Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe werkt de tijdmeting bij een tijdrit

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 sep 2009 21:39

MJ schreef:voor of achterop de fiets scheelt toch nog wat, aangezien je één meter later start heb je een iets hogere snelheid bij het passeren van de start, bij de finish ben je zoiezo op snelheid en heb je daar geen last van.


Je wint dus één meter accelereren door de chip zo ver mogelijk naar achter te plaatsen :)

misschien win je enkele hondersten ermee


dit is dus enkel als start en finish met een chip zijn!



Je begaat een denkfout. De chip bij zo'n tijdrit wordt enkel gebruikt om de eindtijd te bepalen, niet de vertrektijd (die wordt gegeven doro een aftellende klok); je vertrektijd kan je enkel -net als Usain Bolt in de atletiek ahw- beïnvloeden door een snellere reactietijd. Evenzo gaat je tijd geen 10 seconden later lopen als je beslist om nog 10 seconden te blijven staan voor de startlijn hé!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

reason
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:42

reason 03 sep 2009 22:48

C a s r a n schreef:
MJ schreef:voor of achterop de fiets scheelt toch nog wat, aangezien je één meter later start heb je een iets hogere snelheid bij het passeren van de start, bij de finish ben je zoiezo op snelheid en heb je daar geen last van.


Je wint dus één meter accelereren door de chip zo ver mogelijk naar achter te plaatsen :)

misschien win je enkele hondersten ermee


dit is dus enkel als start en finish met een chip zijn!



Je begaat een denkfout. De chip bij zo'n tijdrit wordt enkel gebruikt om de eindtijd te bepalen, niet de vertrektijd (die wordt gegeven doro een aftellende klok); je vertrektijd kan je enkel -net als Usain Bolt in de atletiek ahw- beïnvloeden door een snellere reactietijd. Evenzo gaat je tijd geen 10 seconden later lopen als je beslist om nog 10 seconden te blijven staan voor de startlijn hé!!


Je begaat een leesfout...

MJ schreef : "dit is dus enkel als start en finish met een chip zijn!"

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 04 sep 2009 11:32

je vertrektijd kan je enkel -net als Usain Bolt in de atletiek ahw- beïnvloeden door een snellere reactietijd.
Volgens mij zijn er aantal wezenlijke verschillen tussen atletiek en wielrennen:
1. Bij atletiek is er een startschot dat voor iedereen op hetzelfde moment afgaat. Bij wielrennen wordt er het startmoment voor ieder individueel teruggeteld. Dit terugtellen kan nooit voor iedereen tot op de honderste nauwkeurig hetzelfde zijn
2. Bij atletiek is er een startblok. Bij wielrennen houdt iemand de renner vast. Ik weet niet precies hoe het werkt maar ik kan me voorstellen dat de renner pas losgelaten wordt als de andere persoon klaar is met terugtellen. Ook hier kan niet iedere renner op hetzelfde moment losgelaten worden. Ook hier zullen er verschillen onstaan tussen renners.
3. Bij atletiek kent men de valse start. Er is nu zelfs een nieuwe regel per 1 januari 2010 dat iedere valse start tot een diskwalificatie leidt. Als een atleet binnen de vastgestelde 0,100 seconde-grens weg is, wordt dit als een valse start beschouwd. In het wielrennen heb ik nog nooit een valse start gezien bij een proloog of (ploegen)tijdrit.

Ik heb de indruk dat niemand zeker weet hoe het nu precies werkt.
De meest eerlijke manier om de tijd te meten lijkt mij om vlak na de start (1 tot enkele meters), de tijdmeting te laten starten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 sep 2009 12:23

Als je echt te vroeg weg zou gaan krijg je gewoon een tijdsstraf.

Het werkt gewoon zoals Michaelvg, Casran, Bottecchia en ik hierboven uitgelegd hebben. Inderdaad amateuristisch, maar 't is niet voor niets de wielersport ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 sep 2009 12:35

reason schreef:Je begaat een leesfout...

MJ schreef : "dit is dus enkel als start en finish met een chip zijn!"



Mja, er is géén enkele (!!) tijdrit die de start met chip registreert. Ik deed onlangs een tijdrit waar we chip voor start en finish hadden, maar die registratie bij de start was er enkel als double check om de startvolgorde te controleren, en helemaal niet om de startseconde/honderste vast te leggen (die wordt idd gewoon teruggeteld).

@ antheman: je hebt gelijk dat de start idd behoorlijk onnauwkeurig is.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 04 sep 2009 13:33

Er zijn in het verleden toch ook wel eens renners te laat aan de start van een tijdrit verschenen? De tijd liep toen volgens mij al wel toen ze toch van start gingen... Pech dus als je te laat bent, kost je veel tijd :)

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 sep 2009 13:47

De omstandigheden zijn ook nooit 100% hetzelfde, dus op de ms gaan meten is imho niet zinnig.. als je boven de rest uitsteekt zoals cancellara momenteel dan win je gewoon op meerdere secondes.

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 04 sep 2009 13:56

Ik heb laatst ergens gelezen dat de betreffende transponders, die op dit moment gebruikt worden, onvoldoende nauwkeurig zijn, de polling interval, zou 1/25 seconde zijn, wat overeenkomt met 4 honderste. Een fotofinish kan er dus in ieder geval niet mee vervangen worden, een banddikte verschil kan door een chip dus schijnbaar niet worden waargenomen.
Voor het vertrek bij een tijdrit zouden eigenlijk zoiets moeten gebruiken als bij het alpine skieen, een poortje met een flexibel stokje dat wanneer dat naar voren klapt de tijdsmeting activeert, je kunt dan starten binnen een window van 5 of 10 seconden.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 04 sep 2009 14:19

dus op de ms gaan meten is imho niet zinnig..
Er wordt echter wel op hondersten en duizendsten van een seconden gemeten. Als meerdere renners dezelfde tijd hebben wordt op die manier wordt bepaald, wie de snelste tijd heeft.
Op die manier heeft in de afgelopen tour de france Cancellara de gele trui gehad terwijl hij in seconden dezelfde tijd had als Armstrong. Dit heeft drie etappes (van Perpignan tot en met Barcelona) geduurd.
Ik heb in een boek over Armstrong gelezen dat hij van zijn sponsors zeer hoge bonussen krijgt voor iedere dag dat hij in de gele trui rijdt. Dit ging om bedragen die iemand met een modaal inkomen in zijn hele leven niet bij elkaar verdient.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 sep 2009 14:24

@Vantheman:
Ik weet dat er op 1000'sten gemeten wordt, er moet immers een winnaar aangewezen worden ;)

Maar mijn punt is: Door variatie (wind, etc) is de speling door het lot al zo een seconde, dan kun je wel op de ms gaan meten bij finish en start, maar dat valt in het niet bij de eerdergenoemde variatie, dus uiteindelijk is het nog steeds de speling van het lot die de winnaar bepaalt.. (bij identieke prestatie).

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 04 sep 2009 15:09

Uiteraard is het niet mogelijk om 200 renners onder dezelfde omstandigheden een tijdrit te laten afleggen. Er zal dus altijd een bepaalde mate van willekeur zijn die niet valt uit te sluiten.
Maar er is ook willekeur die wel valt uit te sluiten. Vroeger klokte men de eindtijd met de hand. Nu gaat dat met automatische elektronische tijdmeting.
Als de starttijd ook nauwkeuriger gemeten kan worden, waarom zou je dit dan niet doen?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 05 sep 2009 18:50

Heeft een van de forumleden toevallig de vraag gestuurd naar sporza?? :)
Toevallig word de tijdrit-start procedure nu doorgenomen bij de belgen :D

Plaats reactie