Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Carbon in Tacx is No Go...??

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 feb 2021 09:16

Ik begreep dat speci ook geen garantie geeft in een trainer, maar er is wel een reclame waar ze wel instaan, lijkt me ook slecht uit te leggen als je het echt zou aanvechten.

Misschien staan er ergens kleine letters in de reclame uittingen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 feb 2021 09:50

Ik las bij Cervelo ook iets dubbels. Vrij vertaald: Ja het is wel toegestaan om je frame in een turbo trainer, er kan niets fout gaan, maar als het fout gaat heb je geen garantie.

Can I use my Cervélo on an indoor trainer?

All Cervélo bikes may be used on an indoor trainer, and any Cervélo disc brake equipped frame on a trainer by sourcing a through-axle adapter for standard and direct-drive trainers. Some trainers will require a conversion to standard thru-axles prior to use (see "Can I convert my Cervélo from R.A.T axles to standard thru-axles?"). If installed properly and used carefully, there should be no risk of damaging the frame. Please keep in mind that any damage to the frame, fork, or components caused by use in a trainer is not covered by our limited lifetime warranty.
Meeste merken zijn er op terug gekomen om het af te raden, maar dat betekent niet automatisch dat ze er garantie op geven (wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt).

Engineer
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:12

Engineer 03 feb 2021 11:06

de afgelopen jaren twee incidenten gehad op de Tacx Fortius
1) Crank afgebroken in volle sprint bergop. Moet er niet aan denken dat dit op de weg was gebeurd. Nieuwe crank van Shimano gehad
2) Carbon Scott frame gescheurd op de achterbrug tussen bracket en derailleur. Nieuw frame gehad van Scott onder garantie

Dit ligt toch aan de starre opstelling en de optredende krachten. Buiten of in het veld/bos geven je wielen, banden mee en kan je achter as heen en weer gaan. De krachten worden dus beter verdeeld. Rijd nu al jaren met een goedkoop al frame. Later op de NEO Deze kan ook bewegen. Rijd iedere dag in de winter tussen 45 tot 180 min.
Zweet tast ook behoorlijk je spullen aan.

Advies: Gebruik niet je mooie wegfiets of MTB als je intensief traint en gebruik maakt van de Tacx.

Marc

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 03 feb 2021 11:24

Engineer schreef: 03 feb 2021 11:06 de afgelopen jaren twee incidenten gehad op de Tacx Fortius
1) Crank afgebroken in volle sprint bergop. Moet er niet aan denken dat dit op de weg was gebeurd. Nieuwe crank van Shimano gehad
2) Carbon Scott frame gescheurd op de achterbrug tussen bracket en derailleur. Nieuw frame gehad van Scott onder garantie

Dit ligt toch aan de starre opstelling en de optredende krachten. Buiten of in het veld/bos geven je wielen, banden mee en kan je achter as heen en weer gaan. De krachten worden dus beter verdeeld. Rijd nu al jaren met een goedkoop al frame. Later op de NEO Deze kan ook bewegen. Rijd iedere dag in de winter tussen 45 tot 180 min.
Zweet tast ook behoorlijk je spullen aan.

Advies: Gebruik niet je mooie wegfiets of MTB als je intensief traint en gebruik maakt van de Tacx.

Marc
wat voor frame had je van scott en hebben ze niet gevraagd of het door het tackxen komt?

je bent overigens de eerste die ik lees die zijn frame heeft gebroken op een trainer.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 03 feb 2021 13:31

Ook bij canyon is de info niet eenduidig. https://www.canyon.com/nl-nl/support-ar ... ainer.html
Net als ypuh denk ik dat mijn frame wel wat kan hebben.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 03 feb 2021 19:03

In een test in het Duitse blad tour (wel van jaren geleden) konden ze geen noemenswaardige extra belasting vaststellen bij gebruik op een indoor trainer.

Sterker nog het frame werd minder belast. Al maakten ze wel een voorbehoud omdat het per merk kan verschillen natuurlijk en het geen heel uitgebreide test was.

Plaats reactie