden. Criteriums zijn zeker ook spectaculair, maar je moet er maar van houden. Voor mij zijn ze de hel ;)

Ik zou eens met je (nieuwe) ploeg bekijken wat je allemaal voor koersen zou kunnen doen, en aan de hand daarvan beslissen of je daar uitdaging/spektakel genoeg in ziet. Je kan natuurlijk ook gewoon MTB-wedstrijden met wegwedstrijden combineren.

Trouwens, wellicht rijd je nóg beter in de koersen volgend jaar, het feit dat je dan vooraan meer mee kan doen zorgt ook al voor meer voldoening natuurlijk.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 01 aug 2009 17:59

Thx voor de reacties.
Ik mis niet zozeer het spectakel in wedstrijden: die zijn hectisch genoeg. Het is meer de eentonigheid in trainingen. Misschien komt het, zoals bike_addict al zegt, ook doordat ik in dit stadium nog niet mee doe om de knikkers ;).

Meer wedstrijden rijden is zeker een optie. Meer criteriums, gecombineerd met klassiekers. Hopelijk kan ik volgend jaar wat etappekoersen rijden.

Maar nog trekt het mtb'en me. Het idee van zo'n wedstrijd en marathon 'overleven' trekt me heel erg. Rijden mensen hier wel eens marathon of andere mtb wedstrijden?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 02 aug 2009 00:38

Jij moet makkelijk mee kunnen in een marathon. Het eerste waar jij tegen aan gaat lopen is de techniek die de gemmidelde mtb'er door de jaren heen heeft opgebouwd. Dalen, singletracks. Alles is te leren natuurlijk en jij kunt dat makkelijk snel onder de knie krijgen.

Je kunt het toch sowiezo eens proberen? Het mountainbiken zelf dan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 aug 2009 22:23

Ik rijd elke jaar een aantal MTB marathons, niet op jouw niveau. Ik pak meestal de middelste afstand (als die er is :-))

In belgie zijn een aantal zeer mooie marathons. Een MTB marathon is feitelijk een off-road marmotte, dat klinkt misschien een beetje dom. Maar de manier van rijden verschilt niet veel. het duurt lang en je bent ook veel met jezelf bezig.

In grote marathons ken je nooit iedereen, dus je weet soms ook niet of degene waarmee je in een groepje rijd zich het eerste uur al kapot rijden of dat ze (ook) alles verdelen, dat is soms lastig.

daarnaast draait MTB meer om materiaal dan het wielrennen. Met name bandenkeuze en bandenspanning zijn crusiaal en kunnen van zeer grote invloed zijn en een stukje techniek en afstelling vind ik ook altijd erg intressant.

Ook zijn de weersinvloeden veel groter. Ik heb nu vier keer in houffalize gereden en mijn gemiddelde varieert van 15km/h zware modder tm 19,5 km/h super droog snelheden waarmee ik op de 90 en laatste jaar de 75 meestal op een 60 plaats eindigde van de circa 800 deelnemers

Mocht je een goede MTB hebben over drie weken is houffalize 50, 75, 100 en 125 km dus voor een ieder wat wils. Gezien jouw marotte tijd zou ik minimaal de 100km doen.

Vreemd genoeg rijd ik 9/10 trainingen op de weg met de MTB. En kom je dan een leuk wielren groepje tegen aanhaken en gaan, de meeste willen je er toch afrijden en dat maakt het dan weer leuk. Dat zal ze zeker bij jouw nooit lukken, gezien ik er zelde af lig.

Je kan dan ook af en toe trainen op de NL routes, die voldoen qua training perfect voor de buitenlandse marathons, qua techniek blijft het wat achter. Maar puur fysiek gezien vind ik het in NL zwaarder als bv alpen of ardennen.

Je kan dan eens kijken of je fysiek geschikt bent voor MTB, kan je rug het aan je schouders enz... zeker het harde remmen met de huidige schijfremmen zorgt voor een aardige belasting.

Ik hoop dat je door de verschillend reacties je uitdaging weer 100% terugvind

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 03 aug 2009 01:50

Maar de mtb-marathons zijn wel officiele wedstrijden (aangezien ze ook als NK, EK, WK gereden worden).
Ik heb inmiddels wat meer info gewonnen over de cross country wedstrijden. Hektische en snelle start, sprint naar de eerste versmalling of klim en vervolgens zo hard mogelijk rijden om op te schuiven in het veld.

Er zijn wat onvoorziene kosten bij gekomen waardoor een mtb even moet wachten. In het najaar wil ik beginnen met wat trainingen in het bos om te werken aan de techniek. Volgens jaar kan ik hopelijk al wat wedstrijden gaan rijden, gecombineerd met de weg.

Als ik dit soort filmpjes zie, wauw: http://www.youtube.com/watch?v=7iY4UYVPn8g
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 aug 2009 12:16

Als je die een keer gaat rijden en jer zoekt nog een maatje! :-)

Plaats reactie