Pagina 1 van 4
Wanneer is meer geld uitgeven niet meer nuttig.
Geplaatst: 31 mar 2011 21:59
door pyquila
Na een paar jaar op een Spec Allez uit 2007 rondgereden te hebben paar weken geleden een Spec Tarmac Comp uit 2010 gekocht (bedankt Tromm voor de mooie prijs!)
De Allez was mijn eerste racefiets en bewust niet teveel geld uitgeven. Alu frame, Sora groupset en no-name wielen. De Tarmac is carbon, volledig 105 en heeft mavic aksium's. Wat een ontzettend verschil maakt dat zeg! Mijn conditie is zeker niet beter geworden, dus het moet aan de fiets liggen dat ik opeens een stuk sneller en prettiger fiets. Maat van beide fietsen is hetzelfde en geometrie nagenoeg gelijk. Dus daar zit het verschil ook niet. Het hele nieuwe is ondertussen ook wel af van de tarmac. Dus dat beetje extra 'omdat het je nieuwe speeltje is' gaat ook niet meer op.
Bij mtb's heb ik na 20+ jaar fietsen zelf wel een idee waar 'bang-for-your-buck' ophoudt en elke euro eigenlijk steeds minder teruggeeft. Waar is dat bij racefietsen voor jullie gevoel?
Geplaatst: 31 mar 2011 22:07
door tornadotom
Dat houdt op wanneer de vrouw (of bij sommige de ouders) ingrijpt. Bij mij dan toch... Anders deed ik wel wat vaker een upgrade! Klinkt gek ,maar ik ben er dan toch eerlijk over.
Geplaatst: 31 mar 2011 22:18
door robbebopper
Ik denk dat die grens ergens rond de 2500-3000 euro ligt. Daarboven betaal je eigenlijk alleen maar voor merknamen en tierelantijntjes.
Ik denk overigens dat Contador de tour ook kan winnen op een fiets van 2000 euro.
Maar goed, dat is erg persoonlijk, en ongetwijfeld zullen er een hoop andere reacties komen op je vraag.
Geplaatst: 31 mar 2011 22:20
door jaapieo
Prijsjes labelen aan je hobby is niet slim, ogen dicht en erdoor jassen die pas!

Geplaatst: 31 mar 2011 22:21
door tornadotom
Idd, hobby mag geld kosten!! +1
Geplaatst: 31 mar 2011 22:23
door robbebopper
Jaapie en Tom, hoe oud zijn jullie eigenlijk?

Geplaatst: 31 mar 2011 22:25
door -eric-
Leuke vraag... Kun je er niet een formule op los laten hoeveel 10 gram gewicht besparing gaat kosten.... Dan zie je vast ergens de grafiek vlak gaan lopen...
Voor mij is een mooie fiets met Ultegra montage en degelijke wielen goed genoeg. Voor mij was een één jaar oude fiets van € 800 het optimum van value for money....
Ik ga niet harder fietsen of meer lol hebben door een duurdere fiets..
Als ik meer geld uit te geven had kocht ik liever meer verschillende fietsen dan één dure..
Geplaatst: 31 mar 2011 22:37
door amclassic-fan
Voor minder dan €1000 kan je hele leuke frames kopen als je niet gebonden bent aan het nieuwste kleurtje. Een Ultegra-Chorus-Force groepje erop, setje wielen met aluminium velgen van 1400-1500 gram. Dan heb je een fiets waar je gewoon heerlijk mee kan fietsen en die jaren mee kan. Tja je kan best 2x zoveel geld uitgeven, maar dan krijg je niet een 1,5 keer beter fiets.
Geplaatst: 31 mar 2011 22:40
door tornadotom
Robbebopper schreef:Jaapie en Tom, hoe oud zijn jullie eigenlijk?

Elk jaar op 7 januari trakteer ik op m'n werk. De laatste 4x zeg ik dat ik 30 geworden ben... Niemand merkt wat op. Elk jaar zeggen dezelfde mensen, welkom bij de club van oudere mensen jongen!
Dus zeg jij maar hoe oud ik ben!

Geplaatst: 31 mar 2011 22:41
door rubenj
een paar weken geleden sinds jaren overgestapt van Trek 1400 sl shimano 105 naar de Wilier Gran Turismo ultegra (met vandaag gekochte Fulcrum 3 racing wielen)
Wereld van verschil wat betreft beleving, snelheid, gemak van fietsen.
Het was iedere euro waard tot nu toe.
Voor mij ligt de max rond de 3000 euro, maar dat kan altijd veranderen (cento is wel erg gaaf).
De grammetjes die bespaard kunnen worden kosten veel meer dan de kilo0tjes die er bij mezelf nog afkunnen.
Geplaatst: 31 mar 2011 22:48
door tornadotom
Dat gaat steeds gekker. Ik rij met Racing 7 met slecht weer en in de winter, bij mooier weer en wedstrijden met Racing Zero. Alsof je uit je Renault Kangoo stapt en met een Subaru Impreza verder rijdt!
Geplaatst: 31 mar 2011 22:49
door thestudent
Het ligt niet zozeer bij de prijs ( heeft dan ook veel te maken met merknamen ), maar vanaf de al iets meer premium groepen Force, ultegra, chorus is de verbetering alleen nog maar gewicht ( misschien een beetje lagerweerstand ) en looks. De werking is dan verder hetzelfde. Ook DI2 voegt niet veel toe. Maar voor jou is hetgeen wat nu nog het grootste verschil kan maken een echt goede wielset. Nou bedoel ik ook vooral een zeer degelijke wielset met laag gewicht en goede rijeigenschappen.
Verder heb je op dit moment gewoon een goede fiets die er mag zijn hoor. Zelf moet ik nog even doorsparen voor een nieuwe. ( ik rijdt rx100 ffs, en daarmee ben ik ook gewoon lang niet de langzaamste )