Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Stevigere beenspieren

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 11 aug 2009 10:58

Ik ben een man van 22, met een slank postuur en een lengte van 1.95m. Mijn gewicht ligt rond de 70 kg.

Ik ga regelmatig fietsen in de Ardennen en merk dan ook dat ik goed kan klimmen. Sprinten is niet mijn ding.

Nu vraag ik me af: mijn beenspieren zijn wel een stuk gespierder geworden sinds ik ben begonnen met fietsen een jaar geleden. Tocht ontbreekt het nog een beetje aan kracht.

Wat is de manier om echt stevige benen te krijgen? Is klimmen goed?

Ik ben ook meer een duursporter; mijn conditie is prima.

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 11 aug 2009 11:07

Fitnessen? Krachttraining voor je benen met heel veel herhalingen met een niet zo hoog gewicht.

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 11 aug 2009 11:15

Krachttraining in de winter. In het voorjaar veel lange tochten en dus veel km's maken en daarna interval en RUST op z'n tijd!
Vertrouwen is goed, controle is beter.

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 11 aug 2009 11:16

[quote="rubenio"]Fitnessen? Krachttraining voor je benen met heel veel herhalingen met een niet zo hoog gewicht. [/quote]

Niet helemaal waar. Wil je stevigere benen en meer kracht dan zal je echt een wat zwaarder gewicht moeten pakken en wat minder herhalingen moeten doen.

Als je wilt beginnen met krachttraining dan moet je dat niet onderschatten. Met name squatten is best heftig als je dat nog nooit hebt gedaan. Begin met een licht gewicht en kijk hoe het gaat. Gaat het goed, pak dan een gewicht waarmee je net een serie van 15 herhalingen mee kan maken en doe dit 3 keer. Hou deze methode voor iedere andere beenoefening aan en je hebt met een maand of 2 zichtbaar grotere benen.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 11 aug 2009 12:24

Meer oefenen wat "niet je ding is": sprinten dus.

wielerrevue
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 mei 2006 14:28

wielerrevue 11 aug 2009 13:07

[quote="rene1"]Meer oefenen wat "niet je ding is": sprinten dus.[/quote]

Oneens. Als je van nature geen goede sprinter bent, zul je hier ook nooit je voordeel mee kunnen behalen. Je moet je sterke punten juist verbeteren, zodat je hier een duidelijk voordeel mee hebt op de rest. Een klassieke fout, die veel mensen maken, is om aan je zwakke punten te werken, terwijl je er veel meer aan zou hebben om je sterke punten uit te bouwen.

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 11 aug 2009 13:15

[quote="rene1"]Meer oefenen wat "niet je ding is": sprinten dus.[/quote]

+1

Krachttraining is natuurlijk prima, maar gericht op "short bursts", en daar heb je naar mijn mening niet zo heel veel aan, want dat is toch een andere belasting met een andere impuls, opbouw en frequentie dan het fietsen en sprinten.

Het beste is om intervaltraining op je fiets te doen, kortere en langere tussensprints maken, en voldoende tijd er tussen nemen om op verhaal te komen. Een goede manier is de volgende:

c.a 15 minuten "warm" rijden (verschilt per persoon, ik ben vrij snel warm)
1e sprint is een wat langere sprint (zeg 500 meter) op c.a 90% van je vermogen, daarna 5 min rustig door, en dan kun je afwisselen tussen korte sprints (50-100m) met 100% en langere sprints.

Neem altijd genoeg tijd om rustig uit te fietsen en goed te drinken, dat voert de afvalstoffen goed af.
You should see me go downhill...

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 11 aug 2009 15:15

Ga deze winter eens op spinning... Als je jezelf niet bedriegt en er lekker veel weerstand op blijft houden ga je er na de winter er helemaal anders bij staan! 3 uur in de week zou het moeten doen. 1x 1uur en 1x 2uur. Heb je meer tijd, kun je altijd nog wat mountainbiken!
Vertrouwen is goed, controle is beter.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 11 aug 2009 15:22

Krachttraining op een sportschool. Wel zorgen dat er goede begeleiding is is, anders krijg je de grootste belessures. In de winter er kun je veel gaan schaatsen.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 11 aug 2009 15:28

[quote="Tornado Tom"]Ga deze winter eens op spinning... Als je jezelf niet bedriegt en er lekker veel weerstand op blijft houden ga je er na de winter er helemaal anders bij staan! 3 uur in de week zou het moeten doen. 1x 1uur en 1x 2uur. Heb je meer tijd, kun je altijd nog wat mountainbiken![/quote]

Dit lijkt me geen goed idee voor hem.
Zie dit topic en scroll even naar Goed kunnen verzuren belangrijk?.

Ik heb dit jaar gemerkt dat ik een typische "renner 2" ben en ik heb het gevoel dat dat door de te intensieve spinning in de winter is gekomen. Ik kon onnoemelijk hard bijvoorbeeld de Schweiberg opknallen. Zwaar in de verzuring en dit lang volhouden. Dit bleek ook uit mijn SMA.
Allemaal leuk en aardig, maar hier heb je niets aan als je een lange col moet beklimmen. Ook dit heb ik mogen ondervinden.

Als ik de TS zo lees dan wil hij meer spieren om beter te klimmen omdat deze discipline wel bij hem past. Dan raadt ik hem aan toch echt aan krachttraining te gaan doen en niet teveel intensief te gaan spinnen of mountainbiken.

Deze winter ga ik mezelf in ieder geval omscholen tot een type "renner 1" heb ik besloten en daar past bij mij geen spinning meer in.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 11 aug 2009 15:29

Gaat het je om stevige benen/ meer spiermassa voor je uiterlijk (-> krachttrainig met zware gewichten, kunnen ze je in de sportschool prima uitleggen en bij begeleiden, maar van die extra massa ga je niet per se harder fietsen) of om meer kracht bij het fietsen, dus harder fietsen (-> krachttraining met lichtere gewichten en meer herhalingen, en op de fiets, sprinttraining inderdaad, maar ook gewoon met een zwaar verzet intervallen op kracht rijden, klimmen, spinning e.d.).

Louise


Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 11 aug 2009 15:50

[quote="Louise"](-> krachttraining met lichtere gewichten en meer herhalingen, en op de fiets, sprinttraining inderdaad, maar ook gewoon met een zwaar verzet intervallen op kracht rijden, klimmen, spinning e.d.).

Louise


[/quote]


Ik ging hier vanuit, zo is het mij ook bij sportschool uitgelegd.

Plaats reactie