Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe werkt de tijdmeting bij een tijdrit

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 30 aug 2009 12:54

Tijdens tijdritten valt me op dat er nooit net als in de atletiek, schaatsen of het zwemmen valse starts zijn (alleen soms iemand die te laat aan de start komt zoals jaren geleden Pedro Delgado overkwam). Ik neem aan dat de tijdmeting dus niet begint op het moment de renner losgelaten wordt en van het startblok afrijdt. Aangezien er soms met honderdsten van een seconden gewerkt moet worden, lijkt me dat ook niet echt nauwkeurig.

Weet iemand hoe de tijdmeting tijdens prologen en tijdritten werkt?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 aug 2009 13:04

Als een renner om bijv 16:02 moet starten gaat dan de tijd gewoon in. Eerder weg gaan kan niet echt want je wordt vast gehouden. Er zal vast wel zo nu en dan iemand misschien een halve seconde te vroeg weg gaan, maar hoe vaak is 't verschil nu minder dan een seconde? In lange tijdritten zit 't nooit zo dicht bij elkaar, hooguit in prologen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 30 aug 2009 13:16

In de afgelopen tour de france hadden Armstrong en Cancellara dezelfde tijd:
http://www.letour.fr/2009/TDF/LIVE/us/5 ... index.html

De honderdsten van een seconden van de tijdritten beslissen dan wie er in het geel mag rijden. Het gaat volgens mij dan om veel geld en publiciteit. Ik kan me niet voorstellen dat de tijdmeting dan zo amateuristisch werkt dat de start handamtig wordt afgeteld en dat de tijd begint als iemand je loslaat bij de start.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 30 aug 2009 16:14

Vantheman schreef:...Ik kan me niet voorstellen dat de tijdmeting dan zo amateuristisch werkt dat de start handamtig wordt afgeteld en dat de tijd begint als iemand je loslaat bij de start.


Wordt tijd dat ze eens een wegklappend drempeltje in t startpodium voor t voorwiel maken, een beetje zoals motorcrossen...

tapie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 jul 2007 10:56

tapie 31 aug 2009 14:32

Zo hadden ze op de belg de discussie over de tijdmetings-chip. Bij sommige zat die voorop de fiets. Als zowel de start- als finishtijd met de chip bepaald wordt, maakt het niet uit waar die zit, maar als de starttijd wordt bepaald door de klok en alleen de eindtijd met chip, kun je dus een fractie tijd pakken met de sensor voorop tov iemand met de sensor achterop. Het zou logisch zijn als de starttijd ook met de sensor wordt bepaald?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 31 aug 2009 15:41

@Tapie: volgens mij is dat ook zo. In vijfhuizen hadden ze ook zo'n chip, en volgens mij gebeurde het daar ook dat we niet alleen bij de finish, maar ook bij de start over een mat/lus reden.

stoli
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 01 sep 2009 18:34

stoli 01 sep 2009 18:37

ik denk dat je tijd start als je dat podium afrijd en je dus over een mat/lus heen komt
en dus maakt het niet uit of je de chip voor of achter op je fiets monteert :)

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 01 sep 2009 18:46

Ik heb vorige week een aantal starts bekeken bij de afsluitende tijdrit van de Eneco tour. Er staat een klok waarop te zien is hoeveel seconden het nog is tot de start. Daarnaast telt er iemand met de hand af en is er een 2e persoon die de renner vast heeft.

Erg nauwkeurig is het allemaal niet want bijvoorbeeld Chavanel ging gewoon echt te vroeg weg. Die 2 starters keken elkaar even aan en gingen daarna rap over tot de orde van de dag. Veel scheelt het natuurlijk niet, laat het een halve of maximaal 1 seconde zijn. Maar ik was toch wel een beetje verrast dat het zo amateuristisch ging.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 03 sep 2009 14:38

SCHIJNDEL - Ellen van Dijk heeft de tweede etappe van de Holland Ladies Tour, een individuele tijdrit over 13 kilometer, gewonnen.
© ANPDe wielrenster van Team Columbia bleef in de omgeving van start- en finishplaats Schijndel haar Deense ploeggenote Linda Villumsen negen seconden voor. Marianne Vos eindigde op tien tellen van de winnares als derde.

Leidster Kirsten Wild werd vierde, op dertien seconden van Van Dijk, en behield daarmee nog net haar leiderstrui. Ze heeft drie honderdstenvan een seconde voorsprong op de ritwinnares.

Van Dijk was gemotiveerd om te winnen in de race tegen de klok. ''Vorige week op het NK tijdrijden was ik derde achter Regina Bruins en Kirsten Wild'', keek ze terug.


Dit is denk ik waar deze discussie over gaat. Slaat eigenlijk nergens op als je ziet hoe de startprocedure is. Ze staan gewoon gelijk in het klassement.

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 03 sep 2009 19:29

voor of achterop de fiets scheelt toch nog wat, aangezien je één meter later start heb je een iets hogere snelheid bij het passeren van de start, bij de finish ben je zoiezo op snelheid en heb je daar geen last van.


Je wint dus één meter accelereren door de chip zo ver mogelijk naar achter te plaatsen :)

misschien win je enkele hondersten ermee


dit is dus enkel als start en finish met een chip zijn!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 sep 2009 19:44

De chip moet altijd op een bepaalde plek op de fiets bevestigd worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

michaelvg
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 mei 2007 21:33

michaelvg 03 sep 2009 20:15

Bij de 8 van bladel reed ik met zo'n chip, je werd kei hard terug geroepen als hij ook maar een beetje verkeerd zat. Ook met de tijdrit werd alles goed na gekeken vals spelen ging gelukkig niet.
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie