Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe werkt de tijdmeting bij een tijdrit

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 05 sep 2009 19:00

Dacht net hetzelfde toeval zeker.
I live to ride,I ride Passoni

michaelvg
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 mei 2007 21:33

michaelvg 06 sep 2009 13:13

@Aropol geen prof's wel een junior die een verkeerde tijd kreeg te horen van z'n ploegleider en zo 3 MIN! later vertrok. Was wel zonde van z'n klassement haha.
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 06 sep 2009 22:42

Ik heb een email gestuurd naar Michel Wuyts van Sporza met mijn vraag.

In de uitzending van de tijdrit vertelde Tom Steels dat hij bij de Belgische UCI commisaris nagevraagd heeft hoe de tijdmeting precies werkt.
Het blijkt dat voor de start de klok leidend is. Er wordt afgeteld en bij het laatste toetssignaal wordt de renner losgelaten en mag de renner vertrekken. Als de renner eerder vertrekt dan is dit dus in het voordeel van de renner en als de renner later vertrekt dan is dit in het nadeel van de renner.
Als mogelijke verbeteringen werden geopperd een startblok zoals op de piste (maar dit kost veel tijd om op te zetten en renners hebben hier nogal eens problemen mee) of een tijdmeting met het oog net als bij de finish (en bij de tussentijden).

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 07 sep 2009 02:31

michaelvg schreef:@Aropol geen prof's wel een junior die een verkeerde tijd kreeg te horen van z'n ploegleider en zo 3 MIN! later vertrok. Was wel zonde van z'n klassement haha.


das dom! altijd zelf je starttijd en je materiaal controleren! Les 1 bij meerdaagse en eendaagse klassiekers!
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 07 sep 2009 03:17

Ze kunnen toch gewoon dezelfde detectie doen aan de start als aan de finish? Mijn part paar cm daar achter zonodig..

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 07 sep 2009 14:02

Amclassic-fan schreef:De chip moet altijd op een bepaalde plek op de fiets bevestigd worden.


ik ben bij de EnecoTour-tijdrit geweest en heb wat foto's gemaakt, lijkt erop dat ze ongeveer op dezelfde plek zitten, maar zoals je kan zien zit er toch wel een paar cm verschil tussen en kan dat technisch gezien weer een paar duizendste schelen. Misschien moeten ze een bandje met een chip om de bovenarm doen ofzo net als met schaatsen...

vraag me trouwens af of de ploegen ook reservechips hebben want als je een gevalletje Mentchov hebt, van je fiets lazert en een andere krijgt, moet je wel dezelfde registratie behouden...


[img=http://img41.imageshack.us/img41/3868/p1050928.jpg]

[img=http://img200.imageshack.us/img200/7941/p1050925l.jpg]
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 23 jul 2011 08:08

Het kan vandaag in de tijdrit wel eens een secondenspel worden tussen Evans en Schleck.
Indien ze na de tijdrit in seconden gelijk staan dan gaan volgens mij de honderdsten seconden tellen van de tijdrit of van de ploegentijdrit.
In de ploegentijdrit viel me op dat er bij een aantal ploegen zoals Rabo duidelijk sprake was een valse start en renners te vroeg weg waren.
Vandaag toch maar eens goed opletten hoe de start in de tijdrit gaat.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 11 mei 2019 16:57

Opvallend dat de discussie over de tijdmeting bij de tijdritten die ik 6 jaar geleden hier beschreef nu nog steeds loopt: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... n-amateur/

In het hoofdkwartier van de Giro d’Italia, in de overdekte hallen van Eataly World in Bologna, schudt Jos van Emden nog maar eens zijn hoofd. Al jaren ergert hij zich aan de startprocedure bij een tijdrit, ook nu weer bij de Giro. Die is volgens hem niet alleen ‘zo amateuristisch als wat’, maar ook oneerlijk. Het zou Tom Dumoulin vandaag bij de proloog zomaar de roze trui kunnen kosten.

Bij een tijdrit wordt een renner op het podium door een starter vastgehouden aan zijn zadelpen. Zodra het piepje klinkt, ten teken dat de tijd is gaan lopen, wordt hij losgelaten. Volgens Van Emden vertrekken negen van de tien renners te vroeg, helemaal als ze met een onervaren ‘vasthouder’ te maken hebben.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 11 mei 2019 17:32

Campenaerts wil een startblok zoals op de baan. Er zijn echter ook andere methodes, bijvoorbeeld dubbele sensors.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 19 jun 2022 15:48

Overduidelijk een te snelle start van Kung in de tijdrit van de ronde van Zwitserland. Ik ben benieuwd of dit consequenties heeft en wat de regelgeving in zo’n geval is.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jun 2022 17:18

Blijkt niet nodig. Sterke tijdrit van Thomas.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 19:39

Hoe simpel is het om net als bij het skiën een poortje te maken die de tijdmeting aan zet!
Hoef je ook niet meer naar die blauwe duimen te kijken 🫣
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie