Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

klimtraining

sk
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 feb 2009 09:04

sk 31 jul 2009 17:09

Heb afgelopen weken weer in Frankrijk gezeten en weer heerlijk gefietst. Nu heb ik vorig jaar de Marmotte gereden en dit jaar weer.. Dit jaar ging het al een stuk beter voor mijn gevoel want ik ging een stuk minder stuk. Nu weet ik inmiddels dat ik geen klimmer ben maar vraag me toch af hoe ik kan zorgen dat ik de beentjes op de steile stukken rond kan laten gaan op een cadans hoger dan 60..
Ik heb al een redelijk groot verzet 34-27 maar op de stukken van 10% en meer kom ik ternauwernood boven de 50 omwentelingen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit makkelijker wordt. Ik rijd ongeveer 5-6 duizend km per jaar en train sinds een jaar op souplesse en hartslag.

graag jullie advies..
alvast bedankt.

Gr. Simon

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 31 jul 2009 17:19

Je kunt trapfrequentie trainingen doen maar dat duurt even voordat je hiervan het effekt merkt.
Kleiner verzet kan ook helpen.

sk
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 feb 2009 09:04

sk 31 jul 2009 18:22

wat bedoel je met trapfrequentie training? en een nog kleiner verzet brengt me bijna in MTB cassettes... Dan ga ik voor mijn gevoel al bijna niet meer vooruit. Kwam af en toe mensen tegen op de MTB die tegen de bergen op reden maar dan gaan de beentjes wel rond maar de wielen nauwelijks. Dat trekt me ook niet echt. Er moet toch een manier zijn om dit te trainen?
Wellicht krachttraining??

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jul 2009 18:32

Zorgen dat je meer vermogen per kilogram kan leveren, is de enige manier om harder te gaan. Dus inderdaad krachttraining en bijv D3 blokken rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 31 jul 2009 19:02

Krachttraining verhoogt het vermogen niet. Afvallen is het beste middel om W/kg te verbeteren. En inderdaad opbouwen naar veel D3 training.

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 31 jul 2009 19:31



Hoe zwaar ben je SK?
Alstublaft.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 31 jul 2009 19:47

[quote="SK"]wat bedoel je met trapfrequentie training? en een nog kleiner verzet brengt me bijna in MTB cassettes... Dan ga ik voor mijn gevoel al bijna niet meer vooruit. Kwam af en toe mensen tegen op de MTB die tegen de bergen op reden maar dan gaan de beentjes wel rond maar de wielen nauwelijks. Dat trekt me ook niet echt. Er moet toch een manier zijn om dit te trainen?
Wellicht krachttraining??[/quote]

Ik rijd indien nodig met 80-90 omwentelingen met 30x26 of echte steil 30x29. Goede kans dat ik een stuk sneller ga dan jij met een zwaarder verzet met 50 omwentelingen. Die MTB ers reden misschien wel met 22 voor en 30 achter; dat is lastig te vergelijken natuurlijk.
Ik rijd op het valkke gemiddeld rond de 100 omwentelingen.

En verder helpen inderdaad zoals hier boven staat krachttraining en D2 en D3 trainingen. Afwisseling in de training is dus erg belangrijk!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jul 2009 19:51

[quote="c40campy"]Krachttraining verhoogt het vermogen niet. Afvallen is het beste middel om W/kg te verbeteren. En inderdaad opbouwen naar veel D3 training.
[/quote]

Volgens mij is er eigenlijk maar 1 trainer/inspanningsfysioloog die die mening heeft.
En met krachttraining bedoel ik in dit geval natuurlijk duurkracht training. In sommige literatuur wordt dit wel eens resistance training genoemd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 01 aug 2009 00:16

[quote="pinarello"]En verder helpen inderdaad zoals hier boven staat krachttraining en D2 en D3 trainingen. Afwisseling in de training is dus erg belangrijk![/quote]

Maakt je trapfrequentie tijdens die blokken dan ook nog wat uit? In de bergen rij je met een lagere trapfrequentie, hanteer je die dan ook tijdens die blokken training?
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 01 aug 2009 09:14

[quote="R. Hilferink"][quote="pinarello"]En verder helpen inderdaad zoals hier boven staat krachttraining en D2 en D3 trainingen. Afwisseling in de training is dus erg belangrijk![/quote]

Maakt je trapfrequentie tijdens die blokken dan ook nog wat uit? In de bergen rij je met een lagere trapfrequentie, hanteer je die dan ook tijdens die blokken training?

[/quote]

Die blok D2/3training rijd ik op hartslag en niet met lagere HF. Krachttraining doe ikzelf niet vanwege fysieke problemen maar bijv als je op een viadukt traint rijd je idd met een zware versnelling met een lagere trapfrquentie.

sk
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 feb 2009 09:04

sk 01 aug 2009 11:05

@blaffy ik weeg 81 kilo ben 1.78 m groot en heb een "gedrongen bouw". Ben in mijn ogen een sprinter (kan erg veel kracht in explosie leveren) en heb het gewoon zwaar in de bergen. Maar merk dat door gericht te trainen ik zeker meer kan bereiken...

Probeer veel duurtraining te doen op 90-100 omw. en voor de rest veel te varieren. Ook regelmatig MTB waar ik dus veel interval..

de vraag van Hilferink heb ik ook. Moet je nu je D3 trainingen op lage cadans doen omdat dit overeenkomt met in de bergen rijden. Ik rijd deze trainingen nu vaak op een hogere cadans (soms boven de 100).

Is het effectiever (in het kader van krachttraining) om ze op 60-70 omw. te rijden? Dus meer op kracht dan op soupless?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 aug 2009 12:51

Op een hoge cadans is effectiever voor D3 trainingen. Om je lichaam te laten wennen aan die lage trapfrequenties zou ik met enige regelmaat blokken krachttraining doen waar je op 't zwaarste verzet tegen de wind in rijdt met je hartslag in D2-D3 voor een minuut of 5-20, zere benen gegarandeerd ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie