Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe Mtb: meningen gevraagd

videopac
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2006 16:48

videopac 04 sep 2009 17:48

Ik ben van plan een nieuwe mtb aan te schaffen. Ik heb nu een Cube LTD Comp.
Profiel: ik fiets voornamelijk in NL en soms in de Ardennen.
Wat ik zoek:
- hardtail
- goed frame, goede componenten, evenwichtige opbouw.
- kwaliteit
- imago van een merk / uiterlijk is minder van belang.
- 1500 euro max., liever minder.

Zelf zit ik de denken aan een Canyon Grand Canyon AL 8.0.
Het 2009 model kost nu 1349,-.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze fiets.
- wat is jullie mening over SRAM X9?
- is het handig te wachten op het 2010 model, die licht verbeterd zou moeten zijn?

En:
- welke alternatieven vinden jullie interessant om te overwegen?

Alvast dank!

mikerv
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2009 12:35

mikerv 04 sep 2009 18:53

Heb begin dit jaar ook zo'n beetje dezelfde afweging gehad; ik wilde ook een goede en evenwichtige hardtail, merk vond ik wat minder belangrijk. Ook ik heb naar de Canyon gekeken, maar uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een Xtrail (van Fietssportief). Afmontage met SRAM X0, Sid worldcup vork, Fulcrum RM5 wielen en Juicy 7 remmen. Prijs net boven budget (1600 euro). Maar ze hebben ook fietsen met XTR afmontage, die passen wel binnen jouw genoemde budget. Is in ieder geval de moeite waard om even te kijken op hun site (als je dat al niet hebt gedaan...)

Ben zelf tevreden over mijn fiets; degelijk frame, en goede service en garantie bij fietssportief. Nadeel is dat ze alleen in Maashees zitten (noord-limburg), maar dat heeft mij uiteindelijk niet tegengehouden....

succes met je keuze

videopac
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2006 16:48

videopac 04 sep 2009 19:03

Hoi! Heb ik gezien en Xtrail / Fietssportief biedt inderdaad veel waar voor je geld. Ik weet niet hoe goed het frame is? Verder heb ik een lichte voorkeur voor een Fox vork. Ik ga nog even kijken configuren op hun site; dank voor het herinneren.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 04 sep 2009 19:47

Videopac schreef:Hoi! Heb ik gezien en Xtrail / Fietssportief biedt inderdaad veel waar voor je geld. Ik weet niet hoe goed het frame is? Verder heb ik een lichte voorkeur voor een Fox vork. Ik ga nog even kijken configuren op hun site; dank voor het herinneren.


frame's zijn gewoon dezelfde als focus gebruikt. Gewoon degelijk.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

videopac
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2006 16:48

videopac 06 sep 2009 01:13

Heb bij Math Salden een Haibike Q RC gezien voor 1199 euro.
Volledig XT, Magura Louise BAT, Fox F80RLC.

Lijkt me niet verkeerd, maar wat vinden jullie?

mikerv
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2009 12:35

mikerv 07 sep 2009 18:59

HI videopac,
Ik heb geen ervaring met de Haibike, maar ook die stond indertijd op mijn lijstje van goede prijs-kwaliteit (net als de Bulls, Canyon, Radon, Cube en Xtrail).
Weet niet of je op de hoogte bent van het mountainbikers forum, maar daar leven de discussies over mountainbikes een stuk meer dan hier op het fiets-forum. Denk dat je daar ook meer Haibike ervaringsdeskundigen gaat vinden.... (forum.mountainbike.nl of zoiets...)

Hoop dat het je weer verder helpt in deze leuke zoektocht!!

dennis85
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2008 12:52

dennis85 11 sep 2009 14:25

Aangezien je niet veel waarde hecht aan de bekendheid van het merk raad ik je aan te kijken naar Haibike (heb ik zelf en ben er heel tevreden over), deze zijn kwalitatief goede frames (Duits vakmanschap) en zeer goed afgemonteerd. Daarnaast is Red Bull en Bulls zeer goed. Wel iets duurder dan Haibike, maar ook iets meer bekendheid en zeer goede kwaliteit. Natuurlijk ook Duitse kwaliteit.
En zoals je zelf al aangaf Canyon dat ook goede kwaliteit heeft voor minder geld.

Veel succes met de zoektocht!
dennisjansen85

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 12 sep 2009 03:18

Dennis85 schreef:Aangezien je niet veel waarde hecht aan de bekendheid van het merk raad ik je aan te kijken naar Haibike (heb ik zelf en ben er heel tevreden over), deze zijn kwalitatief goede frames (Duits vakmanschap) en zeer goed afgemonteerd. Daarnaast is Red Bull en Bulls zeer goed. Wel iets duurder dan Haibike, maar ook iets meer bekendheid en zeer goede kwaliteit. Natuurlijk ook Duitse kwaliteit.
En zoals je zelf al aangaf Canyon dat ook goede kwaliteit heeft voor minder geld.

Veel succes met de zoektocht!


duits vakmanschap uit taiwan

:D
A bad day on the bike is better than a good day at work.

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 12 sep 2009 08:46

Ik zou zeggen:

- Fox voorvork (gewoon beter dan de rest)
- 100 mm veerweg, 80 mm is echt niet genoeg als je ook wel eens fatsoenlijk naar de Ardennen wil
- minimaal Shimano XT of SRAM X9, maar XTR of XO is beter (lastig mbt budget)
- Avid's zijn wel aardige schijven maar alles onder Juicy 7 is bagger (nieuwe Elixir is wel goed)
- frame: kijk goed naar de geometrie!!
- verder: Een cheap-ass frame zoals de Xtrail/Haibike etc kan dan wel "veel waar voor je geld" bieden, maar je voelt echt wel verschil tussen een hoogwaardig alu frame (zoals bij de Canyon wat meer heeft) en een "met z'n 1000-en tegelijk uit Taiwan in een container-frame" zoals de genoemde prijsknallers, die eigenlijk alleen goede onderdelen voor hun lage prijs bieden...
Ik bedoel: onderdelen zijn makkelijker te upgraden dan een frame... (goedkoper ook over het algemeen..)

Succes met je keuze!
Gang is alles!!

dennis85
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2008 12:52

dennis85 12 sep 2009 15:10

Bijna alles wordt in Azië gemaakt, maar het gaat om het feit dat hier alles bedacht, getekend en berekend wordt. Dat betekend dat het daar alleen nog maar in elkaar gezet moet worden (frame alleen) en dan terug komt om de hele fiets af te monteren.

Dus wel degelijk Duits vakmanschap!
dennisjansen85

huubcs
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:33

huubcs 12 sep 2009 15:27

Composite schreef: - minimaal Shimano XT of SRAM X9, maar XTR of XO is beter (lastig mbt budget)


Kan me wel vinden in wat Composite schrijft behalve bovenstaande.
Shimano STX geeft de beste prijs/kwaliteit. Wil je wat meer degelijkheid dan is XT uitstekend (of Sram X9) maar laat XTR/XO liggen voor de (gesponsorde) wedstrijdrijders :D
en besteed het geld wat je daarmee uitspaard bv aan frame of wielen

dennis85
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2008 12:52

dennis85 12 sep 2009 18:22

Daar moet ik HuubCs gelijk in geven! Het is wel SLX. Goeie kwaliteit en ziet er ook heel mooi uit.
dennisjansen85

Plaats reactie